Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

IV 2020 Freblowskie zabawy z literami

Dorota Held – nauczyciel wychowania przedszkolnego w Przedszkolu nr 9 „Bursztynek” w Koszalinie

Freblowskie zabawy z literami

Kto powiedział, że poznawanie liter musi być nudne? Wcale nie! Wystarczy użyć do tego odpowiednich narzędzi – w tym przypadku darów freblowskich – które naukę zamienią w zabawę. Przedstawiam Wam więc kilka propozycji do wykorzystania, które - mam nadzieję - zainspirują was do stworzenia własnych.

1. Odwzorowywanie kształtu liter przy użyciu patyczków z daru 8

Do układania liter drukowanych świetnie nadają się patyczki z daru 8.

Aby urozmaicić dzieciom to zadanie można wykorzystać do tego celu proste wierszyki, np.:

Cztery patyczki w ręku mamy,
Z nich sprawnie ekran układamy.
Jeden patyczek zabieramy
I pewnym ruchem w "E" zamieniamy.
(D.Heldt)

Potem można poprosić, by dzieci ułożyły obrazy z darów, wykorzystując do tego rymowankę, np.:

Na ekranie filmy są wyświetlane
z darów pięknie poukładane.
(D.Heldt)

2. Polisensoryczne utrwalanie kształtu poznanych liter

Wprowadzając literę, nie wystarczy przedstawić jej graficzny obraz i liczyć na to, że dziecko z łatwością go zapamięta. Trzeba mu w tym pomóc poprzez szereg ćwiczeń. Najlepiej, jeśli będą to atrakcyjne zabawy, angażujące nie tylko zmysł wzroku, ale też ruchu.  

  • Na dywanie układamy długą linę lub sznurek w kształcie dowolnej litery i prosimy, by dzieci stopami po niej przeszły. Zwracajmy uwagę, by robiły to zawsze od lewej do prawej strony i zaczynając od góry. Zabawę warto przeprowadzić kilkakrotnie.
  • Na małej siatce geometrycznej układamy kształt wybranej litery (dobrze jest go przymocować przy pomocy klejących kropelek lub „glutków”, by się nie przesuwał). Zadaniem dziecka jest wodzenie palcem po kształcie litery. Tu także zwracamy uwagę na właściwy kierunek: od lewej do prawej strony, z góry na dół).

3. „Pisanie” sznurkiem

Ciekawą zabawą, która stanowi alternatywę dla „szkolnego” pisania po śladzie jest odtwarzanie prostych wyrazów przy użyciu sznurka z daru 1.2. Jest on na tyle długi, że spokojnie można nim napisać dłuższy wyraz.

4. Rebusy

Przy pomocy darów można tworzyć też rebusy. Wystarczy wyczarować z nich obrazek i przykleić do siatki kropelkami lub „glutkami”, a następnie wydrukować litery. Na zdjęciach rebusy z wyrazem „ul”.

5. Zabawa w czytanie

Gdy dziecko pozna podstawowe litery, z których można budować pierwsze wyrazy, wtedy zaczyna się zabawa w czytanie. Bardzo często w książkowych elementarzach pojawiają się ćwiczenia ze zdaniem: „Mama ma” i obrazkiem do nazwania przez dziecko. Ja proponuję nieco inną – bardziej atrakcyjną dla dziecka - wersję tego zadania. Niech dziecko samo stworzy obrazek tego, co „mama ma”.

6.  Alfabet do wypełniania walczykami z daru 10

W internecie znajdziemy mnóstwo obrazków – w tym alfabet - do wyklejania plasteliną. Zamiast plasteliny proponuję użyć walczyków z daru 10. Dlaczego? Ponieważ będzie to niekończąca się zabawa (tę samą kartkę możemy użyć kilkakrotnie). Poza tym jest do doskonałe ćwiczenie kształcące precyzję ruchów, koordynację wzrokowo-ruchową oraz chwyt pęsetowy.

Dobrej zabawy!