IV 2020 Kodowanie w codziennej pracy z dziećmi

Sandra Ostrowska, Katarzyna Sieruga – nauczycielki w Przedszkolu Miejskim nr 10 w Kołobrzegu

Kodowanie w codziennej pracy z dziećmi

Jesteśmy nauczycielkami wychowania przedszkolnego i od kilku lat razem prowadzimy grupę przedszkolną. Nasza przygoda z kodowaniem zaczęła się od szkoleń organizowanych w 2019 roku, które odbywały się w Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie.  Masa dobrych pomysłów, które przekazywała nam Pani Iwona Łotysz, na rozwijanie zdolności matematycznych dzieci sprawiła, że szybko wprowadziłyśmy to wszystko w życie u siebie na zajęciach.

Na początku brak dostępnych materiałów zmotywował nas do wykonania własnych mat,  aby zacząć z dziećmi kodować, indywidualne plansze do kodowania, dywan,  jak również kubeczki w jednolitym kolorze- białym. Jak się okazało pomysły do kodowania przychodziły same. Z biegiem czasu nasze pomoce zaczęły się powiększać. Zostałyśmy zaopatrzone przez Panią Dyrektor w profesjonalną matę do kodowania (EDU sens), kolorowe kubki, kostki sześcienne i  wiele innych rzeczy potrzebnych do tej aktywności.

Wachlarz możliwości był na tyle ogromny, że zajęcia z kodowania stały się dla nas ogromną przyjemnością, dla dzieci zaś czymś nowym,  jak się okazało równie godnym poświęcenia ich uwagi.

Kolorowe plastikowe kubki okazały się dla naszych dzieci nieograniczonym źródłem radości i kreatywności. Dzieci bawią się kubeczkami samodzielnie albo w grupach. Najbardziej atrakcyjną zabawą z wykorzystaniem kolorowych kubków okazała się zabawa pt: „Architekt” gdzie chętne dziecko projektuję budowlę z kubków, a pozostałe dzieci odtwarzają jego pomysł. Oprócz tej zabawy, kolorowe kubki wykorzystujemy do nauki rytmów, liczenia, pór roku czy dni tygodnia. Pomocne i często przez nas używane podczas zabaw z kolorowymi kubkami są  karty z gotowym kodem, które dzieci odtwarzają („Zbuduj wieże według kodu”). Oprócz kolorowych kubków do zabaw z kodowaniem używamy maty do kodowania oraz dywanu guzikowego. Ulubioną zabawą w naszej grupie okazała się zabawa „Mucha wyszła” do której wykorzystujemy dywan lub gotowe plansze.

 Postanowiłyśmy także przedstawić aktywność dzieci na zajęciach otwartych „Kolorowe kodowanie” przygotowanych dla rodziców naszych wychowanków i zaprezentować na nich umiejętności matematyczne oraz  językowe, wykorzystując zabawy z  kodowaniem takie jak:

„Sylabowe kodowanie”- zadaniem dziecka jest odnalezienie właściwej sylaby odpowiadającej kółku w danym kolorze a następnie ułożenie jej w odpowiednie miejsce i odczytanie całego wyrazu.

„Mucha wyszła”- zabawa, której zadaniem dzieci jest reagowanie, gdy mucha wyjdzie poza pole kwadratu. Nauczyciel mówi powoli, zaczynając od: "Mucha jest na środku". Droga muchy może wyglądać następująco: Mucha idzie w górę, mucha idzie w lewo, mucha idzie w dół, mucha idzie w dół, mucha idzie w prawo, mucha idzie w dół... 

„Znajdź drogę do mety przez..” – zabawa polegająca na układanie kodu- drogi z jednego punktu do drugiego. Startem jest zielona plansza a metą czerwona. Zadaniem dzieci jest spełnienie warunków podawanych przez n-la np. „Nie poruszamy się po polach z cyframi”

„Zabawa z symetrią i kubeczkami”- zaznaczona na macie oś symetrii wyznacza środek pola. Zadaniem dzieci jest ułożenie kubeczków w taki sposób aby powstało ich odbicie.

„Zabierz wszystko co żółte”- zabawa polegająca na ułożeniu przez dzieci kubków w dowolnym kolorze tak, aby po drodze od startu (zielony kubek) do mety (czerwony kubek) zebrać wszystkie kubki w kolorze żółtym. Na koniec dzieci układają skrypt poprzez ułożenie go z cyfr wskazujących ilość miniętych pól oraz strzałki wskazujące kierunek układanych kubków.

Oprócz materiałów i pomocy, które mamy w naszej placówce, korzystamy także z materiałów dostępnych w sieci (np.  EduSense), eksperymentujmy z korzyścią dla dzieci i dla siebie po to by rozwijać pasję kodowania, by poszukiwać nowych zabaw. Wprowadzenie w naszej grupie zabaw i ćwiczeń związanych z kodowaniem pomaga z pewnością naszym wychowankom w zdobyciu wielu kompetencji takich jak logiczne myślenie, umiejętność pracy zespołowej czy zadaniowe podejście do napotkanych trudności.