Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

X 2019 „Bursztynkowe kodowanie” w Przedszkolu nr 9 w Koszalinie – inicjatywa podjęta w ramach Europe Code Week

Dorota Heldt - Przedszkole nr 9 „Bursztynek” w Koszalinie

„Bursztynkowe kodowanie” w Przedszkolu nr 9 w Koszalinie – inicjatywa podjęta w ramach Europe Code Week

Europe Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób. Organizowana jest corocznie w całej Europie od 2013 roku i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. Ministerstwo cyfryzacji, Centrum Projektów Polska Cyfrowa i NASK od lat wspierają tę imprezę, podczas której państwa europejskie prześcigają się w ilości zorganizowanych inicjtyw.

Code Week to cykl wydarzeń związanych z kodowaniem, organizowanych przez instytucje, fundacje, biblioteki, szkoły, rodziców i każdego, kto ma chęć i zapał. Do Code Week można się przyłączyć organizując własne wydarzenie lub po prostu uczestnicząc w jednym z nich. Idea jest prosta – każdy, kto chce się włączyć, może zorganizować własną inicjatywę.

Europejski tydzień kodowania w tym roku rozpoczął się 5 października, a zakończył 20-go i trwał 2 tygodnie. Nasze przedszkole 9 października zorganizowało własne wydarzenie pod nazwą: „Bursztynkowe kodowanie”. Podczas niego dzieci odczytywały mapę, na której znajdowała się zakodowana w postaci strzałek droga do skarbu. Odczytujące drogę dziecko wydawało polecenia (słowne instrukcje): „do przodu”, „w prawą/lewą stronę”, „do tyłu” dziecku, które było „pionkiem”. „Pionek” poruszał się po wyznaczonym terenie, którym była plansza (przypominająca szachownicę) stworzona na podłodze z taśmy malarskiej. Pozostała cześć grupy tworzyła algorytm (program – ciąg instrukcji (poleceń) zawierających rozwiązanie problemu, czyli drogę od pola start do pola mety). Po dotarciu do mety i ułożeniu programu, dzieci musiały samodzielnie (już bez mapy) doprowadzić pionek z powrotem do domu (omijając przeszkody: latarnię morską, rybę, rafę koralową i muszle) i ponownie ułożyć program ze strzałek. W tym zadaniu brała udział cała grupa.

Podczas tego zadania dzieci kształciły m.in. takie umiejętności programistyczne jak:

- wydawanie poleceń i poruszania się zgodnie z nimi,

- debugowanie błędów (wykrywanie i diagnozowanie błędów),

- odczytywanie symboli,

- odczytywanie i tworzenie kodu,

- układanie algorytmu liniowego ze strzałek.

A ponadto dzieci rozwijały myślenie przyczynowo – skutkowe i orientację w przestrzeni, kształciły umiejętność rozwiązywania problemów oraz współpracę w grupie.

Należy pamiętać, że programowanie jest elementem kształcenia informatycznego i jest rozumiane jako proces rozwiazywania problemów z różnych dziedzin z zastosowaniem metod wywodzących się z informatyki. Kodowanie jest pojęciem węższym niż programowanie i dotyczy tylko umiejętności kodowania (szyfrowania) informacji za pomocą innego kodu (szyfru). Poza tym podstawa programowa wspomina o programowaniu, a nie samym kodowaniu.

Nasza inicjatywa pokazuje, że można uczyć dzieci programowania unplugged, tzn. bez użycia prądu i wykorzystywania komputerów, tabletów czy ozobotów. Zaprezentowane przez nas ćwiczenie jest doskonałym wstępem do korzystania z nowoczesnych technologii.