Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
  • Facebook
  • ePUAP
  • E-learning
  • Zapisy on-line
  • Szukaj
  • Dostępność
  • Strona główna
  • Biblioteka Pedagogiczna CEN
  • Oferta szkoleniowa CEN
  • Informacja pedagogiczna
  • "eduFocus" - zeszyty metodyczne
  • O nas
  • BIP
  • Bank dobrych praktyk
  • Kalendarz szkoleń CEN
  • Linki do webinariów
  • Aktualności oświatowe
  • Zarządzanie w oświacie
  • Doradztwo metodyczne
  • Awans zawodowy nauczyciela
  • Konkursy
  • Projekty i programy
  • Przydatne linki
  • Edukacja zdalna
Bezpłatny newsletter CEN. Zapisz się.
Wypisz
  • III 2023 Projekt artystyczno - edukacyjny w Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu
    Czytaj więcej
  • 03 2023 Nauka przez budowanie – LEGO-LOGOS w ZPSM w Koszalinie
    Prace uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie na temat „Drogi Krzyżowej” metodą LEGO-LOGOS.
    Czytaj więcej
  • Co może się stać, gdy będziesz szukać nowych inspiracji, czyli od przypadkowego spotkania do programu nauczania
    Początkiem podróży w stronę stworzenia programu wychowania przedszkolnego „100 światów” był webinar, w którym uczestniczyła dyrektor Przedszkola 34 w Koszalinie Violetta Antkowiak - „Jakich inspiracji potrzeba dzisiejszej szkole” (Instytut Zwinnej Edukacji). To właśnie tam wypowiedzi pani dr hab. Barbary Bilewicz stały się inspiracją do nawiązania współpracy, która kilka miesięcy później zaowocowała odwiedzinami i szkoleniem „Praca w przedszkolu wg filozofii edukacyjnej Reggio Emilia i metody projektów”. Spotkanie to zaraziło nas pasją do filozofii Reggio Emilia i pracy metodą projektów.
    Czytaj więcej
  • Stres w szkole - wyniki kwestionariusza ankiety w klasach II-III SP 5 w Koszalinie
    Jednym z większych problemów współczesnego świata, niewątpliwie jest stres. Dzieci szczególnie narażone są na destrukcyjne działanie stresu. Istotną rolę w kreowaniu odporności młodego człowieka wobec sytuacji stresujących odgrywa rodzina i szkoła. Ta pierwsza grupa społeczna odpowiada za prawidłowy rozwój młodego człowieka. Zdrowa atmosfera domu rodzinnego wpływa na budowanie naturalnej odporności dzieci na stres. Szkoła również pełni ważną funkcję w tej kwestii, sukcesywne podejmowanie działań w sytuacjach trudnych w szkole, powinno niwelować atmosferę stresu wśród uczniów.
    Czytaj więcej
  • XI 2022 PIERWSZA POMOC – wplatanie współpracy w edukację szkolną
    Czytaj więcej
  • 10 2022 „Pasjonująca lekcja religii” - wyróżniony scenariusz
    Emilia Raczyńska, nauczyciel religii z V Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Lema w Koszalinie, przygotowała scenariusz lekcji i zdobyła wyróżnienie w II edycji konkursu "Pasjonująca lekcja religii". Zachęcam do zapoznania się z wyróżnionym scenariuszem i zastosowaniem go w swoim warsztacie nauczycielskim.
    Czytaj więcej
  • 06 2022 Czytanie na trawie
    Czytaj więcej
  • W zdrowym ciele zdrowy duch - innowacja programowo- metodyczna realizowana w internacie SOSW w Sławnie
    W XXI wieku bardzo ważne jest, by uświadomić dzieci i młodzież, jak bardzo ważne jest jedzenie warzyw i owoców oraz aktywność fizyczna. Powinniśmy zapewnić młodym członkom naszego społeczeństwa możliwość przyswojenia wiedzy na temat aktywności fizycznej oraz ilości witamin, jakie warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi. W pędzie dnia codziennego dzieci zapominają, jak ważna jest troska o własne zdrowie. Jedzenie warzyw oraz owoców odgrywa ogromną rolę, dostarczają one organizmowi witamin i składników odżywczych koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stan zdrowia zależy w 80% od stylu życia, jaki jest prowadzony oraz od ilości dostarczanych naszemu organizmowi witamin. Dziecko, które je warzywa, owoce i dostarcza organizmowi ruchu, jest zdrowe i chętne do działania, ma więcej energii, jest mniej podatne na wirusy. Zdrowe odżywianie pozwoli mu także szybciej przyswoić wiedzę , nowe umiejętności oraz aktywniej spędzać czas. Powyższa innowacja „W zdrowym ciele - zdrowy duch” dostosowana jest do możliwości i predyspozycji wychowanków internatu. Innowacja posiada charakter otwarty, czyli jej zakres może być rozszerzany w zależności od zainteresowań wychowanków. Znajdujące się w niej treści są adekwatne do poziomu intelektualnego dzieci.
    Czytaj więcej
  • Innowacja metodyczno-programowa W ŚWIECIE DOBRYCH MANIER
    Ważną rolę w życiu społecznym pełni przestrzeganie przyjętych reguł w różnych sytuacjach. Ponadto właściwe zachowanie to wyraz szacunku dla innych i dla siebie. Pomaga lepiej żyć i zjednuje sympatię otoczenia. Dobre maniery to praktyczna i bardzo przydatna umiejętność właściwego zachowania się. Każde pokolenie tworzy własny kodeks dobrych manier. Bez względu na to w jakich czasach żyjemy wzajemne stosunki powinny opierać się na poszanowaniu godności człowieka, uprzejmości i życzliwości. Głównym celem innowacji pt: „W świecie dobrych manier ”, jest przybliżenia młodzieży znajomości zasad dobrego zachowania. Wychowankowie będą uczestniczyć w zajęciach dotyczących stosowania określonych zasad obowiązujących we wzajemnych relacjach społecznych, prawidłowego odżywiania oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Innowacja była realizowana w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sławnie.
    Czytaj więcej
  • VI 2022 Teledysk jako nowoczesna forma budowania relacji w zespole klasowym
    Czytaj więcej
  • Młodzież w czasie pandemii
    Każdy człowiek chciałby żyć w spokoju, bez lęku, cierpienia, bez jakichkolwiek trudnych emocji. Niestety jest to niemożliwe ponieważ lęk i strach są częścią naszego życia. Jestem nauczycielem od ponad 20 lat i większość czasu pracowałam z nastolatkami. Temat lęku przewijał się w wielu rozmowach z młodzieżą. Do stworzenia i przeprowadzenia ankiety o lęku skłoniła mnie obserwacja sytuacji, w jakiej znalazł się cały świat, a szczególnie młodzież. Pandemia COVID-19 to sytuacja kryzysowa, w której młodzi ludzie doświadczali silnego lęku przed zakażeniem się lub zakażeniem innych osób, szczególnie osób najbliższych. Potencjalnym źródłem niepokoju nastolatków była również nietypowa sytuacja związana z zamknięciem szkół, brakiem kontaktów z rówieśnikami, z dystansem społecznym. Dodatkowo kwarnatanna w domu, brak aktywności na świeżym powietrzu, duże obciążenia nauką powodowały większe obciążenie psychiczne i emocjonalne.
    Czytaj więcej
  • Garść pomysłów na Dzień Bezpiecznego Internetu
    Z inicjatywy Komisji Europejskiej w pierwszej połowie lutego obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu. Przedsięwzięcie ma na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Chciałbym podzielić się moimi pomysłami na organizację tego dnia.
    Czytaj więcej
  • Piątki z eksperymentem
    Czytaj więcej
  • Zabawy wspierające naukę języka angielskiego na poziomie przedszkolnym
    Rola zabawy w procesie nauczania i uczenia się ma kluczowe znaczenie. Dzięki niej dzieci tworzą pozytywne skojarzenia z aktywnościami proponowanymi przez nauczyciela, odczuwają radość i zainteresowanie. Przyswajają sobie różne zwroty, polecenia, słowa i inne struktury w sposób nieświadomy i mimowolny. Dlatego też ważne jest, aby zabawy i aktywności były różnorodne, dostosowane do możliwości percepcyjnych i poznawczych dzieci.
    Czytaj więcej
  • Metoda kolorowych dźwieków w przedszkolu
    METODA KOLOROWYCH DŹWIĘKÓW to innowacyjna, nowatorska metoda nauki grania utworów muzycznych na podstawie kolorowych i różnorodnych figur geometrycznych. W realizacji tej metody pomocna jest mata klawiszowa tzw. „Kolor Piano”. Autorami Metody Kolorowych Dźwięków są Urszula i Adam Misior- nauczycielka i muzyk.
    Czytaj więcej
  • V 2021Powrót do stacjonarnego nauczania. Zabawa Biegowa – marszobieg terenowy według mapy
    Czytaj więcej
  • V 2021 I Wiosenny Przegląd Artystyczny dla dzieci 3 – 4 letnich
    Czytaj więcej
  • V 2021 Zabawy z figurami geometrycznymi
    Czytaj więcej
  • Arteterapia w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Koszalinie
    Czytaj więcej
  • ZAJĘCIA SENSORYCZNE W PRZEDSZKOLU
    Czytaj więcej
  • TYDZIEŃ O DINOZAURACH, czyli pracujemy metodami aktywizującymi
    Czytaj więcej
  • Uczniowie uczniom - TIK na TAK
    Zapraszam do skorzystania z propozycji lekcji kulturoznawczej z języka niemieckiego związanej z tradycjami wielkanocnymi.
    Czytaj więcej
  • VALENTINSTAG IN DEUTSCHLAND - praca z TIK na lekcji języka niemieckiego
    Lekcje realioznawcze to doskonała „odskocznia” od „typowej” pracy nad gramatyką i leksyką języka obcego. W lutym podczas zajęć języka niemieckiego moi uczniowie mieli okazję poznać bliżej zwyczaje walentynkowe oraz tradycje towarzyszące świętu zakochanych w Niemczech. Najbardziej zaskakującym i budzącym najwięcej emocji u dzieci faktem było umieszczanie wizerunku … świni, obok serduszek na kartach walentynkowych.
    Czytaj więcej
  • 27.01.2021 Drzwi otwarte w pięciolatkach - Kalendarze
    Czytaj więcej
  • XII 2020 KONCEPCJA POZYTYWNEJ DYSCYPLINY
    Czytaj więcej
  • KAHOOT- APLIKACJA UWIELBIANA PRZEZ UCZNIÓW (i nauczycieli)
    W marcu bieżącego roku podczas nauczania zdalnego odkryłam KAHOOT- aplikację do tworzenia quizów. Wystarczy wejść na stronę www.kahoot.com i zarejestrować się np. przez konto Google. Jej podstawowa wersja jest bezpłatna, przeznaczona do wykorzystania praktycznie na każdym przedmiocie oraz intuicyjna i łatwa w obsłudze. Przygotowując test można wykonać go według autorskiego pomysłu lub skorzystać z wersji już stworzonej, na przykład dokonując jej modyfikacji.
    Czytaj więcej
  • Rola nauczyciela współorganizującego kształcenie - przykład ewaluacji wewnętrznej
    Jaka jest rola i zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Pewnie jest tyle odpowiedzi, ilu nauczycieli. Jest to zagadnienie zdefiniowane w prawie oświatowym, ale też bardzo różnie interpretowane. W Zespole Szkół Publicznych w Polanowie przeprowadzono ewaluację wewnętrzną na ten temat i zapraszam Państwa do zapoznania się z bardzo ciekawym raportem.
    Czytaj więcej
  • VI 2020 Udział w projekcie „Młody inżynier programista”
    Czytaj więcej
  • Wykorzystanie narzędzia Padlet na języku niemieckim
    Padlet to wirtualna tablica, która umożliwia porządkowanie różnych zasobów i umieszczanie ich w sieci. Bezpłatna, fantastyczna forma, wprost nieoceniona w czasach kształcenia na odległość. Jest przystosowany do pracy na wszystkich urządzeniach mobilnych, które mają dostęp do Internetu. Moi uczniowie uwielbiają pracę z Padletem.
    Czytaj więcej
  • IV 2020 ZDALNE NAUCZANIE W WYCHOWANIU FIZYCZNYM - Piękne chwile polskiego sportu:)
    Czytaj więcej
  • IV 2020 ZDALNA LEKCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO: RELAKSACJA - bank dobrych praktyk
    Czytaj więcej
  • IV 2020 Innowacja pedagogiczna ”Dzieci łamią przepisy”
    Czytaj więcej
  • IV 2020 Czytające Przedszkole - propagowanie czytelnictwa w czasie kwarantanny
    Czytaj więcej
  • IV 2020 Kodowanie w codziennej pracy z dziećmi
    Czytaj więcej
  • IV 2020 Freblowskie zabawy z literami
    Czytaj więcej
  • III 2020 ZDALNA LEKCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO - bank dobrych praktyk
    Czytaj więcej
  • III 2020 Detektyw Pozytywka praca z lekturą inaczej niż zwykle. Projekt edukacyjny do wykorzystania dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej
    Czytaj więcej
  • III 2020 MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY
    Czytaj więcej
  • Lapbook na lekcji języka niemieckiego
    Lapbook to w wolnym tłumaczeniu „książka na kolanach”, własnoręcznie wykonana praca tematyczna, pełna kopertek i kieszonek wypełnionych zebranymi informacjami, skrytek z ilustracjami i schowków z ciekawostkami. Po otwarciu umożliwia jednoczesny dostęp do wszystkich informacji. Istotną rolę odgrywa wyobraźnia autora, który sam decyduje, jakie informacje i w jaki sposób (plastycznie) mają być zaprezentowane.
    Czytaj więcej
  • I 2020 „PRZELEW ŻYCIA”
    Czytaj więcej
  • XI 2019 "Tacy My z II C" – warsztaty plastyczno-techniczne w Szkole Podstawowej nr 4 w Koszalinie
    Czytaj więcej
  • XI 2019 Innowacja pedagogiczna „Tolerancyjny przedszkolak” w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie, w grupie przedszkolnej sześciolatków
    Czytaj więcej
  • X 2019 Sianowska „Dwójka” przedstawia dobre praktyki: „KAPSUŁA CZASU”
    Czytaj więcej
  • X 2019 „Bursztynkowe kodowanie” w Przedszkolu nr 9 w Koszalinie – inicjatywa podjęta w ramach Europe Code Week
    Czytaj więcej
  • IX 2019 Kolorowe boisko w SP2 w Sianowie
    Czytaj więcej
  • KOMPETENCJE KLUCZOWE W CZWÓRCE
    Kształtowanie kompetencji kluczowych to hasło przewodnie realizowanych w Szkole Podstawowej 4 im. Zdobywców Kosmosu w Koszalinie projektów edukacyjnych. Jest to również przykład wspomagania realizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie. Zapraszamy do lektury!
    Czytaj więcej
  • V 2019 Kilka słów o walorach doskonalenia zawodowego - metoda Kamishibai
    Czytaj więcej
  • V 2019 Projekt edukacyjny „Zaopiekuj się mną”
    Czytaj więcej
  • V 2019 Innowacje pedagogiczne w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie realizowane w roku szkolnym 2018/2019
    Czytaj więcej
  • IV 2019 Projekt edukacyjny realizowany w roku szkolnym 2017/2018 przez uczniów i nauczycieli  Szkoły Podstawowej nr 18 im. Jana Matejki w Koszalinie przy współpracy Muzeum w Koszalinie
    Czytaj więcej
  • IV 2019 Edukacja patriotyczna i regionalna inaczej w Przedszkolu nr 12 w Koszalinie
    Czytaj więcej
  • TURNIEJ Mistrz głosek
    Czytaj więcej
  • XI 2018 Sposoby na efektywną naukę uczniów klas I –III i nie tylko…
    Czytaj więcej
  • XI 2018 METODA SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA W PRZEDSZKOLU
    Czytaj więcej
  • SZKOLNEGO KONKURSU CZYTELNICZEGO DLA KLAS III Czy znasz książkę Czesława Centkiewicza pt. "Anaruk, chłopiec z Grenlandii"?
    Pani Iwona Maciejewska ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Koszalinie jest autorką Szkolnego Konkursu Czytelniczego Czy znasz książkę Czesława Centkiewicza pt. "Anaruk, chłopiec z Grenlandii"? Przygotowała wszystkie materiały: test, karty pracy, krzyżówkę, zadania dla zespołów. Zapraszam do korzystania z ciekawie opracowanego konkursu czytelniczego dla klas III.
    Czytaj więcej
  • Korytarzowy kącik czytelniczy w SP 7 w Koszalinie
    Propagowanie postaw czytelniczych jest ważnym działaniem szkoły, wpisanym wielokrotnie w priorytety MEN. Wiele zapisów z podstawy programowej kształcenia ogólnego wskazuje, ze każdy nauczyciel powinien rozwijać kompetencje czytelnicze uczniów. Pani Iwona Maciejewska ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Koszalinie zorganizowała KORYTARZOWY KĄCIK CZYTELNICZY. Zapraszam do lektury.
    Czytaj więcej
  • Przygoda z matematyką
    Czytaj więcej
  • Quiz „Z książką za pan brat” w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie
    Czytaj więcej
  • Cykliczne spotkania z naturą – „Cztery pory roku” w Przedszkolu nr 12 w Koszalinie
    Czytaj więcej
  • Technologie informacyjno-komunikacyjne w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie
    Czytaj więcej
  • Spotkania z ekspertami w przedszkolu
    Czytaj więcej
  • Poranki freblowskie
    Czytaj więcej
  • Kodowanie na chuście animacyjnej
    Czytaj więcej
  • Projekt edukacyjny „Bohater tygodnia” w Przedszkolu Gminnym w Boninie
    Czytaj więcej
  • Świąteczne klimaty - kilka pomysłów dla nauczycieli klas I –III i nie tylko…
    Czytaj więcej
  • Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia w SP 2 w Sianowie
    Czytaj więcej
  • Edukacja globalna w przedszkolu w Rosnowie
    Czytaj więcej
  • VI 2016 Cała Polska czyta dzieciom
    Autorka ukazuje działanie związane z akcją Cała Polska czyta dzieciom, które zorganizowała w swoim przedszkolu
    Czytaj więcej
  • Dlaczego tak ważne jest czytanie i jak zachęcić dzieci do czytania?
    Czytaj więcej
  • Przykład realizacji innowacyjnego programu "Tablit" w Miejskim Przedszkolu w Karlinie
    Pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu stworzyli innowacyjny program wychowania przedszkolnego Tablit. Autorzy programu zaproponowali czterotygodniowe projekty edukacyjne realizowane w ciągu całego roku przedszkolnego. Każdy projekt, mimo że ma stałe elementy, pozwalające dzieciom na podejmowanie samodzielnych działań, a nauczycielom na doskonalenie umiejętności związanych z jego wprowadzeniem, obfituje w różnorodne propozycje zadań dla dzieci, z których nauczyciel musi wybrać to, co dla jego grupy będzie najbardziej wartościowe. Możliwość elastycznej realizacji propozycji zawartych w programie pozwala nauczycielowi na twórczą i refleksyjną pracę.
    Czytaj więcej
  • Realizacja innowacji pedagogicznej „Przedsiębiorczość już od przedszkola” w Przedszkolu Gminnym w Boninie
    Zgodnie z powiedzeniem "Czego Jaś się nie nauczył – tego Jan nie będzie umiał" nauczyciele z Przedszkola Gminnego w Boninie proponują rozwijanie przedsiębiorczości już w przedszkolu, by w coraz bardziej wymagającym świecie dzieci były zaradne i skuteczne w swoich działaniach od najmłodszych lat.
    Czytaj więcej
  • Międzynarodowy Projekt Edukacyjny pt.: ”Barwy harfy”- malowanie do muzyki dla każdego
    Przykładem dobrych praktyk obcowania dzieci z muzyką był udział podopiecznych z Przedszkola nr 35 w Koszalinie w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym pt.”Barwy Harfy”. Projekt ten został zainicjowany przez miasto partnerskie Koszalina - Gladsaxe z Danii. Najmłodsi uczestnicy projektu mogli poznać brzmienie celtyckiej harfy, nauczyć się wyrażać swoje emocje inspirowane muzyką poprzez malowanie, obcowali z artystami, poznali nowe techniki malarskie, uczestniczyli w niecodziennych wydarzeniach kulturalnych na skalę międzynarodową.
    Czytaj więcej
  • Realizacja koncepcji edukacji wg planu daltońskiego w Przedszkolu nr 8 w Koszalinie
    Przykładem dobrych praktyk jest wdrażanie idei daltońskich przez nauczycieli Przedszkola nr 8 w Koszalinie. Prezentowany poniżej materiał, to przedstawienie wybranych elementów wprowadzania koncepcji planu daltońskiego w grupie 3- latków w roku szkolnym 2014/2015 oraz jej kontynuację w 4 - latkach w roku szkolnym 2015/2016. Dodatkowo w ramach dzielenia się dobrą praktyką nauczyciele prezentują swoje refleksje i towarzyszące temu spostrzeżenia.
    Czytaj więcej
  • Edukacja wg planu daltońskiego w Przedszkolu Nr 34 w Koszalinie
    Certyfikat, który otrzymało Przedszkole nr 34, to duże wyróżnienie, a dla nauczycieli, potwierdzenie, że ich działania zmierzają w dobrym kierunku. Mam nadzieję, że przedstawiona poniżej koncepcja edukacyjna realizowana w Przedszkolu nr 34 zachęci również inne przedszkola i szkoły w naszym regionie do zainteresowania się planem daltońskim i upowszechnieniem go w swoich placówkach.
    Czytaj więcej

Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie

Ruszczyca 16, 75-654 Koszalin, fax.347-67-15
centrala (94) 347-67-10 | sekretariat (94) 347-67-20
Biblioteka Pedagogiczna w Koszalinie
Piłsudskiego 62, 75-525 Koszalin, tel./fax. (94) 345-45-05
...
Zwiększ czcionkę
Zmniejsz czcionkę
Rozmiar domyślny
Kontrast
Tryb szarości
Zamknij menu