• Potrzebujemy szkoły, która będzie rozwijać kompetencje dzieci – Daniel Hunziker o tym jaka powinna być współczesna szkoła
    W szkole nie chodzi o to, żeby rodzice mieli gdzie podrzucić dzieci, kiedy idą do pracy. Szkoła nie jest też po to, żeby przekazywać wiedzę z podręczników. Nie jest po to, by realizować podstawę programową (co wielu może zdziwić). Ani po to, by wystawiać oceny i sprawdzać umiejętności. Ani nawet po to, żeby dzieci miały kontakt z rówieśnikami – choć to ważny element rozwoju. Misja szkoły jest znacznie szersza i bardziej fundamentalna.
  • Efektywne nauczanie w sytuacji zmiany systemu oświaty
    Każda reforma stawia przed nami nowe wyzwania. A na nadchodzące zmiany dobrze jest się przygotować. Jako wydawnictwo edukacyjne czujemy się w obowiązku dostarczyć nauczycielom i uczniom takie materiały dydaktyczne, które zapewnią efektywną pracę w nowych warunkach. Dlatego dwa lata temu powołaliśmy zespół projektowy, którego zadaniem było dokładne przeanalizowanie aktualnych ustaleń naukowych na temat procesu uczenia się i dyspozycji poznawczych nastolatka, aby stworzyć publikacje jeszcze lepiej wspierające ucznia w nauce. W tym celu spotkaliśmy się z wieloma specjalistami różnych dziedzin (m.in.: psychologami, pedagogami, kognitywistami, językoznawcami, komunikologami), zgłębiliśmy literaturę fachową oraz przeprowadziliśmy liczne badania. Efektem tych działań jest nowe opracowanie naszej oferty do szkoły średniej w kontekście wprowadzonej reformy oświaty. Poniżej przedstawiamy wnioski z realizacji projektu oraz propozycje wypracowanych rozwiązań.
  • Mechanizm lustrzany – jak rodzice i nauczyciele mogą go wykorzystać
    Jeśli nauczyciel wejdzie do klasy ze złym lub zmęczonym wyrazem twarzy, uczniowie natychmiast to dostrzegą i szybko udzieli im się zły nastrój. I odwrotnie – uśmiech nauczyciela przejdzie na twarze dzieci, a wtedy trudny temat lekcji pójdzie o wiele łatwiej. W taki sposób działają neurony lustrzane – komórki odpowiadające m.in. za odczytywanie cudzych emocji i intencji. Dlatego w procesie wychowania i edukacji dziecka niezwykle ważne jest, w jakim nastroju przebywamy z juniorem.
  • Naucz się jak się uczyć – czego dzieci i ich mózgi potrzebują do nauki
    Podstawowa wiedza z zakresu neuronauk powinna trafić zarówno do nauczycieli, jak i do uczniów. Edukacja będzie bardziej efektywna i mniej stresująca, kiedy jedni i drudzy będą wiedzieli, jak mózg przetwarza i zapamiętuje informacje. Ta wiedza pozwoli stworzyć dzieciom dobre warunki do nauki i osiągnąć efekt w postaci rzeczywistej wiedzy w ich głowach, a nie iluzji rozwiewającej się zaraz po klasówce. Jeśli chcemy sprawnie posługiwać się jakąś maszynerią (tu: mózgiem), to najpierw warto poznać instrukcję obsługi.
  • O kryzysie edukacji w kilku wymiarach - Witold Kołodziejczyk
    Czy to koniec szkoły w jej dotychczasowym kształcie? Kryzys w edukacji jest nie tyle nieunikniony, ale on jest już obecny… i to od wielu lat. Znajdujemy się w samym jego środku. Jesteśmy świadkami powolnej „śmierci szkoły”, jaką znamy od stu lat. A sam jej kryzys obserwujemy w kilku wymiarach.
  • Dzisiejsza młodzież jest bardzo samotna. Rozmowa z Klaudią Siwek – współautorką książki “Depresja nastolatków”
    Dlaczego mamy tak duże mózgi? I dlaczego na różnych etapach naszego życia mózg funkcjonuje w różny sposób? Na oba pytania, podczas konferencji „Od kultury nauczania do kultury uczenia się”, odpowiadał dr Marek Kaczmarzyk - propagator dydaktyki ewolucyjnej, chronobiolog, memetyk i kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.
  • Chcemy zmotywować dzieci do nauki i działania, ale wciąż popełniamy ten sam błąd
    Ile razy próbowaliście przekonać swoje dziecko do jakiegoś działania i spotykaliście się z oporem? Myj zęby, żebyś nie miał próchnicy, odrób lekcje od razu, bo potem nie zdążysz, załóż czapkę, bo ci uszy przewieje – jak grochem o ścianę. Logiczne argumenty, barwne opisy możliwych konsekwencji, prośby, groźby, dobre rady, nagrody i kary często są nieskuteczne – dziecko, a już tym bardziej nastolatek, nawet jeśli zgadza się z logiką naszego wywodu, i tak robi swoje. Dlaczego? Wyjaśnienie znalazłam w książce Elżbiety Zubrzyckiej „Egzaminy bez spiny”, a autorka oraz Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne zgodziły się, żebyśmy udostępnili tu ten fragment książki.
  • O dobrych relacjach uczeń-nauczyciel
    Trzymanie się dydaktycznych schematów i nie wprowadzenie jakościowych zmian powoduje, że proces uczenia się jest odtwórczy i dziecko zapamiętuje mniej. Skuteczne kształcenie zależy od tego czy uczniowie będą kopiować schemat, który wyłoży nauczyciel, czy będą sami zadawać pytania i przejmą rolę badaczy poszukujących własnych pytań i odpowiedzi. Przecież wówczas też się uczą. Nawet dużo więcej niż „przerabiając” podręcznik.
  • Ocenianie kształtujące w praktyce -przykład karty informacyjnej po sprawdzianie z języka angielskiego
    Nauczyciele są zobligowani do przekazywania uczniom informacji zwrotnej dotyczącej ich postępów w nauce. Nie wystarczy zatem przekazywać uczniom sprawdzianów z napisaną liczbą punktów oraz oceną jaką uzyskał na danym teście. Według zasad oceniania kształtującego powinniśmy poinformować ucznia co zrobił dobrze, co zrobił źle, jak poprawić konkretne zadania oraz co może zrobić więcej żeby usprawnić swoje umiejętności. Zadanie nie jest wcale łatwe, a my nadal poszukujemy sposobów na usprawnienie funkcjonowania w polskiej szkole zasad oceniania kształtującego.
  • Wątki biograficzne na lekcjach języka polskiego
    Zachęcam Państwa do zapoznania się z drugim numerem „Polonistyki”, który ukazał się w kwietniu 2018 roku. Zawiera on artykuły na temat różnych sposobów wykorzystania biografii autorów na lekcjach języka polskiego
  • National Independence Day - scenariusze lekcji
    National Independence Day - to propozycja realizacji jednego z kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/20019 na lekcjach języka angielskiego.
  • Monika Piątkowska -  "Prus. Śledztwo biograficzne" 
    Książka Moniki Piątkowskiej ukazała się w 2017 roku, w wydawnictwie Znak.W  sposób bardzo ciekawy ukazuje życie i twórczość Bolesława Prusa na tle wydarzeń politycznych, społecznych i obyczajowych drugiej połowy XIX i początku XX wieku.
  • Autonomia ucznia i rola nauczyciela
    Zachęcam do przeczytania artykułu „Autonomia ucznia i rola nauczyciela” autorstwa Pani M.G. Tassinari, Freie Universitaet w Berlinie, w którym można odnaleźć ciekawe podejście w kontekście nauczania i uczenia się języka obcego w warunkach instytucjonalnych w różnych sytuacjach i kontekstach
  • Turystyczny przekaz wiary
    Jako nauczyciel religii poszukiwałam sposobu by uatrakcyjnić przekaz wiary, aby uczynić go bardziej żywym, zakorzenionym w historii miejsca, w którym żyjemy. Sposobność do tego nadarzyła się, gdy zaczęłam organizować wędrówki piesze, a pierwszą tego typu wycieczkę przeprowadziłam w 2010 roku a wiodła ona na Górę Chełmską.
  • Jak wyglądają lekcje języka angielskiego w szkole podstawowej? Wyniki Badania efektywności nauczania języka angielskiego (BENJA)
    Dyskusje na temat efektów nauki języka angielskiego w polskiej szkole toczą się w mediach, niepokoją rodziców i stają się częścią debaty publicznej. Nader często dyskusje te opierają się jednak na wiedzy anegdotycznej. Dzięki badaniom i egzaminom zewnętrznym z języków obcych mamy dziś dostęp do wyników rzetelnych testów umiejętności uczniów i wyników badań opracowanych z najwyższą starannością metodologiczną.
  • Bądź szczęśliwszy- wykorzystuj sprawdzone techniki komunikacji!
    Zapraszam Państwa do lektury książki, która może stać się początkiem nowego spojrzenia na komunikację ze współpracownikami oraz uczniami. „Jak radzić sobie z ludźmi, których nie da się znieść i jak sprawić, aby zachowywali się dobrze mimo swoich wad” pomaga czytelnikom radzić sobie ze złymi zachowaniami innych w pozytywny, profesjonalny sposób. Niestety, ponieważ świat się zmniejszył, a czas jakoś przyśpieszył, pojawiają się przecież wciąż nowe problemy w komunikacji w pracy, domu i sąsiedztwie
  • Jesienne Zespoły Metodyczne - 2017
  • Zip-Zap 2017 – warsztaty z animacji językowej
    We współpracy z ośrodkami pracy z młodzieżą po obu stronach Odry PNWM zaprasza organizatorów polsko-niemieckiej wymiany młodzieży na warsztaty z zakresu animacji językowej. Od października do grudnia 2017 roku proponujemy warsztaty w siedmiu różnych miejscach i terminach do wyboru. Dodatkowo ich absolwenci będą mogli wziąć udział w 3-dniowych warsztatach dla zaawansowanych, które odbędą się od 20 do 22 kwietnia 2018 roku w Görlitz.
  • Deutsch hat Klasse - Konkurs dla nauczycieli języka niemieckiego
    Ruszyła kolejna edycja konkursu „Niemiecki ma klasę“ organizowanego przez Goethe-Institut.
  • Kilka pomysłów na ostatnie lekcje języka polskiego w klasach na różnych poziomach edukacyjnych.
    Pod koniec roku szkolnego uczniowie mają mniej zapału do nauki i dlatego myślę, że warto przypomnieć , jak można zaplanować ostatnie lekcje języka polskiego.
  • Ćwiczenia na koncentrację uwagi
    Kiedy w czerwcu  cały program  został już zrealizowany, a pogoda za oknem nie zawsze nastraja do działań edukacyjnych poza budynkiem może warto popracować z dziećmi młodzieżą nad koncentracją uwagi? Przedstawiam ciekawe ćwiczenia wraz z odpowiedziami.
  • Kilka słów o przeprowadzeniu szkolenia " Zmotywowani i zdyscyplinowani uczniowie na lekcjach języka obcego"
    W kwietniu 2017 r. przeprowadziłam szkolenie e-learningowe zatytułowane " Zmotywowani i zdyscyplinowani uczniowie na lekcjach języków obcych". Stworzyło ono, dla nauczycieli oraz mnie samej, wspaniałą okazję do refleksji związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Cieszę się, że tak wielu nauczycieli  jest refleksyjnymi praktykami i chce dzielić się swoimi spostrzeżeniami związanymi z pracą.
  • I BAJKOWE WARSZTATY
    4 lutego 2017 r., w hali sportowej I Liceum Ogólnokształcącego im. Tarasa Szewczenki w Białym Borze odbyły się I Bajkowe warsztaty.
  • Na marginesie rozmowy o zmianach językowych z prof. zw. dr hab. Haliną Zgółkową.
    Zachęcam do lektury grudniowego numeru „Polonistyki”, w której można znaleźć ciekawe teksty dotyczące kształcenia językowego. Interesujący szczególnie jest wywiad z prof. Haliną Zgółkową, która co prawda odnosi się do języka internetowego, ale pokazuje  współczesne zagadnienia językowe  o wiele szerzej
  • Do Nauczycieli Języków Obcych, Piszmy nie tylko na Facebook’u!
    W ramach pomocy koleżeńskiej zamieszczam na stronie pomysł na Graffiti Wall - ‘projekt całoroczny’- na wszystkich poziomach nauczania. Wieszamy na wolnej ścianie sali lekcyjnej duży arkusz papieru lub brystolu. Uczniowie zapisują na nim swoje myśli, uwagi, hasła, którymi chcą się podzielić z innymi w języku, którego uczą się w szkole.  
  • Savoir- vivre na lekcjach wychowawczych   i podstaw przedsiębiorczości
    Podstawy savoir- vivre`u, połączenia wiedzy wizurenkowej zobowiązującymi kanonami w biznesie, etykietą ubioru, zasadami dress code oraz elegancji na pewno przydadzą się absolwentom szkół średnich. Mają oni przecież w przyszłości ubiegać się o pracę w nowym dla nich środowisku, a następnie umieć się tam odnaleźć nie popełniając faux-pas. Dlatego zachęcam nauczycieli podstaw przedsiębiorczości oraz wychowawców do zapoznania się z dwoma cyklami  filmów, które znaleźć możemy na Youtube`ie. 
  • Przykładowe ćwiczenia do zadania pierwszego na maturze ustnej z języka angielskiego
    Uczniowie szkół średnich niezbyt lubią  części ustne egzaminów maturalnych.  Trzeba powiedzieć jednak sobie szczerze, że praktyka czyni mistrza i im więcej ćwiczymy tym lepsze rezultaty osiągamy. Przedstawiam Państwu propozycję ćwiczeń do zadania pierwszego na maturze ustnej.  Zbiór ten zawiera  przekształcone na potrzeby nowej matury ustnej ćwiczenia  z książki Pani Elżbiety Mańko „ Jak mówić po angielsku” wydanego przez wydawnictwo Langenscheidt. oraz z Repetytoriów  Maturalnych wydawnictw Pearson I Macmillan.
  •  Motywuję moich uczniów
        Motywuję uczniów swoim zachowaniem i często napędzam ich do podejmowania nowych wyzwań. Dlaczego tak się dzieje?   Wiem jak reagować w  wielu  sytuacjach i nadal  szukam nowych rozwiązań. W moich działaniach ważne jest osiąganie celu : celem tym jest efektywna praca z moimi uczniami, którzy czują się dobrze na lekcjach, którym dane jest  pracować aktywnie i, którzy są na tyle skoncentrowani, abym mogło zrealizować to co do mnie należy.
  • Spotkanie z pisarzem w szkole
    W ankiecie na temat sposobów motywowania do czytania uczniowie zaproponowali m. in. organizację spotkań z pisarzami. Takie spotkania odbywają się w bibliotekach i mają już swoją tradycję. Jednak inaczej to wygląda w szkole. Przede wszystkim trzeba zmobilizować społeczność szkolną, aby zapoznała się z problematyką poruszaną przez  pisarza w jego książkach, do których dostęp nie zawsze jest łatwy. Takie spotkanie z reporterem i pisarzem Filipem Springerem zorganizowałam w grudniu w VI LO w Koszalinie. Na wszystkich godzinach wychowawczych odbyły się rozmowy o książkach Springera, uczniowie czytali fragmenty „Wanny z kolumnadą” i oglądali wywiady z pisarzem. W miejscu najczęściej uczęszczanym pojawiła się gazetka z najważniejszymi informacjami o wybranych książkach.
  • Niemiecki ma klasę
    Zachęcam do udziału w projekcie Goethe-Institut „NIEMIECKI MA KLASĘ/DEUTSCH HAT KLASSE”. Celem projektu jest przede wszystkim przekształcenie klasy, w której odbywają się lekcje języka niemieckiego, w przyjazną przestrzeń do nauki i pracy. Projekt „Niemiecki ma klasę” ma uwrażliwić uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców na znaczenie w procesie nauczania przestrzeni do nauki (klasy, w której nauczyciele i uczniowie spędzają większą część dnia/ klasy, wktórej nawiązuje się przyjaźnie, dyskutuje, podejmuje decyzje/klasy, która jest czymś więcej niż miejscem przekazywania wiedzy).