Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

Praca zdalna pedagoga szkolnego

Praca zdalna pedagoga szkolnego, czyli  „Raport z oblężonego miasta” *

W czasach edukacji zdalnej szukamy pomysłów na to, jak uczyć i motywować uczniów do samodzielnej nauki. Mamy świadomość jednak, że w czasach izolacji potrzebna jest również sposobność na wyrażanie emocji, opisanie uczuć, zmagań wewnętrznych.

Pedagog szkolny prowadzi nauczanie zdalne jak każdy nauczyciel. Najczęściej rozmawia telefonicznie z uczniami objętymi pomocą psychologiczno - pedagogiczną , może to być rozmowa on – line (skayp, zoom), można „pogadać” na czacie, przez dziennik elektroniczny, pisać maile, można opracować lub znaleźć w sieci ćwiczenia do samodzielnej pracy dla uczniów objętych terapią pedagogiczną. Darmowe karty pracy lub gry dla uczniów
z dysleksją lub dysgrafią można pobrać z wielu stron, np:

https://pedagogika-specjalna.edu.pl/pomoce-edukacyjne/karty-pracy-wspomagajace-nauke-czytania-pisania-i-liczenia

http://ortofrajda.pl

http://pisupisu.pl/klasa6/czytanie-ze-zrozumieniem-poziom

Dobrą formą wspierania ucznia, dobrego kontaktu oraz kształcenia kompetencji kluczowych jest prowadzenie bloga. Uczniowie mają wtedy okazję w prosty sposób wyrazić swoje odczucia, podzielić się myślami i refleksjami, mogą też pisać o swoich zainteresowaniach, marzeniach i planach na przyszłość. Blog może być ogólnodostępny, może też być kierowany do określonej grupy osób (pedagog, grupa wsparcia). Wielu uczniów jest zafascynowanych blogerami, śledzą ich wpisy, komentują, może wic będą chcieli spróbować prowadzenia własnych zapisków.

 

Wpisy na bogu powinny być staranne (poprawne ortograficznie i stylistycznie), ale nie niosą ze sobą rygoru pełnych, przemyślanych wypowiedzi. Często są zapisem myśli „pędzących” przez głowę, luźnych skojarzeń, nieracjonalnych przemyśleń. Właśnie na blogu można pisać o swoich uczuciach i emocjach, można tworzyć próbki własnej twórczości poetyckiej, pisać o tym, o czym trudno mówić lub o obejrzanych filmach, przeczytanych książkach, ciekawych grach, muzyce.

Ponieważ uczniowie spędzają dużo czasu w sieci w czasie nauki zdalnej, można też zaproponować, aby przelewały uczucia na papier. Pamiętniki i dzienniki, a współcześnie blogi, często pełnią funkcję terapeutyczną i pozwalają uwolnić się od trudnych przeżyć. Forma pisemna pozwala również na trening wypowiadania i formułowania opinii oraz przeżyć wewnętrznych (kompetencje kluczowe nie tylko z języka polskiego). Mogą zrobić zdjęcie tych zapisków i przesłać do pedagoga lub psychologa. Mają wtedy duże poczucie bezpieczeństwa, ponieważ ich wynurzenia nie podlegają ocenie szkolnej, nie są elementem obowiązkowej pracy domowej. Możemy się umówić na przesłanie zapisów 1 -2 razy
w tygodniu lub w miarę potrzeby. Dobrze, jeśli uczeń w „czasach zarazy” ma wsparcie wśród dorosłych, a nie zawsze znajdzie je w domu. Pedagog szkolny wie to najlepiej!

Dlatego namówienie uczniów o prowadzenie zapisków w formie papierowej lub elektronicznej może być dobrym pomysłem na prowadzenie pracy zdalnej pedagogów
i psychologów szkolnych.

Założenie i prowadzenie bloga nie jest trudne. Można w sieci znaleźć sporo informacji na ten temat, uczniowie często uczą się zakładać bloga na lekcji informatyki.

Poniżej zamieszcza Państwu link do bardzo prostej instrukcji filmowej: Jak założyć bloga na Bloggerze?  (na darmowej platformie, trzeba mieć konto na Google)

https://www.youtube.com/watch?v=nV4lzB9zxb4&feature=emb_rel_pause

Prostą instrukcję znajdziemy na blogu Krzysztofa Kwaśniewskiego CYFROWY NAUCZYCIEL, przy okazji uczeń zobaczy profesjonalnie prowadzony blog (te młodzieżowe często pozostawiają wiele do życzenia).

https://cyfrowynauczyciel.pl/szkolny-blog

 

Może chcielibyście przesłać swoje pomysły na pracę zdalną pedagogów i psychologów? Napiszcie na adres: annakielb@cen.edu.pl, opublikuję Wasze pomysły w Banku dobrych praktyk na stronie CEN.

Nie zapominajcie o zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, bo to wspiera odporność (na wirusa i głupotę).

 

*Zbigniew Herbert, Raport z oblężonego miasta, 1982

obrazek https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=pixabay