Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

Uczniowie są przeciążeni - Rzecznik Praw Dziecka pisze do MEN

Zaniepokojony skargami od uczniów i ich rodziców Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak wystąpił do Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego z apelem o pilne podjęcie działań. Zwrócił uwagę, że wiekszość nauczycieli z wielkim zaangażowaniem, mimo braku sprzętu, trudności z dostępem do bezpłatnych platform, braku doświadczenia, realizaje nauczanie na odległość. Wyraża słowa uznania i podziękowania dla nauczycieli za wysiłek i zaangażowanie.

Jednak ta nowa dla wszystkich sytuacja niesie za sobą wiele niepokojących zjawisk. Rzecznik  wystąpił do MEN o pilne decyzje w sprawach, na które skarżą się i rodzice i uczniowie, a zwrócił uwagę na:

  • nadmierne obciążenie części dzieci zadaniami, które muszą rozwiązać na następny dzień, co powoduje, że zaczynają spędzać nawet 10 godzin dziennie przy komputerze;
  • część nauczycieli przekazuje drogą elektroniczną tylko konspekty, które z dziećmi młodszymi muszą realizować rodzice, a dzieci starsze są zmuszone do samodzielnego opanowywania nieznanych im tematów;
  • dzieci, które realizowały indywidualną ścieżkę kształcenia, są pozbawione wsparcia;
  • duża część rodzin ma w domach tylko jeden komputer, co przy większej liczbie dzieci czy zdalnej pracy rodziców znacznie utrudnia naukę online;
  • brak dostępu do drukarek i skanerów, a zdarza się, że nauczyciele każą drukować materiały, wypełniać i odsyłać skany;
  • niskie limity danych, które rodzice wykupili u dostawców internetu;
  • szczególnie trudna sytuacja przygotowujących się do matury i egzaminu ósmoklasisty;
  • konsekwencje zdrowotne dla uczniów z rodzin ubogich, którzy mieli zapewnione ciepłe posiłki w szkolnych stołówkach, a teraz są ich pozbawieni.

Realizacja zdalnego nauczania narusza często medyczne wskazania związane z korzystaniem przez dzieci z urządzeń mobilnych, niewystarczająco uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, nie daje szansy uczniom na udzielanie właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, W nauczaniu na odległość trudno o dostosowanie wymagań edukacyjnych i indywidualizację i wspierające rozmowy. Rzecznik Praw Dziecka podkreśla, że nauka zdalna wiąże się z dodatkowym stresem, z którym dzieci i ich rodzice nie umieją sobie porawdzić, a na wsparcie niespecjalnie mogą liczyć.

Treść pisma Rzecznika Praw Dziecka do Ministra Edukacji Narodowej

https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2020/04/ZEW.422.6.2020.ES_.pdf

zdjęcie: https://pixabay.com/pl/images