Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

Wielkanoc– zdalny pedagog o świętach i emocjach

Uczniowie, tak jak nauczyciele, przeżywają lęk i niepokój. Dzieci, zamiast być z rówieśnikami , są zamknięte w domu, zalewane informacjami o pandemii. Kryzys może pomóc w przebudowaniu relacji wśród uczniów i rodziców i nauczycieli. Warto wykazać dużo empatii, bo każda grupa jest w sytuacji kryzysowej. Życie w strachu powoduje trudności emocjonalne i zmienia nasze funkcjonowanie, czasem zaburza relacje.

Pedagog szkolny czy wychowawca może być jedyną osobą, która zadba o zdrowie psychicznego dzieci i młodzieży, uspokoi, będzie budować ich zasoby i wspierać czynniki chroniące.

Ciekawe ćwiczenie powiązane z Wielkanocą i uczuciami znalazłam na stronie https://emocjedziecka.pl/wielkanoc-karta-pracy/

Karta pracy pomoże osobie ją wypełniającej przyjrzeć się emocjom i potrzebom związanym ze zbliżającą się Wielkanocą. Jest ona uniwersalna wiekowo, sprawdzi się zarówno w przypadku dzieci, młodzieży czy dorosłych. Forma wykonania zadania jest dowolna – można pisać, rysować, wyklejać. Nie ma tutaj złych odpowiedzi, każda z nich jest dobra, jeśli jest zgodna z tym, co czuje i myśli osoba ją wypełniająca (kartę można skopiować i powiększyć luć pobrać ze strony). Można to ćwiczenie zrobić w grupie terapeutucznej i pozrozmawiać z uczniami na jej temat. Oczywiście, szczególnie rodzice, mogą wspólnie (równolegle) wypełnić ją wyraz z dzieckiem i  rozmawiać po zakończeniu zadania na temat zamieszczonych na karcie informacji.

 

Można (przy okazji świąt ) ale również po świętach), wykorzystując zdalne nauczanie zaproponować ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości, odporność psychiczną.

Ćwiczenie: pejzaż możliwości – malowanie obrazów miejsc, do których będą mogli się udać, kiedy epidemia się skończy. Uczniowie doczepiają codziennie karteczkę z jedną cechą, rzeczą, czynnością, która im się udała.

Rysunek: moja najlepsza cecha. Uczniowie przekazują  je nauczycielowi. Nauczyciel pokazuje anonimowo rysunek, reszta wskazuje dobre cechy, które są przedstawione na obrazku. Daje to wzmocnienie autorowi.

Zabawa: nauczyciel pokazuje kilka książek, uczniowie losują książkę i stronę i konkretną linijkę. Wybrany cytat uczniowie zapisują i opowiadają (opisują) dowolną historię o klasie, a w opisie stosują wylosowany cytat.

Te i inne pomysły omówione zostały w webinarium dr hab. Sylwii Jaskulskiej, prof. UAM https://www.youtube.com/watch?v=GqpPykRf-Sc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1QQNgsJrfvGb944OFbrvoA1rv85_bjwYmow0RYRzlbALpCzLHziTsM1iM

 

Na pewno macie ciekawe pomysły do pracy zdalnej pedagoga szkolnego, którymi możecie się podzielić. Piszcie na mój adres, a ja je upowszechnię.

Zadbajmy też o własne emocje, życzę miłych Świąt Wielkanocnych.

Anna Kiełb

annakielb@cen.edu.pl

obrazek https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=pixabay