Kreatywne pisanie z wykorzystaniem muzyki

Kreatywne pisanie z wykorzystaniem muzyki

 

Lekcja mająca na celu rozwijanie umiejętności pisania, automatyzowanie szybkiego reagowania na bodźce oraz uwrażliwienie na muzykę musi być interesująca i ciekawa dla dzieci i młodzieży.  Przedstawiam poniżej propozycję realizacji jednostki lekcyjnej dla klas o poziomie niżej średnio-zaawansowanym lub  właściwie dla każdej po odpowiednim dostosowaniu. Znajdziecie tu również Państwo listę  utworów, które poprzez swoją różnorodność znakomicie uatrakcyjniają lekcję. Pomysł na ten scenariusz zrodził  się podczas uczestnictwa w dyżurze tematycznym  „Techniki relaksacyjne z elementami muzykoterapii” realizowanym przez Panią Annę Mochnacz.

 

1.      Proszę poinformować uczniów, że dzisiaj  uczniowie na chwilę przeniosą się w inne światy. Dzięki muzyce  będą mogli stać się różnymi osobami  i przebywać w innych niż zwykle miejscach. Za chwilę posłuchają kilku fragmentów muzycznych i podczas ich słuchania mają za zadanie odpowiedzieć na napisane na tablicy pytania w języku obcym.

 

1.      Kim jesteś?

2.      Gdzie jesteś?

3.      Opisz miejsce, w którym jesteś.

4.      Dlaczego tam się znajdujesz?

5.      Jak się czujesz w tej chwili?

6.      Jaka jest pogoda?

 

    

      (Oczywiście pytania mogą być wcześniej przygotowane i po prostu rozdane podczas lekcji.  Dobór pytań zależy od poziomu językowego klasy.)

 

2.  Proszę poprosić, aby pod każdym pytaniem uczniowie zostawili tyle wolnych miejsc ile będzie  przygotowanych  fragmentów muzycznych.

 

3.  Ważne, aby  każde nagranie trwało tyle czasu ile potrzeba na napisanie odpowiedzi do pytań, które zostały przygotowane. W wersji dla dzieci młodszych lub po prostu tych lubiących rysować można zaproponować również zrobienie rysunku do danego fragmentu muzycznego.

 

4. Po wysłuchaniu wszystkich fragmentów uczniowie czytają na głos co napisali. Wcześniej nauczyciel może włączyć króciutki fragment muzyczny dla jego  przypomnienia.

 

     Jestem pewna, że będziecie Państwo zaskoczeni różnorodnością odpowiedzi uczniów.  Miłej pracy i zabawy!

Katarzyna Sobańska

 

 

*Propozycje nagrań

1.       Magda Umer   “Jesienna zaduma”.

2.       Johann Strauss „Marsz Radeckiego”.

3.       Wolfgang Amadeusz Mozart  “ Zaczarowany flet” 

4.       Aram Ilijicz Chaczaturian „Taniec z szablami”

5.       Nikołaj Rimski Korsaow „Lot trzmiela”

6.       Johann Strauss „Nad pięknym modrym Dunajem”

7.       Aram Ilijicz Chaczaturian „ Walc ze suity Maskarada