Małgorzata Kulik – doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa
Pierwsza pomoc w zranieniach, skaleczeniach i ranach – propozycja zajęć zdalnych z EDB
Na czas kwarantanny, zamkniętych szkół i konieczności innego sposobu nauczania przygotowałam materiały dla swoich uczniów klas pierwszych. Materiał umieściłam na platformie oraz z możliwością do rozesłania na FB do utworzonych grup klasowych.
W pierwszej części przekazałam scenariusz zajęć z zapisem informacji jakie powinien posiadać uczeń. W punkcie pomoce wyszczególniłam opcje, z których powinien korzystać uczeń przygotowując się do zajęć. Jest to kolejny temat, który zaplanowałam na zbliżające się zajęcia.
TEMAT ZAJĘĆ: Pierwsza pomoc w zranieniach, skaleczeniach i ranach
Poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy w zranieniach, skaleczeniach, ranach
1. Pojęcie rany i ich rodzaje
RANA – przerwanie ciągłości skóry lub błony śluzowej, któremu towarzyszy ból, krwawienie, obrzęk i czasami zakażeniami. Powstają w wyniku działania czynnika: mechanicznego, termicznego, chemicznego.
Tym razem skupimy się na ranach powstałych w wyniku działania czynnika mechanicznego !!!!!!! RODZAJE:
RODZAJ RANY |
CHARAKTERYSTYKA I GOJENIE |
CIĘTE - |
Powstają w wyniku działania przedmiotu o gładkim ostrzu (nóż, blacha, kosa). Brzegi są gładkie, równe, gojenie obfite. Goja się szybko. |
KŁUTE |
Zranienie ostry, długim i wąskim przedmiotem (np. bagnet, gwóźdź, widły). Rana wąska, gładka, głęboka. Brzegi blisko siebie. Krwawienie na zewnątrz niewielkie, ale może wystąpić wewnętrzne. Rany goją się źle. |
SZARPANE |
Gwałtowne, nadmierne rozciągnięcia skóry np. drutem kolczastym, piłą tarczową, haczykiem. Brzegi są nierówne, poszarpane. Krwawienie jest umiarkowane. Goja się źle, często zakażenia przyranne. |
TŁUCZONE |
W wyniku uderzenia tępym narzędziem np. kamień, młotek, drąg lub upadku na twarde podłoże. Brzegi są nierówne, obrzęknięte. Krwawienie niezbyt obfite, silny ból i wstrząs. Duże uszkodzenie tkanek wokół rany i zakażenia przyranne.
|
MIAŻDŻONE |
Rodzaj rany tłuczonej tylko z większa siłą np. przejechanie przez pojazd, przysypanie ziemia, gruzem. Brzegi są nierówne, obrzęknięte, sinoczerwone. Rana zazwyczaj nie krwawi. Ogromne obrażenia wewnętrzne. |
KĄSANE |
Powstają po pogryzieniu przez zwierzęta. Goja się źle, zakażenia drobnoustrojami znajdującymi się również w ślinie zwierzęcej. Poszarpane tkanki w głębi rany. |
POSTRZAŁOWE
|
Rana ma dwa otwory: wlot i wylot oraz kanał. Wlot ma brzegi gładkie i mała średnica. Wylot duży i poszarpany. Mogą być widoczne tkanki i odłamy kostne. Rany goja się źle. Ślepe – brak wylotu. Pocisk w ciele. Goją się źle. Styczne – ma kształt rowka, przebiega w skórze płytkim kanałem. Krwawienie niezbyt obfite, goi się dobrze. |
PO UKASZENIU PO UŻĄDLENIU |
Wokół rany zasinienie, opuchlizna. Pozostaje ślad po ukąszeniu czy użądleniu. |
ZAKAŻENIA PRZYRANNE:
Jeśli organizm nie może opanować infekcji powstają zakażenia ogólne. Gdy bakterie i ich jad dostana się do krwiobiegu, mamy do czynienie z posocznicą.
NIE WOLNO !!!!!!!
Podstawowe obwoje
Po zapoznaniu się z powyższym materiałem zajrzyj do podręcznika (poniżej wskazane strony) i uzupełnij wiadomości.
Oglądnij na YouTube wskazane filmiki na podanych stronach. Zobaczysz jak należy wykonać opatrunki za pomocą podstawowych obojów i spróbuj zrobić je samodzielnie.
Pomoce:
https://www.youtube.com/watch?v=W51Ij7eWQGc
https://www.youtube.com/watch?v=mYTcm5Y8ScI&list=PLvp-FD43GkYoloshES5ts0M1HLFg5PHH-&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=31-7ueoi5Ow
Tam, gdzie lupka wpisz – edukacja dla bezpieczeństwa