Danuta Lech - doradca metodyczny plastyki i świetlicy szkolnej
Niekiedy jest to przedsięwzięcie narzucone przez dyrekcję, często jednak wypływające z naszej wewnętrznej potrzeby zainicjowania zabawy plastycznej, skonfrontowania umiejętności oraz wyobraźni plastycznej poprzez prezentację talentów plastycznych dzieci i młodzieży.
Aby mieć pewność, że profesjonalnie, transparentnie zorganizujemy konkurs plastyczny należy pamiętać o zasadach, które są niezbędne, aby konkurs plastyczny był zorganizowany fachowo.
Przed przystąpieniem do tego przedsięwzięcia należy dokonać analizy wielu ważnych zagadnień, oto najważniejsze:
Na początek należy zastanowić się, czy konkursowe prace plastyczne powstaną w jednym, wyznaczonym czasie, czyli uczestnicy konkursu będą tworzyli je „pod naszym okiem”, czy przedmiotem konkursu będą prace plastyczne zgłoszone w wyznaczone miejsce i termin przez organizatora.
Ja osobiście jestem za pierwszym sposobem przeprowadzenia konkursu. Oczywiście wystąpią tu pewne ograniczenia, na przykład dotyczące zasięgu, bądź też zróżnicowania technik plastycznych.
Zatem, jeżeli postanowimy zorganizować konkurs plastyczny, tak, aby od początku do końca być świadkiem powstawania prac konkursowych, należy zacząć od skonstruowania regulaminu konkursu. W regulaminie powinny znaleźć się następujące informacje:
Oprócz przejrzystego regulaminu, który dobrze napisany jest połową sukcesu organizacyjnego, potrzebne jest nam wsparcie dyrekcji. Wsparcie to powinno dotyczyć np. pomocy w zorganizowaniu sali, w której miałby się odbyć konkurs, uświetnieniu otwarcia i podsumowania konkursu.
Bardzo ważne jest zorganizowanie transparentnych obrad jury, składającego się z kompetentnych i niezależnych osób. Można też poprosić do udziału w obradach jury opiekunów drużyn biorących udział w konkursie. Oczywiście autorstwo prac uczestników konkursu dla członków jury powinno być utajone. Ważne jest też atrakcyjne zorganizowanie czasu dla dzieci, podczas obrad jury.
Najważniejsze jest jednak, aby konkurs plastyczny przebiegał w formie twórczej zabawy i dostarczał jego uczestnikom wielu doświadczeń i przeżyć artystycznych.