Renata Pietras – Pacynko - doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci przedszkolnych
Emocje to coś co rodzi się w naszym sercu, poprzez różne sytuacje i okoliczności, których jesteśmy uczestnikami - ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre ani złe. Nie podlegają ocenie moralnej, zatem każdy ma prawo czuć się szczęśliwy jak i zły. Najważniejsze jest to co robimy z tymi emocjami czy i w jaki sposób pokażemy nasze emocje innym.
Rozwój społeczny i emocjonalny
Niemowlę (do pierwszego roku życia):
Dziecko małe (1-3 roku życia):
Dziecko w wieku przedszkolnym (3-6 roku życia):
Dziecko w wieku szkolnym (6-12 roku życia):
Czynniki wpływające na zachowania agresywne
Czynniki związane z przedszkolem i jego organizacją:
Czynniki związane z nauczycielem:
- używanie technik przemocy w rozwiązywaniu konfliktów,
- niesłuchanie wyjaśnień dziecka, przyjmowanie wersji wydarzeń ze strony poszkodowanego, bez próby poznania sytuacji z różnych stron,
- niedawanie agresorowi czasu na wyjaśnienia, a także możliwości przeproszenia i zadośćuczynienia.
Czynniki społeczne:
Reagowanie w przypadku agresywnych zachowań
1. Profilaktyka:
- wprowadź zasady i normy
- jasno określ swoją rolę, opiekuna w grupie
- zadbaj o integrację
- ucz rozróżniania sytuacji zabawowych od agresywnych
- reaguj w sytuacjach agresywnych
- wspieraj rozwój emocjonalny
2. Działanie w trakcie incydentu:
- zachowaj spokój
- rozdziel dzieci
- wyraź sprzeciw wobec nieakceptowanego zachowania
UNIKAJ: Karania, podniesionego tonu, obrażania, zachowań nadmiernie ekspresyjnych, strofowania.
3. Działanie po incydencie:
- nawiąż kontakt wzrokowy z dzieckiem
- mów spokojnie, ale zdecydowanie
- zajmij się sprawcą: pozwól mu na przedstawienie jego punktu widzenia
- upewnij się, że rozumie na czym polega niewłaściwe zachowanie
- obudź empatię
- zadbaj o przeprosiny
- wskaż zachowanie pożądane
- jeśli trzeba naraź agresora na konsekwencje jego zachowania
Praca nad agresywnymi zachowaniami dziecka
Pamiętaj, że dziecko nie zachowuje się agresywnie „bo lubi”, tylko jest to jego sposób reakcji w sytuacji zagrożenia lub walki o pozycję w grupie. Zachowaj spokój i pozwól, żeby udzielił się dziecku.
Unikaj generalizowania i etykietowania, pamiętaj, że pracujesz nad agresywnym zachowaniem, nie z agresywnym dzieckiem.
Upewnij się, że dziecko usłyszało i zrozumiało, co do niego powiedziałeś (poproś o powtórzenie).
Ukarane dziecko czuje złość, poczucie skrzywdzenia – nie zastanawia się za co zostało ukarane.
Poznaj prawdę dziecka, jego myśli, emocje, związane z sytuacją, kiedy zachowało się agresywnie.
„Jak ty byś się czuł, gdyby ktoś ciebie uderzył tak mocno?” Pozwól dziecku na przeproszenie i zadośćuczynienie.
Pochwały maja moc zmian. Doceniaj każde pożądane zachowanie, nawet oczywiste. Stosuj pochwałę opisową – opisz dziecku, co ci odpowiada w jego zachowaniu.
Ucz je zachowania i adekwatnego wyrażania emocji, szczególnie tych trudnych.
Techniki dyscypliny
Dla wielu dyscyplina oznacza karę. W rzeczywistości jednak chodzi o trening będący kombinacją pochwały i kary. Nie da się tego osiągnąć z dnia na dzień, systematycznie powinniśmy uwzględniać następujące kroki:
- nauczyć się relaksować, aby być bardziej opanowanym i spokojniejszym,
- nie zapowiadamy niczego, czego nie będziemy mogli dotrzymać,
- dokładnie i krótko formułujemy o co nam chodzi,
- wierzymy, że nasze działania spowodują, że dziecko potrafi się zmienić.
Co stosujemy:
- chwalimy,
- nagradzamy,
- stosujemy technikę zacinającej się płyty,
- ignorowanie.
Sposoby wyciszania agresji:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Muzykoterapia
- Bajka terapeutyczna
- Drama