Macie Państwo dość rutyny? Proponuję zrealizować lekcję dotyczą dwóch działów kultura oraz podróżowanie i turystyka w najbliżej położonej Państwa szkoły galerii sztuki oraz na ulicach Waszego miasta.
Miałam okazję przeprowadzić taką lekcję, otrzymałam od uczniów bardzo pozytywne informacje zwrotne i chciałabym podzielić się z Państwem moimi refleksjami oraz pomysłem. Najpierw przygotowałam młodzież do zajęć : omówiliśmy wyrażenia związane z obrazami oraz z ich opisem, poszerzyliśmy informacje na temat koszalińskich zabytków. Na kolejnej lekcji zrobiliśmy symulację wizyty w galerii - pokazałam po prostu przy pomocy rzutnika multimedialnego obrazy martwej natury, pejzaży oraz portretów, a młodzież w parach przekazywała sobie refleksje na ich temat. Podzieliliśmy się też na zespoły robocze, które przygotowywały w języku angielskim krótkie informacje na temat ciekawych miejsc w naszym mieście.
Na zajęcia w terenie przeznaczyliśmy dwie godziny lekcyjne. Zwiedziliśmy dwie galerie : w Centrum Kultury 105 oraz na pierwszym piętrze Urzędu Miasta. Tam uczniowie opisywali obrazy oraz dzielili się swoimi wrażeniami i przemyśleniami. W Centrum miasta zaś kilkoro uczniów przybliżyło swoim kolegom informacje na temat amfiteatru, filharmonii, poczty głównej, domku kata oraz katedry.
To nie była tylko lekcja automatyzująca słownictwo i struktury językowe. Uczniowie rozwijali kompetencje osobiste, społeczne oraz te dotyczące ekspresji i świadomości kulturowej. Mieli również możliwość przetwarzania różnego rodzaju informacje oraz ich tworzenia. Rozwijali także kompetencje w zakresie przedsiębiorczości zastanawiając się za ile kupić dany obraz, a za ile sprzedać…
Gdybym miała podsumować te zajęcia powiedziałabym, iż są wartościowe w kontekście rozwijania kompetencji kluczowych.
Polecam Państwu wykorzystać mój pomysł. W linku poniżej znajdują się zdjęcia z tych lekcji zamieszczone na stronie internetowej szkoły.
https://liceum6koszalin.pl/2019/12/08/lekcja-jezyka-angielskiego-w-terenie/
Katarzyna Sobańska
doradca metodyczny języka angielskiego i francuskiego