KARTKA OKOLICZNOŚCIOWA JAKO NARZĘDZIE DYDAKTYCZNE

 

Współczesna dydaktyka podkreśla, iż należy uczyć holistycznie. Do tego -  my nauczyciele powinniśmy dążyć, bo przecież świat pomimo, iż składa się z milionów elementów, stanowi przecież jedną  całość.  Jak tego dokonać? W XXI wieku obowiązują nas  liczne przepisy i rozporządzenia, które definiować mają naszą nauczycielską pracę. Czy uda nam się pogodzić te wszystkie legislacyjne zapisy i tworzyć ciekawe i efektywne zajęcia dla uczniów?

 

Celem tego artykułu jest przekonanie  nauczycieli, że odpowiedź na to postawione wyżej pytanie może być pozytywna. Przykładem takich  zajęć jest wykorzystywanie

kartki okolicznościowej.  Może ona stać się pomysłem na rozpoczęcie pracy nad jakimś tematem lub stanowić  element podsumowujący zagadnienie. Pracując z nią możemy realizować zarówno cele wynikające z podstawy programowej, z programu profilaktyczno-wychowawczego oraz wynikające z zadań szkoły, na przykład związane z rozwijaniem kompetencji kluczowych.

 

Zapraszam Państwa do analizy materiału wypracowanego podczas szkolenia pracowni humanistycznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie. Podczas tego spotkania podzieliłam się z moimi koleżankami i kolegami doświadczeniami związanymi z wykorzystywaniem kartki okolicznościowej do pracy na lekcjach języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej.

 

 Warsztat składał się z dwóch części: w pierwszej doradcy i konsultanci tworzyli własne prace plastyczne z przygotowanych przeze mnie materiałów. Towarzyszyła nam nastrojowa, relaksacyjna muzyka. W czasie zajęć uczestnicy mogli snuć swoje refleksje oraz dzielić się swobodnymi skojarzeniami i wypowiedziami.

 

Aby uświadomić uczestnikom, że czas poświęcony na przygotowanie kartki nie jest czasem straconym, zebrałam informacje o tematyce prowadzonych rozmów. Były to: refleksje o życiu codziennym, potrzebie wyciszenia się, małych radościach i smutkach. Jest to Dla nauczyciela takie zajęcia są kopalnią wiedzy o  uczniach, ich przeżyciach oraz pozwalają na tworzenie pogłębionych relacji. A przecież na tych relacjach nam powinno zależeć.

                

W drugiej  części uczestnicy zastanawiali się, jakie zadania w oparciu o kartkę okolicznościową, mogą zaproponować uczniom na rożnych przedmiotach szkolnych.

 

Poniżej przedstawiam pytania, jakie zadałam uczestnikom warsztatu oraz ich odpowiedzi.

 

 

Pomyśl, jakie cele z podstawy programowej pozwala osiągnąć praca z kartką okolicznościową oraz podaj konkretne zadanie dla ucznia  do wykonania.

 

 

CELE WYNIKAJĄCE Z REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ

 

 

przedmiot

cele  ucznia

zadanie

religia

-opisuje cechy charakterystyczne  okresów roku liturgicznego

Wykonaj kartkę na kiermasz bożonarodzeniowy. Wykorzystaj wiedzę na temat tego okresu roku liturgiczego.

Język obcy

nowożytny

 

- opisuje  wygląd zewnętrzny

   kolegi oraz jego cechy    

   charakteru

- argumentuje swój  wybór

Chcesz podarować własnoręcznie wykonaną kartkę swojej najbliższej koleżance/ swojemu najbliższemu koledze. Jaka ona jest/ Jaki on jest? Dlaczego podarujesz kartkę okolicznościową właśnie tej osobie?

Język ukraiński

-opisuje cechy charakteru osoby

Zrób kartkę okolicznościową, posługując się tradycyjnym haftem krzyżykowym.

Język polski

-odczytuje metaforę

-posługuje się cytatem

Stwórz kartkę okolicznościową, którą podarujesz bohaterowi lektury. Wybierz cytat najlepiej charakteryzujący bohatera. Ozdoba kartki powinna mieć charakter metaforyczny.

historia

-opisuje wygląd średniowiecznego grodu (miasta, zamku) i podkreśla jego charakterystyczne elementy

Przeniosłeś się w czasie. Nie masz aparatu fotograficznego, a chcesz mieć pamiątkę z podróży i ze zwiedzanego  właśnie obiektu. Stwórz kartkę okolicznościową.

 

geografia

-opisuje cechy krajobrazu

Stwórz kartkę okolicznościową. Wykorzystaj cytat, który charakteryzuje elementy krajobrazu.

 

 

 

Pomyśl jakie cele  wychowawcze i terapeutyczne pozwala  osiągnąć praca z kartką okolicznościową oraz podaj konkretne działania, jakie wykonuje uczeń.

 

 

CELE WYCHOWAWCZE I TERAPEUTYCZNE

 

cele ucznia

działania

- potrafi dokonywać wyborów

-wybieranie pasujących do siebie elementów

-selekcjonowanie  elementów według klucza

-odkrywa swoje pasje

-odkrywanie, iż działalność plastyczna stanowi dla ucznia atrakcyjny sposób spędzenia czasu wolnego

-współpracuje z grupą,

-dzielenie się materiałami plastycznymi

-pomaganie kolegom w przycinaniu i klejeniu

-motywowanie  kolegów do dalszej pracy

 

 

 

Zastanów się, jakie kompetencje kluczowe możesz rozwijać podczas realizacji lekcji
z wykorzystaniem kartki okolicznościowej?

 

 

ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH

 

 

lp

kompetencje

tak/nie

działanie

1

w zakresie rozumienia

i tworzenia informacji

tak

 

-słuchanie nauczyciela

-instruowanie kolegów

2

w zakresie wielojęzyczności

tak

-rozwijanie umiejętności językowych

3

matematyczne, fizyczne   przyrodnicze

tak

 

 

-przyklejanie liści lub innych elementów świata przyrody

-obliczanie proporcji

4

cyfrowe

tak

 

-zrobienie zdjęcia kartki telefonem lub aparatem  i umieszczenie na FB lub stronie szkolnej

-przygotowanie prezentacji z kartkami na przykład  Power Point i przedstawienie jej rodzicom

5

osobiste,  społeczne,

uczenia się

tak

 

-rozmowa z kolegami

-przebywanie z kolegami

6

obywatelskie

tak

 

-kartka z okazji Dnia Niepodległości

-kartka w projekcie STOP HEJT

7

przedsiębiorcze

tak

-sprzedaż kartek

8

ekspresja kulturowa

tak

-dbanie o estetykę

 

Głęboko wierzę, iż analiza tego materiału wzbudzi w Państwie refleksje, iż kartka okolicznościowa jest bardzo efektywnym narzędziem dydaktycznym. Zapraszam  więc do wykorzystywania  jej od czasu do czasu!

 

 

Katarzyna Sobańska

doradca metodyczny języka angielskiego i francuskiego

3 października 2019r.