Podstawowe zasady rozwijania kreatywności
W szkole dużo mówi się o rozwijaniu kreatywności. Każdy nauczyciel może poszerzać wiadomości i umiejętności w zakresie technik twórczego myślenia. Warto jednak, aby miał on świadomość jakie są podstawowe zasady rozwijania kreatywności. Poniżej przedstawiam „ złote reguły” stworzone przez amerykańskich psychologów – B. Hennessey i T.M. Amabile na ten temat . Warto poświęcić chwilę, aby je przemyśleć
- Należy pamiętać , że dzieci są bardziej twórcze, gdy cieszą się z tego co robią.
- Ustnych pochwał uczniów używaj mało, tylko jeśli jest to konieczne- zamiast pochwał zachęcaj,preferuj radość z dobrze wykonanej pracy.
- Unikaj organizowania sytuacji, które prowadzą do rywalizacji wśród uczniów.
- Zmniejsz znaczenie oceny pracy dzieci. Zamiast tego, przekonaj ich, aby nabywali kompetencji poznawaniaswoich mocnych i słabych stron.
- Zachęcaj dzieci do większej kontroli własnej pracy. Niech coraz mniej polegają na dokładnej obserwacji przez nauczyciela.
- Jeśli to możliwe, daj dzieciom możliwość wyboru rodzaju i sposobu działania.
- . Dążcie do tego, aby wewnętrzna motywacja stała się tematem dyskusji z uczniami. Pomóż im zrealizować ich osobisty interes i pozbyć się tego, żeby zwracali uwagę tylko na czynniki zewnętrznej motywacji.
- . Jeśli chcesz kształtować – pobudzać wewnętrzną motywację i kreatywność, pomóż dzieciom zrozumieć ich wartość i poznanie swoich talentów i umiejętności
- Tak często, jak to tylko możliwe, zachęcaj dziecko do aktywności, aby było niezależne w nauce. Nie pozwól mu polegać na twoich zaleceniach i uwagach. Zatroszcz się o jego zaufanie i kontrolę własnego procesu uczenia się.
- Dawaj dzieciom możliwości swobodnej zabawy z różnymi materiałami i zapewnij im możliwość wykorzystywania swojej fantazji, kiedy tylko jest to możliwe.
- Udowadniaj uczniom na różne sposoby, że bardzo sobie ceniszich kreatywność , że nie tylko akceptujesz ich czynności, lecz także i ty aktywnie angażujesz się w nie.
- Zawsze kiedy możesz, pokaż swoim uczniom, że jesteś wewnętrznie zmotywowanym człowiekiem, który cieszy się, iż może kreatywnie myśleć.
Jeśli chcielibyście Państwo poświęcić więcej czasu na rozważania o tej problematyce, zapraszam do książki Ericha Petlaka Innowacje w nauczaniu szkolnym. Powyższe reguły to cytaty ze stron 105-107, z rozdziału Techniki twórczego myślenia. W tej części książki, autor po przedstawieniu każdej z zasad, dzieli się swoimi refleksjami dotyczącymi szkolnej rzeczywistości. Naprawdę wartościowa lektura! Polecam.
Katarzyna Sobańska
doradca metodyczny języka angielskiego i francuskiego