Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na lekcji języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej

 

Na mocy jakich przepisów prawnych uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może funkcjonować w szkole ponadpodstawowej? W jaki sposób realizować zapisy podstawy programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim? Jak dostosować program nauczania języka angielskiego  oraz jakie techniki i metody dobrać? Jak zatroszczyć się o dobre funkcjonowanie ucznia w grupie rówieśniczej? Nauczyciel odnajdzie odpowiedzi na te pytania w poniższym artykule.

I. Przepisy prawne dotyczące pracy z uczniem z  niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Warto, aby nauczyciel przygotowując się do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej np. w liceum ogólnokształcącym,  przybliżył sobie  podstawowe przepisy prawne warunkujące zasady pracy zawarte w  Ustawie Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (Dz.U. 2020 poz. 910)

Art 1 pkt 5 :

System Oświaty zapewnia w szczególności dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznycuczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogiczneji specjalnych form pracy dydaktycznej.

Art. 127

1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 7.

3.  Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w ust. 10.

Komentarz metodyczny

Nauczyciel, który ma za zadanie dostosować program nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia powinien najpierw sprawdzić czy program ten zawiera wszystkie treści podstawy programowej. Konieczna jest zatem pełna świadomość czym jest podstawa programowa, a czym jest program nauczania.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego to obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisanych w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego [Prawo Oświatowe art. 4 pkt 24].  Program  nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia  to opis sposobu realizacji celów wychowania lub kształcenia oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego  [Prawo Oświatowe art.4 pkt 13b].

Często  zdarza się, że nauczyciel korzysta z gotowych programów nauczania oferowanych przez wydawnictwa. Jest to zapewne ogromnym ułatwienie. Należy jednakże pamiętać, iż  przed przystąpieniem do pracy należy sprawdzić, czy wybrany program nauczania  rzeczywiście zawiera wszystkie treści podstawy programowej oraz jakie treści (jeśli istnieją) wykraczają poza ten dokument.

Zatem rozpoczynając dostosowanie programu nauczania do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nauczyciel powinien odrzucić treści wykraczające poza podstawę programową. Treści z poziomu koniecznego i podstawowego uznać powinien za te niezbędne do realizacji, a treści z poziomów wyższych realizować na tyle na ile warunkują to możliwości psychpfizyczne danego ucznia.

W dalszej części artykułu autorki zaproponują analizę treści do realizacji w dostosowanym programie  nauczania dla  ucznia z  niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim  na przykładzie  podstawy programowej języka obcego nowożytnego na III etapie edukacyjnym w wariancie III.1.P. Przedtem jednak przedstawią charakterystykę  psychologiczną tego właśnie ucznia. Nauczyciel, który będzie świadomy jakie wychowanek ma możliwości intelektualne będzie w stanie dokonać szczegółowej interpretacji wyżej wymienionych dokumentów.

(...)

 

Autorki wyrażają nadzieję, iż  początek artykułu zainteresował Państwa.  Cały artykuł znajdziecie Państwo poniżej w pliku PDF.

 

 

 

 

Pliki do pobrania
artykuł - plik do pobraniaPobierz