Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
  • Instagram
  • Facebook
  • ePUAP
  • E-learning
  • Zapisy on-line
  • Dostępność
  • Strona główna
  • Biblioteka CEN
  • Oferta szkoleniowa CEN
  • Informacja pedagogiczna
  • "eduFocus"-zeszyty metodyczne
  • O nas
  • BIP
  • Moje konto
  • Doradztwo metodyczne
  • Pracownia Przedmiotów Humanistycznych
  • Język angielski (szkoły ponadpodstawowe)
  • Materiały metodyczne
Bezpłatny newsletter CEN. Zapisz się.
Wypisz
  • No More Boring Lists! Creative Ways to Learn Irregular Verbs
    Nie ma znaczenia, czy uczymy w szkole podstawowej, czy w liceum – czasowniki nieregularne potrafią być prawdziwym wyzwaniem. Choć uczniowie poznają je już na wcześniejszych etapach edukacji, często okazuje się, że gdy przychodzi czas na opowiadanie o przeszłości, tworzenie wypowiedzi w czasie Past Simple czy mówienie o własnych doświadczeniach, pamięć bywa zawodna.
    Czytaj więcej
  • Rutyny myślenia krytycznego – jak budować kulturę myślenia w klasie?
    Współczesna szkoła staje przed wyzwaniem nie tylko przekazywania wiedzy, ale również rozwijania umiejętności, które pozwolą uczniom samodzielnie i krytycznie patrzeć na otaczający ich świat. Jednym z narzędzi wspierających ten proces są rutyny myślenia krytycznego – krótkie, powtarzalne strategie, które pomagają uczniom organizować myślenie, zadawać pytania, formułować wnioski i budować własne rozumienie.
    Czytaj więcej
  • „Od ciszy do gwaru – jak zbudować odwagę w mówieniu”
    Kiedy zaczynałam pracę z pierwszymi klasami liceum i przyszło do ćwiczeń speakingowych – np. krótkich dialogów – w sali nagle zapadała cisza. Strach przed mówieniem, obawa przed błędem i brak pewności siebie sprawiały, że uczniowie woleli nie odezwać się wcale, niż spróbować. Dziś wiem, że to naturalny etap, a kluczowe jest jedno: nie poddawać się.
    Czytaj więcej
  • Miękkie lądowanie – czyli jak rozpocząć rok szkolny w atmosferze spokoju i relacji.
    Pierwsze dni września są dla uczniów i nauczycieli czasem ponownego odnajdywania rytmu szkolnego. Po wakacyjnej przerwie warto zadbać o to, aby wejście w nowy rok nie kojarzyło się ze stresem, lecz z poczuciem bezpieczeństwa, ciekawością i stopniowym wdrażaniem do pracy. Taki łagodny start – tzw. miękkie lądowanie – to inwestycja w relacje, motywację i zaangażowanie uczniów na kolejne miesiące.
    Czytaj więcej
  • Głową na wakacjach, ale jeszcze z językiem w klasie – Koło Powtórek na koniec roku.
    Słońce zagląda do klasy, oceny dawno ustalone, a uczniowie – myślami już na plaży, w górach albo przed konsolą. To ten moment roku, gdy podręczniki nieco bledną w oczach, a jednocześnie… to doskonały czas na lekką, ale skuteczną powtórkę. Z pomocą przychodzi Koło Powtórek – ćwiczenie, które aktywizuje nawet najbardziej wakacyjnie nastrojonych uczniów. Bez stresu, z uśmiechem, ale nadal w języku angielskim. Idealne na ostatnie lekcje – gotowe do użycia od zaraz!
    Czytaj więcej
  • „Retrieval Practice w akcji – jak uczniowie uczą się skuteczniej, gdy sięgają do pamięci”
    Czy uczniowie naprawdę muszą ciągle powtarzać materiał z notatek, żeby zapamiętać nowe słówka czy struktury gramatyczne? Niekoniecznie. Retrieval practice, czyli praktyka przywoływania, to prosta, ale niezwykle skuteczna metoda, która aktywizuje pamięć i wzmacnia trwałość uczenia się. W tym artykule pokażę, jak w praktyce – na każdym etapie lekcji – stosuję tę strategię z moimi uczniami, wykorzystując m.in. karteczki samoprzylepne, technikę „10/10” i tablice suchościeralne. To działa – i wcale nie wymaga wielkich przygotowań!
    Czytaj więcej
  • Dlaczego warto sięgnąć po Zestawy Narzędzi Edukacyjnych na platformie ZPE?
    Dlaczego warto sięgnąć po zestawy narzędzi edukacyjnych? Zestawy narzędzi edukacyjnych są opracowywane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) we współpracy z ekspertami – zawierają komplet materiałów: scenariusze, karty pracy, prezentacje, nagrania, a także inspiracje metodologiczne (static.zpe.gov.pl). Są dostępne w formacie otwartym, co pozwala na swobodne dostosowywanie do indywidualnych potrzeb klasy.
    Czytaj więcej
  • Jak skutecznie notować? Zalety metody Cornella.
    W dzisiejszym świecie pełnym informacji umiejętność skutecznego notowania jest kluczowa dla efektywnej nauki. Dlatego na początku każdego roku szkolnego poświęcam kilka lekcji na naukę różnych technik notowania, prezentując uczniom różne sposoby organizacji notatek. Przez lata zauważyłam jednak, że wielu uczniów szybko porzuca nowo poznane metody i wraca do tradycyjnych, często chaotycznych zapisów. W tym roku szkolnym postanowiłam wesprzeć ich w wyrabianiu nawyku skutecznego notowania i wprowadziłam jedną, spójną metodę dla wszystkich – notatkę Cornella.
    Czytaj więcej
  • Tworzenie gry planszowej na lekcji języka angielskiego – kreatywna nauka w praktyce.
    Jednym z najbardziej angażujących sposobów na naukę języka angielskiego jest łączenie nauki z zabawą. Tworzenie własnych gier planszowych i pisanie do nich instrukcji to nie tylko doskonały sposób na rozwijanie kompetencji językowych, ale także świetna okazja do współpracy w grupie. Przedstawiam Wam pomysł na lekcję, którą zrealizowałam z klasą 2 liceum w Zespole Szkół Publicznych w Polanowie, w której uczniowie  stworzyli własną grę planszową i objaśnili jej zasady.
    Czytaj więcej
  • Christmas Week - Pomysły na lekcje świąteczne.
    Czytaj więcej
  • Wymagania Edukacyjne w Nauczaniu Języka Angielskiego – Pomoc czy Formalność?
    Czytaj więcej
  • Zmiany w Podstawie Programowej z Języka Angielskiego – Co Musisz Wiedzieć jako Nauczyciel?
    Czytaj więcej
  • Lekcja otwarta języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym w Polanowie
    Czytaj więcej
  • Notatki nielinearne i mapy myśli na języku angielskim.
    Czytaj więcej
  • New Year's Resolutions - pomysły na lekcje noworoczne.
    NEW YEAR'S RESOLUTIONS. Nowy Rok - nowe postanowienia noworoczne. Zapraszam do zapoznania się z konspektem zajęć z języka angielskiego na temat postanowień noworocznych.
    Czytaj więcej
  • Effective learning with eTwinning project.
    Jeśli jesteś zainteresowany nauczaniem języka w angażujący, ciekawy sposób, który obejmuje pracę projektową i kontakt z innymi nauczycielami i uczniami dołącz do platformy eTwinning, największej społeczności szkół w Europie!
    Czytaj więcej
  • Zajęcia języka angielskiego w przedszkolu w Zespole Szkół Publicznych w Polanowie
    W październiku zostałam zaproszona na lekcję otwartą języka angielskiego jako doradczyni metodyczna. Zachęcam do zapoznania się z zajęciami przeprowadzonymi przez nauczycielkę Zespołu Szkół Publicznych w Polanowie - Panią Martynę Ciułę.
    Czytaj więcej
  • Budowanie empatii na lekcji języka angielskiego. Poziom intermediate i wyżej
    Kształtujmy umiejętność empatii! To tak pożądana cecha w dzisiejszych czasach. Możemy pracować nad rozwijaniem tej umiejętności poprzez liczne ćwiczenia. W tym artykule zostanie zaprezentowane jedno z nich.
    Czytaj więcej
  • Zdania rozkazujące w mowie zależnej z przymrużeniem oka.
    Realizacja zajęć związanych z tematem mowy zależnej nie należy do najbardziej ulubionych przez młodzież. Zmiany czasów, okoliczników czasów itd. wzbudza wśród młodych ludzi niewielki entuzajazm. Zmieńmy to!
    Czytaj więcej
  • Trochę buntu nie zaszkodzi czyli konstrukcja NEGATIVE + WANT SOMEBODY TO...
    Ta konstrukcja skłaniowa!  Mylą się uczniowie i denerwują się nauczyciele. Znajdźmy drogę do przyjaznego przyswojenia tej konstrukcji. Wykorzystajmy fakt, iż młodym ludziom  wiele rzeczy się nie podoba, mają inne oczekiwania w stosunku do świata niż my dorośli i wyrażają głośno swoje niezadowolenie.
    Czytaj więcej
  • Gry terenowe- inspiracja z aplikacją Actionbound
    Dzieci i młodzież lubią gry terenowe- to fakt. A gdyby połączyć naukę języka obcego z grą dydaktyczną?
    Czytaj więcej
  • Wpływ relacji nauczyciel- uczniowie na proces uczenia się.
    Materiały z II Wieczornych Spotkań Humanistów.
    Czytaj więcej
  • Relacjonowanie metodą dramy? TAK właśnie!
    Umiejętność relacjonowania wydarzeń nie należy do najłatwiejszych w nauczaniu. Oprócz faktu, iż nie każdy z naszych uczniów radzi sobie bardzo dobrze z użyciem czasów narracyjnych, to jeszcze każdy z nich  ma różne doświadczenia życiowe.  A gdyby tak połączyć sferę doświadczeń z uczeniem się i wychowaniem, przeżywanie czegoś nowego z mówieniem o emocjach? Co by z tego wyszło?  Odpowiedź jest prosta : bardzo efektywna lekcja języka obcego!
    Czytaj więcej
  • Erasmus+ wirtualnie.
    Szukacie Państwo inspiracji do realizacji działań w ramach projektów międzynarodowych? Zapraszam do lektury!
    Czytaj więcej
  • Moja firma „ Z grochu i fasoli” w 45 minut. Mini projekt rozwijający kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
    Kilo grochu, kilo fasoli, kilka kartek papieru, widelców i kwiatków i już mamy udaną lekcję języka angielskiego (lub innego języka obcego)! Wszystko to w czterdzieści pięć minut!
    Czytaj więcej
  • Jak wspierać ucznia z Zespołem Aspergera na lekcjach języka obcego? Wskazówki do pracy stacjonarnej oraz zdalnej
    Czytaj więcej
  • Jak dobrze napisać program nauczania?
    Ne każdy chce korzystać z programu nauczania napisanego przez wydawnictwo. Są wśród nas tacy nauczyciele, którzy chcą realizować cele i treści podstawy programowej na swój sposób przy wykorzystaniu innowacyjnych metod i technik nauczania.
    Czytaj więcej
  • Taking your language teaching online! Webinar dla nauczycieli języków obcych.
    Czytaj więcej
  • Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na lekcji języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej
    Na mocy jakich przepisów prawnych uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może funkcjonować w szkole ponadpodstawowej? W jaki sposób realizować zapisy podstawy programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim? Jak dostosować program nauczania oraz jakie techniki i metody dobrać? Jak zatroszczyć się o dobre funkcjonowanie ucznia w grupie rówieśniczej? Nauczyciel odnajdzie odpowiedzi na te pytania w poniższym artykule.
    Czytaj więcej

Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie

Ruszczyca 16, 75-654 Koszalin, fax.347-67-15
centrala (94) 347-67-10 | sekretariat (94) 347-67-20
Biblioteka Pedagogiczna w Koszalinie
Piłsudskiego 62, 75-525 Koszalin, tel./fax. (94) 345-45-05
...
Zwiększ czcionkę
Zmniejsz czcionkę
Rozmiar domyślny
Kontrast
Tryb szarości
Zamknij menu