• Dzień Ziemi w szkole - propozycje.
    Co ma wspólnego słynna fotografia "Wschód Ziemi", Książka Rachel Carson, zatytułowana „Silent Spring” i katastrofa w Kalifornii z Międzynarodowym Dniem Ziemi?
  • Klasyfikacja - czy coś więcej?
    Kwiecień to miesiąc podsumowań, w tym wystawiania ocen końcowo-rocznych przyszłym absolwentom szkół średnich. Ważnym jest, aby zrobić to rozważnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami, jak również uwzględnić progres ucznia. Doświadczenie podpowiada mi, że jest to wyjątkowa okazja do dokonania ewaluacji własnej pracy. Dlaczego?
  • LEKCJA ODWRÓCONA z biologii
  • Zadania domowe - różny punkt widzenia
    Od kwietnia w życie wejdzie rozporządzenie określające nowe zasady prac domowych. Zmiany obejmą uczniów i nauczycieli klas edukacji wczesnoszkolnej (I-III) oraz uczniów klas (IV-VIII) szkół podstawowych. Docierają do nas rozmaite opinie. Słyszymy wypowiadających się polityków, związkowców, rodziców. W mediach społecznościowych wrze dyskusja wśród nauczycieli. Wydawnictwa i instytucje związane z edukacją przeprowadziły lub przeprowadzają ankiety. I to ważne, żeby poznać te opinie. Najważniejsze jednak, aby każdy nauczyciel dokonał własnej refleksji na ten temat i uwzględnił warunki swojej pracy.
  • Element biologii w Gwiezdnych Wojnach...
    Yoda - niewielki ciałem, lecz wielki duchem, atrybut mądrości i długowieczności. Tak miłośnicy serii Stars Wars stworzonej przez George" Lucasa postrzegają jednego z bohaterów. Jest on bardzo popularny zarówno wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Mało jednak kto wie, że pierwowzorem do powstania Yody był wyrak. Na biologii wprowadzamy ssaki w klasie szóstej (https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Biologia) Może warto wykorzystać zamiłowanie uczniów do znanej serii filmów, książek i albumów i popularnych zabawek. Rozpocznijmy lekcję wprowadzeniem o wyraku lub podsumujmy ciekawostkami o Yode. Dla ciekawskich i ambitnych uczniów zastosujmy metodę projektu.
  • "Nowa nazwa - stara metoda"
    Jak w każdej dziedzinie życia, tak i w edukacji pojawiają się zmiany i modyfikacje, a także powrót do tego co dobre i sprawdzone. Pytania i odpowiedzi zadawane nie tylko w przez nauczyciela w stronę ucznia ale i na odwrót zostały ponownie w edukacji zaakcentowane. Metoda ping-pong ( bo taką nazwę dzisiaj zyskała) daje możliwość aktywnego uczestnictwa uczniów w lekcji, sprzyja współpracy, rozwija umiejętność formułowania pytań i odpowiedzi, oraz pomaga utrwalać wiedzę poprzez interakcję i powtarzające się procesy przetwarzania informacji. Jest to dynamiczne i angażujące podejście do nauczania biologii. Może mieć wiele odsłon, które kreuje nauczyciel wraz z uczniem.
  • Wyniki konkursów wiedzy HIV/AIDS szkół podstawowych i ponadpodstawowych
    Kolejne międzyszkolne konkursy wiedzy o HIV/AIDS dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych za nami. Cieszy fakt, że z roku na rok poziom prezentowany przez dzieci i młodzież jest coraz wyższy, zatem zmagania są ciekawsze. W artykule zbiorcze wyniki konkursów oraz materiały metodyczne na zajęcia z dziećmi i młodzieżą.
  • Jak pracować z dzieckiem zdolnym?
    „Talent – to robić z łatwością to, co jest trudne dla innych. Robić to, co niemożliwe dla talentu – oto geniusz.” — Henri Frédéric Amiel 1821–1881
  • Kolce, ciernie, żądła...
    Jakie rośliny mają kolce? Wiele gatunków wykształca je jako element strategii obronnej. Niektóre drzewa chronią w ten sposób swoje owoce, aby nie zostały one zjedzone. Taką strategię widać np. u kasztanowca. Rośliny z cierniami, jak np. robinia akacjowa, pigwowiec i tarnina, często są bardzo atrakcyjne podczas kwitnienia. Dzięki temu znajdują miejsce w ogrodach przydomowych, pomimo posiadania ostrych kolczastych części.
  • Porozmawiajmy z uczniami w Światowym Dniu Walki z AIDS
    Niestety, w Polsce nadal o wirusie HIV i chorobie AIDS zbyt mało rozmawiamy, a przecież dotyczy ona osób dorosłych jak i dzieci. Ile kobiet w ciąży skorzystało z pakietu NFZ na wykonanie testu na obecność wirusa HIV? Ilu dorosłych Polaków przynajmniej raz w życiu wykonało test? Ciągle zbyt mało, w porównaniu z większością krajów europejskich i nie tylko. Dlatego szczególnie ważna, wydaje się rola nauczycieli – wychowawców w niesieniu rzetelnej wiedzy a tym samym w kształtowaniu prospołecznych postaw. Zachęcam do zainicjowania w swoich szkołach rozmaitych przedsięwzięć dotyczących tej tematyki. 1 grudnia każdego roku na całym świecie organizowane są rozmaite akcje społeczne, konferencje, konkursy, happeningi poświęcone profilaktyce HIV i AIDS. Podejmij wyzwanie i TY!
  • Mały motywator...
    Dobry belfer to taki, który sam rozumie, o czym mówi, i potrafi to przełożyć na przykłady z życia codziennego.
  • Gra dydaktyczna: "Park Jurajski"
    Cyt.: "Muszę przyznać, że zagadnienie gamifikacji zajęć bardzo mi leży na sercu i w duszy gra" Renata Pomian
  • Gry biologiczne na każdym etapie kształcenia - przykłady
  • Powtórki inaczej
  • Burza hormonów - ćwiczenia utrwalające
  • Przemodelować system edukacji..?
    Popularyzator nauk przyrodniczych, doktor nauk fizycznych, autor wielu książek dla dzieci młodzieży i dorosłych miłośników przyrody. W swoich publikacjach oraz kanale na YT porusza aktualne tematy związane m. in. kosmosem, nowoczesnymi technologiami, biologią i psychologią człowieka. W Radiu 357 prowadzi autorski program. Współpracuje z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji. W artykule " Budujmy w mózgu autostrady" dr Tomasz Rożek przekonuje, że zadawanie pytań przez uczniów uczy dużo bardziej niż udzielanie odpowiedzi.
  • Edukacja ekologiczna - gotowe scenariusze lekcji
    Zachęcam do zapoznania się i przepracowania z uczniami wybranych z pośród 40 scenariuszy lekcyjnych (16 dla szkół podstawowych i 24 dla ponadpodstawowych) dotyczących edukacji ekologicznej. Scenariusze, to rzetelny materiał, który ma na celu zwiększać świadomość ekologiczną wśród młodego pokolenia. Przedstawiane materiały są efektem pracy powołanego Zespołu ds. edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia, które dotyczą zagadnień z ochrony i zmian klimatu. Scenariusze tworzyli m.in. naukowcy, eksperci, praktycy oraz pedagodzy.
  • Botanika inaczej czyli aktywniej i efektywniej
    Podstawa programowa przyrody i biologii wymaga od nauczyciela planowania zajęć terenowych. Ponadto, współczesne problemy klimatyczne, zagrożenia dla bioróżnorodności wymagają od nauczycieli przyrodników konieczność uwrażliwiania uczniów na naturę i podejmowania działań związanych z szeroko rozumianą edukacją ekologiczną. Zajęcia o takiej tematyce najlepiej sprawdzają się w środowisku naturalnym, tj.: w lesie, na łące, w parku, w zoo, na wydmach itp. Wysoce efektywne jest wykorzystanie przygotowanych przez  specjalistów już ścieżek edukacyjnych. Nauczyciele i wychowawcy uczestniczący w majowych i listopadowych warsztatach botanicznych dostrzegli ogromne możliwości Ogrodu Botanicznego w Niegoszczy oraz pasję jego właściciela pana Pawła Kaźmierskiego. Między innymi na ich prośbę polecam wykorzystanie tego miejsca na realizację treści kształcenia biologicznego. Zajęcia przy niesprzyjającej aurze mogą odbyć się przy lub na terenie szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych. Poniżej karty pracy i prezentacje do zajęć botanicznych.
  • Ogród Botaniczny w Niegoszczy - zajęcia w terenie
  • Lapbook ...Jak efektywnie wykorzystać go na lekcji biologii?
  • Edukacja zdrowotna
  • Efektywne metody pamięciowe na lekcjach biologii
  • KOMÓRKI MACIERZYSTE - materiały pokonferencyjne
  • O jaju ciekawiej - scenariusz lekcji!
  • Indywidualizacja i praca z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych na lekcjach biologii.
  • Zeszyty ćwiczeń z biologii dla oddziałów dwujęzycznych!
    Zeszyty ćwiczeń "Biologie cz.1,2,3" są skierowane do nauczycieli oraz uczniów szkół średnich, którzy rozpoczynają edukację biologiczną w systemie dwujęzycznym z językiem niemieckim. Zawarte w nim treści odnoszą się do biologii nauczanej w zakresie podstawowym, na bazie programu zatwierdzonego przez MENiS – DKOS-4015-05/02. Autorki: panie Ewelina Kucharz oraz Gabriela Szmolke zaproponowały konkretne źródła w języku niemieckim, dostosowane do wymagań programowych, które mają ułatwić pracę zarówno nauczycielom jak i uczniom. Liczą, że praca ich przyczyni się do ujednolicenia wiedzy w klasach dwujęzycznych.
  • Ewolucja - szkoła podstawowa. Zerknij:)
    Drodzy Nauczyciele, przedstawiam materiały do wykorzystania podczas lekcji dotyczących ewolucji, jej mechanizmów, dowodów na jej istnienie oraz pochodzenia człowieka.
  • Scenariusz na ciekawą lekcje
  • Obraz 3 D i zabawa zamiast atlasu
    Nauka anatomii człowieka nie powinna być nudna.
  • Czyj to liść? – rozpoznaj drzewo, krzew za pomocą aplikacji mobilnej
    Wszystkim nauczycielom przyrody i biologii, jak również miłośnikom kompleksów leśnych, parków polecam korzystanie z aplikacji mobilnej Czyj to liść? Odpowiadając na kilka pytań szybko ustalimy, z jakim gatunkiem drzewa czy krzewu mamy do czynienia.