K - Burza w mózgu nastolatka

Dobra książka:  Daniel J. SIEGEL, Burza w mózgu nastolatka. Potencjał okresu dorastania,

Podkowa Leśna: Wydaw. MiND, 2016

-------------------------------------------------------------------------------------------

Nauczyciele powinni rozumieć swoich uczniów, dość różnych na poszczególnych etapach rozwoju, w tym „zwariowanych” nastolatków. Nastolatkiem był kiedyś każdy z nas. „Burza w mózgu nastolatka” to nowa książka o problemach dorastania. Przyda się rodzicom i nauczycielom wychowawcom, w szczególności gimnazjów. Radzi: Jak zrozumieć nastolatka?

 

Nastolatka można zrozumieć

Niedawno pytałem sam siebie i innych na edukacyjnym portalu Edunews.pl: Kto potrafi to wszystko zrozumieć, czyli po co nam rozumienie? {2016]. Pytanie dotyczy zrozumienia kilku podstawowych dla szkolnej edukacji problemów, w tym sensu podejmowanej reformy oświaty oraz ludzkiego rozumienia w ogóle. A oto pojawiła się ciekawa dla nauczycieli książka, która próbuje odpowiedzieć na pytanie: Jak zrozumieć nastolatka?

Nie każdy z nas ma bardzo dobrą pamięć i pamięta, jak to było, gdy miało się naście lat. A jeśli się tego nie pamięta to: Jak zrozumieć nastolatka? To jest właśnie tytuł artykułu – opinii Joanny Szulc [2017] - która jest redaktorką serwisu FC EDU, szefową promocji i trenerką. Opiniując tę książkę wskazuje, że: „Podobno dorosły człowiek nie jest w stanie sobie dokładnie przypomnieć tego, jak to było, gdy był nastolatkiem. Takie ograniczenie mózgu. Pamięta wydarzenia i fakty, może pamiętać zarys emocji, ale nie może „wejść w skórę” nastolatka”.

No właśnie zapytajmy:

1/ Czy i jakie jest nasze rozumienie drugiego człowieka?

2/ Jak dorosły ma zrozumieć młodego człowieka cyfrowej epoki?

2/ Czy faktycznie trzeba w pełni zrozumieć swoje nastoletnie dziecko i ucznia?

3/ Jak zrozumieć swoich nastoletnich uczniów - wychowanków?

 

Niezwykły potencjał młodości

Nowa książka prof. Daniela J. Siegela - znanego na Zachodzie z licznych popularnych publikacji, neuropsychologa – jest ciekawa z kilku względów.  Rozprawia się z mitami na temat problemów dorastania i nastolatków. Ukazuje je z nieco innej perspektywy. Profesor jest neuropsychologiem i psychiatrą oraz znanym popularyzatorem tematyki wychowawczej.

Neuropsycholog ten twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Uważa też, że ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Autor do nastolatków zalicza też młodych ludzi do lat 24.

Nabywamy wtedy – zdaniem ww. autora - wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata [2017].

 Burza w mózgu nastolatka… - okładka (fot. www.empik.com.pl)

 

Niezmiernie ważne sprawy

Na pewno publikacja zainteresuje nauczycieli, choć sam autor dedykuje tę książkę zarówno dorosłym, jak i nastolatkom, przy czym za nastolatków uważa jeszcze osoby po dwudziestych urodzinach. Osobiście uważam, że nie dla każdego młodego człowieka będzie to łatwa lektura. Natomiast jestem pewna, że niemal wszyscy dorośli, czytając o typach więzi i możliwych strategiach wchodzenia w relacje, pomyślą: „przecież to jest o mnie!”. Być może sami nareszcie zrozumieją swoje reakcje i potrzeby. A to pozwoli im być lepszymi rodzicami. Tak twierdzi recenzentka tej książki Joanna Szulc [2017].

Niewątpliwie teza jest prawdziwa i słuszna, że za postępowanie, zachowanie oraz rozwojowe cechy nastolatków odpowiada działalność mózgu, ale on przecież „tak gra”, jak mu hormony i chemia na to pozwalają. Warto by w tym miejscu przypomnieć podstawowe rodzaje naszych hormonów podwzgórzowych i przysadkowych, a także innych, oraz reguły ich działania w organizmie człowieka.

Na treści tej publikacji składa się wiele ciekawych pytań i wskazówek dla rodziców i nauczycieli. Podejmuje ona różnorodne i ważne sprawy związane z okresem dorastania. Składa się z 4 głównych części:

1/ Potencjał okresu dorastania – a w tym np.: „Korzyści i wyzwania okresu dorastania” i „Bunt dorastania”;

2/ Mózg;

3/ Bliskie relacje;

4/ Zmiany i wyzwania okresu dorastania. - Warto przeczytać! (JPS)

----------------------------------------------------------

1. J.P. SAWIŃSKI, Kto potrafi to wszystko zrozumieć, czyli po co nam rozumienie? Edunews.pl – z 08.12.2016.

2. Joanna SZULC, Jak zrozumieć nastolatka? – www.FC EDU.pl – z 26.01.2017.

3. Opinia o książce – www.empik.com.pl – z 26.01.2017.

4. Opinia o książce – www.empik.com.pl – z 26.01.2017.