M - Budować szklane szkoły

JAK MOTYWOWAĆ DO UCZENIA SIĘ? - BUDOWAĆ SZKLANE SZKOŁY!

-----------------------------------------------------------------------------
 
     Budowanie szklanych domów kojarzy się z marzeniami Stefana Żeromskiego, który marzył o lepszym świecie i szklanych domach. Psychologia wyrożnia różnorodne motywatory, czyli czynniki wpływające na motywy ludzi. Mówi się o motywacji zewnętrznej (np. nagrody, kary, kodeksy, statuty, regulaminy…) i wewnętrznej (np. pragnienia, marzenia, zainteresowania poznawcze, osobiste cele…).
 
Fot. Przed budynkiem ZS nr 11 w Koszalinie (fot.A.Paczkowski)
 
        Budynek Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze posiada przezroczyste drzwi do sal klasowych. Drzwi są odporne nawet na silne uderzenia, wykonane z tzw. bezpiecznego szkła i kosztują 1,8 tys. zł za sztukę. Pomysł ze szklanymi drzwiami pojawił się przy okazji gruntownego remontu placówki. Czy szklane drzwi i sciany mogą motywować do lepszej pracy? Ponadto wszystkie klasy w tej szkole zostały pomalowane na kolory pozytywnie wpływające na koncentrację i samopoczucie, a przezroczyste drzwi mają zapewnić bezpieczeństwo.
 
       Bo właśnie atmosfera otwartości sprzyja rozwojowi uczniów - przekonuje dyrektorka szkoły Iwona Krawczyń (1,2). I bardzo słusznie, bo otwartość - niszczona dziś w szkołach przez nadmierny schematyzm i biurokrację - sprzyja kreatywności oraz rozwojowi ludzkiej inteligencji. Popierają ją też nauczyciele, choć twierdzą, że szklane drzwi zmuszają ich do staranniejszego przygotowywania się do lekcji. A to jest przecież niezbędne dla zwiększenia skuteczności edukacji. O tej sprawie bardzo trafnie wypowiedział sie niedawno prof. czesław S. Nosal (3) w wywiadzie pt. "Po co nam inteligencja? - POwiedział dosłownie, że:
 
--> Natomiast dziś szkoła stała się nazbyt schematyczna. A schematyzm i biurokracja niszczą otwartość, która sprzyja inteligencji.
 
       Być może najważniejsze w motywowaniu do uczenia się jest prawidłowe, sprawne organizowanie uczenia się uczniów, a w tym szklane drzwi absolutnie nie przeszkadzają. Czy we wszystkich szkołach w rejonie Kamiennej Góry będą szklane drzwi w klasach? A może takie przezroczyste drzwi i ściany do klas powinny być w każdej szkole? Oprócz możliwości obserwowania tego, co się dzieje w klasach, przez przezroczyste drzwi w ww. szkole działa system monitoringu. Sytuacje w newralgicznych miejscach placówki stale podglądają 32 kamery (1,2). To się jednak nie każdemu podoba. Czy można aprobować podglądactwo? Dokąd zmierza szkolny monitoring? (JPS)
 
--------------------------------
1. źródło: www.glos.pl (GN z 19.10.2007)
2.Red., Czy szklane drzwi mogą motywować nauczycieli do lepszej pracy? „Nauczycielska Edukacja” 2007 nr 6/41, s.16.
3. Cz.S, NOSAL, za: H. DRACHAL, Wywiad: Po co nam inteligencja? "Głos Nauczycielski" 2016 nr 35, s. 12-13.