W dniu 18 października 2025 roku w Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie odbyła się I Konferencja Naukowo-Metodyczna z cyklu „Mali odkrywcy: badam, obserwuję, wiem. Pogromcy żywiołów”. Wydarzenie zgromadziło licznych uczestników – dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli przedmiotów przyrodniczych uczących w klasach IV–VIII szkół podstawowych.
Celem konferencji było pogłębienie wiedzy uczestników na temat właściwości wody, powietrza i ognia oraz urządzeń wykorzystujących te właściwości, a także poznanie metod wspierających rozwój dzieci poprzez doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze. Ważnym aspektem spotkania było również kształtowanie postawy aktywnego badacza wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, co wpisuje się w ideę nowoczesnej edukacji przyrodniczej opartej na działaniu i odkrywaniu.
W części wykładowej dr hab. Jan Amos Jelinek, prof. APS, kierownik Zakładu Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, zaprezentował niezwykle interesujący i inspirujący wykład pt. „Przyroda nieożywiona w doświadczeniach i eksperymentach”. Prelegent, od wielu lat zajmujący się edukacją przyrodniczo-techniczną dzieci, w przystępny i angażujący sposób omówił znaczenie działań badawczych w rozwijaniu ciekawości poznawczej najmłodszych. Wystąpienie Profesora spotkało się z dużym uznaniem uczestników. Prelegent w przystępny i angażujący sposób przekazał bogatą wiedzę teoretyczną i praktyczną, łącząc ją z pasją i doświadczeniem dydaktycznym. Jego prezentacja była nie tylko wartościowa merytorycznie, lecz także motywująca do dalszych poszukiwań naukowych i działań w obszarze edukacji przyrodniczej.Profesor Jelinek podzielił się licznymi przykładami, praktycznymi wskazówkami i pomysłami na realizację doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w pracy z dziećmi. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że zaprezentowane rozwiązania zainspirują ich do wzbogacenia własnych zajęć oraz do rozwijania u dzieci ciekawości poznawczej i postawy badawczej.
Następnie mgr Iwona Łotysz, konsultant ds. edukacji elementarnej CEN w Koszalinie, przedstawiła program „Mali odkrywcy: badam, obserwuję, wiem”, zachęcając nauczycieli do aktywnego włączenia się w działania rozwijające kompetencje badawcze dzieci.
Po przerwie odbyła się część warsztatowa pod wspólnym tytułem „Pogromcy żywiołów – proste eksperymenty z wodą, powietrzem i ogniem”. Uczestnicy wzięli udział w trzech blokach tematycznych poświęconych kolejno:
eksperymentom z wodą,
doświadczeniom z powietrzem,
prostym doświadczeniom z ogniem.
Zajęcia praktyczne cieszyły się dużym zainteresowaniem, a uczestnicy z entuzjazmem brali udział w doświadczeniach, które można z powodzeniem wykorzystać w pracy z dziećmi.
Konferencja stała się inspirującym spotkaniem środowiska nauczycielskiego, łącząc teorię z praktyką i ukazując, jak ważne jest rozwijanie u dzieci umiejętności obserwacji, eksperymentowania i wyciągania wniosków. Uczestnicy otrzymali nie tylko wiedzę, ale również konkretne pomysły i narzędzia do realizacji zajęć przyrodniczych w duchu odkrywania i badania świata.
Mamy nadzieję, że konferencja stanie się początkiem cyklu spotkań poświęconych edukacji przyrodniczej najmłodszych – „Mali odkrywcy: badam, obserwuję, wiem”.