Klasyfikacja śródroczna
Podstawy prawne przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej:
- Rozdział 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020roku, poz. 1327)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019r w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 373) – dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2015 poz. 843, z 2016 r. poz. 1278, z 2017r. Poz. 1651, z 2019r. poz. 372) – dla uczniów klas trzyletniego liceum i czteroletniego technikum
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1534) – dla uczniów branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum.
Jakie oceny? Jaka klasyfikacja? (art. 44e, 44f ustawy o systemie oświaty)
Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne:
- śródroczne i roczne,
- końcowe.
Uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej,
- końcowej.
Uwaga! Klasyfikacja semestralna i oceny semestralne są w szkole dla dorosłych!
Na czym polega klasyfikacja śródroczna? (art. 44f ustawy o systemie oświaty)
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminie określonym w statucie szkoły.
Przy czym, zgodnie art. 44b:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia dotyczą poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej,
- zachowanie ucznia dotyczy stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkół.
Ważne!
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
Kto ustala oceny klasyfikacyjne? (art. 44h. 1. ustawy o systemie oświaty)
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Termin ustalenia tych ocen określa statut szkoły.
Jaką formę mają śródroczne oceny klasyfikacyjne? (art. 44i. ustawy o systemie oświaty)
W klasach I-III szkoły podstawowej:
- oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ustalane w sposób określony w statucie szkoły
- śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej:
- oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane w sposób określony w statucie szkoły
Ważne!
Przed klasyfikacją śródroczną nie musi być ocen przewidywanych
Zgodnie z art. 44g ustawy o systemie oświaty, tylko przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
Nieklasyfikowanie ucznia przy klasyfikacji śródrocznej
Zgodnie z art. 44k ustawy o systemie oświaty, uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
Ponieważ ocena klasyfikacyjna śródroczna ma charakter informacyjny i jest ustalana wg zasad ustalonych w szkole – nie ma obowiązku organizowania egzaminu klasyfikacyjnego, w przypadku nieklasyfikowania ucznia na pierwsze półrocze.
Wnioski po klasyfikacji śródrocznej
(§ 14 rozporządzenia z 2019 roku i z 2017 roku, § 16 rozporządzenia z 2015 roku)
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków.
Możliwe działania pozwalające na uzupełnienie braków:
- indywidualne konsultacje z nauczycielem;
- zadania dodatkowe pozwalające na ćwiczenie danej umiejętności;
- możliwość „zaliczania” w dodatkowym czasie;
- pomoc koleżeńska;
- zajęcia wyrównawcze .
Pamiętajmy,
- Klasyfikacja śródroczna musi odbywać się w oparciu o obowiązujące przepisy dotyczące trybu ustalania oceny, ponieważ
- uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny (art. 44n.),
- a nauczyciel ustala roczną ocenę klasyfikacyjną uwzględniając osiągnięcia uczniów w całym roku szkolnym, a nie tylko w drugim półroczu. (art. 44f. 3.)
I jeszcze przypomnienie……
Uchwała w sprawie wyników klasyfikacji śródrocznej – podstawa prawna art. 70 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910, 1378)
W razie pytań zapraszam do kontaktu
izabelasuckiel@cen.edu.pl
tel. 94 347 67 32