Funkcjonujące przepisy nie określają szkolnego planu nauczania w oddziałach przygotowawczych (tak zwanej ramówki).
Mówi się o liczbie godzin dla poszczególnych klas:
oraz, że w oddziale przygotowawczym w ramach tygodniowego wymiaru godzin prowadzi się naukę języka polskiego według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców w wymiarze nie niższym niż 6 godziny tygodniowo. (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców (Dz. U. nr 61 poz.306))
Pozostaje pytanie, co z pozostałymi zajęciami?
Ponieważ nauczanie w oddziale przygotowawczym jest prowadzone w oparciu o realizowane w szkole programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, ale ma być dostosowane pod względem zakresu treści nauczania oraz metod i form ich realizacji do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, można przyjąć, że decyzja, które zajęcia będa realizowane i w jakim zakresie pownna zależeć od sytuacji konkretnej szkoły.
Opracowując szkolny plan nauczania w oddziale przygotowawczym powinno się uwzględniać:
• sytuację uczniów - czy ważniejsza jest, w danej grupie, nauka języka polskiego i ogólne wsparcie, czy nauka poszczególnych przedmiotów?
• zasoby szkoły: możliwości kadrowe, obecność lub brak pomocy nauczyciela – czy jest możliwość realizacji wszystkich przedmiotów?
Podobne stanowisko znajdziemy w liście Ministra Edukacji i Nauki do kuratorów, samorządowców i dyrektorów szkół:
".... Wprowadzono wymóg dostosowania realizowanych w szkole programów nauczania – w tym zakresu treści nauczania – do możliwości i potrzeb uczniów z Ukrainy przyjmowanych do oddziałów przygotowawczych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Przepis umożliwia dostosowanie realizowanych w szkole programów nauczania poszczególnych przedmiotów - również przez ograniczenie/zmniejszenie wymagań w stosunku do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Celem oddziałów przygotowawczych jest umożliwienie uczniom nieznającym języka polskiego naukę tego języka. Na ten cel przeznacza się w oddziale przygotowawczym co najmniej 6 godzin tygodniowo. Pozostałe godziny mogą być swobodnie rozdysponowane przez dyrektora szkoły na realizację zajęć wspierających adaptację uczniów i przygotowanie ich do dalszej nauki."