Jak wspierać młodsze dzieci w powrocie do szkoły?

Powrót do szkoły po kilkumiesięcznej przerwie nie jest łatwy. Wprawdzie już raz to przeżywaliśmy w czasie pandemii – wracaliśmy do szkoły we wrześniu. Pojawiło się wtedy wiele artykułów, webinarów, poradników dotyczących wsparcia dzieci w powrocie do szkoły.

Chciałabym wspomnieć o kilku istotnych wg mnie sprawach, o których warto porozmawiać z małymi uczniami przed spotkaniem w szkole.

  • W szkole obowiązywać będą określone zasady. Wytłumacz (a może przypomnij) dzieciom instrukcję mycia rąk, zasady noszenia maseczki, jak będą wyglądały przerwy, lekcje w-f, posiłki, itd. Dla wielu dzieci to niemały stres – idzie do szkoły, na wszystko musi uważać i nic mu nie wolno. A jeśli czegoś zapomni?przytuli się do koleżanki – czy stanie się coś strasznego? Starajmy się w rozmowach niwelować ten stres, rozwiewać obawy dzieci. Nie straszmy na przykład tym, że jeśli dziecko zgubi maseczkę, nie zostanie wpuszczone do klasy. Przypomnijmy, że mamy w klasie np. „żelazny zapas” (a może ustalmy z rodzicami, że w plecaku zawsze będzie kilka dodatkowych).
  • Dr Jaskulska poleca, wprawdzie rodzicom dzieci młodszych, zabawę w wymyślanie sposobów na to, jak można przywitać się z kolegą lub okazać mu sympatię; co zrobić w różnych sytuacjach. Wspólnie wymyślajmy, podpowiadajmy rozwiązania.
  • Dr Chmura-Rutkowska radzi, by rozmawiać o pandemii, dowiedzieć się, co o niej wiedzą i z jakich źródeł - polecajmy rzetelne, przekazujmy informacje a nie czyjeś poglądy i przekonania. Pedagożka radzi, by obserwować uważnie zachowania dzieci w reakcji na różne informacje dotyczące pandemii, dopytywać , co myśli dziecko. Uznajmy wszystkie uczucia. Powiedzmy, że różne nieprzyjemne uczucia są normalne w tej sytuacji. Poprzez różne ćwiczenia, zabawy pokażmy,jak można sobie radzić z napięciem, strachem, zmartwieniem.

 Potrzebne nam rytuały. Na co zwracać uwagę? Wiktoria Niedzielska-Galant - psycholożka z Fundacji Ja, Nauczyciel, trenerka, autorka programów wychowawczych i wspierających uczniów z trudnościami - zaleca wypatrywanie nietypowych zachowań u uczniów. A te - mogą być różne, tak jak różne są dzieci. Może to być między innymi większe niż dotąd wycofanie, rozdrażnienie, kłótliwość czy agresja. Jak reagować? - Zamiast zwracać uwagę przy klasie i zapalać reflektor na takiego ucznia, lepiej otworzyć dyskusję ze wszystkimi na temat tego, co ich niepokoi, z czym im jest trudno, jak mogą siebie nawzajem wspierać i co im wtedy pomaga – radzi Niedzielska-Galant. Pomocne mogą być rytuały klasowe i rodzinne, podczas których będziemy rozmawiać o tym, jak było, co było trudne, jak sobie z tym danego dnia poradziliśmy.

/oprac. na podstawie wywiadów zawartych na stronie: tvn24.pl/magazyn-tvn24/boisz-sie-wyobraz-sobie-ze-to-mis-idzie-do-szkoly-jak-rozmawiac-z-dzieckiem,286,5028/

Musimy jeszcze pamiętać o dzieciach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Im było o wiele trudniej, jeśli nie mieli wsparcia rodziców, zarówno w nauce zdalnej, jak i w powrocie do szkoły. Chętnym polecam poradnik „Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły.” wydany przez Fundację JIM. Porusza on problemy dzieci z autyzmem, ale wiele wskazówek jest uniwersalnych.

Teresa Ogniewska

 

Pliki do pobrania
Jak wspierać dziecko z autyzmem w powrocie do szkołyPobierz