Powrót do szkoły po kilkumiesięcznej przerwie nie jest łatwy. Wprawdzie już raz to przeżywaliśmy w czasie pandemii – wracaliśmy do szkoły we wrześniu. Pojawiło się wtedy wiele artykułów, webinarów, poradników dotyczących wsparcia dzieci w powrocie do szkoły.
Chciałabym wspomnieć o kilku istotnych wg mnie sprawach, o których warto porozmawiać z małymi uczniami przed spotkaniem w szkole.
Potrzebne nam rytuały. Na co zwracać uwagę? Wiktoria Niedzielska-Galant - psycholożka z Fundacji Ja, Nauczyciel, trenerka, autorka programów wychowawczych i wspierających uczniów z trudnościami - zaleca wypatrywanie nietypowych zachowań u uczniów. A te - mogą być różne, tak jak różne są dzieci. Może to być między innymi większe niż dotąd wycofanie, rozdrażnienie, kłótliwość czy agresja. Jak reagować? - Zamiast zwracać uwagę przy klasie i zapalać reflektor na takiego ucznia, lepiej otworzyć dyskusję ze wszystkimi na temat tego, co ich niepokoi, z czym im jest trudno, jak mogą siebie nawzajem wspierać i co im wtedy pomaga – radzi Niedzielska-Galant. Pomocne mogą być rytuały klasowe i rodzinne, podczas których będziemy rozmawiać o tym, jak było, co było trudne, jak sobie z tym danego dnia poradziliśmy.
/oprac. na podstawie wywiadów zawartych na stronie: tvn24.pl/magazyn-tvn24/boisz-sie-wyobraz-sobie-ze-to-mis-idzie-do-szkoly-jak-rozmawiac-z-dzieckiem,286,5028/
Musimy jeszcze pamiętać o dzieciach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Im było o wiele trudniej, jeśli nie mieli wsparcia rodziców, zarówno w nauce zdalnej, jak i w powrocie do szkoły. Chętnym polecam poradnik „Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły.” wydany przez Fundację JIM. Porusza on problemy dzieci z autyzmem, ale wiele wskazówek jest uniwersalnych.
Teresa Ogniewska
Jak wspierać dziecko z autyzmem w powrocie do szkoły | Pobierz |