Pełne zanurzenie w języku i kulturze – inspirująca lekcja o tradycjach wielkanocnych w klasie 5c.
W dniu 9 kwietnia 2025 roku miałam przyjemność uczestniczyć w obserwacji lekcji języka angielskiego prowadzonej przez Panią Elizę Kordę – nauczycielkę będącą w drugim roku przygotowania do zawodu. Zajęcia odbyły się w Szkole Podstawowej nr 18 im. Jana Matejki w Koszalinie, w klasie 5c, a ich temat brzmiał: Easter traditions in different countries.
Już od pierwszych minut lekcji dało się wyczuć entuzjazm zarówno nauczycielki, jak i uczniów. Pani Eliza posługiwała się wyłącznie językiem angielskim, stosując metodę pełnego zanurzenia (total immersion), dostosowaną w sposób niezwykle trafny do poziomu uczniów. Mówiła z dużą dbałością o wymowę i intonację, dzięki czemu dzieci miały doskonały model językowy do naśladowania.
Lekcja została starannie zaplanowana i oparta na różnorodnych formach pracy – od pracy z całą klasą, przez pracę w grupach, aż po indywidualne zadania. Uczniowie z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w kolejnych etapach zajęć. Wspólnie rozpoznawali flagi państw, pracowali ze słowniczkami, przyporządkowywali wielkanocne tradycje do krajów oraz uzupełniali brakujące informacje w oparciu o krótkie teksty. Niezwykle ciekawe okazało się podsumowanie pracy z tekstami – uczniowie prezentowali najbardziej interesujące tradycje i uzasadniali swoje wybory w języku angielskim.
Na szczególną uwagę zasługuje zakończenie lekcji, w którym Pani Eliza wykorzystała elementy rutyn myślenia krytycznego. Uczniowie pracowali z tzw. metacognitive ladder, reflektując nad swoimi doświadczeniami z lekcji, oceniali, czego się nauczyli i jak czuli się podczas zajęć. Całość została zwieńczona zabawnym quizem Kahoot, który nie tylko sprawdził wiedzę uczniów, ale także dostarczył im radości i pozytywnych emocji.
Z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że była to lekcja niezwykle inspirująca – profesjonalnie przygotowana, prowadzona z pasją i świadomością metodyczną. Uczniowie byli aktywni, zmotywowani i chętni do pracy, co jest najlepszym dowodem na to, że młoda nauczycielka świetnie radzi sobie z budowaniem relacji i skutecznym nauczaniem języka obcego.
Zachęcam wszystkich nauczycieli języka angielskiego do zapoznania się ze scenariuszem tej lekcji oraz przygotowaną przez Panią Elizę prezentacją – są to materiały gotowe do wykorzystania, które z pewnością wzbogacą każdą lekcję kulturową w szkole podstawowej.
PREZENTACJA
QUIZ KAHOOT
SCENARIUSZ LEKCJI
Dorota Wójcicka-Popowicz
doradczyni metodyczna CEN Koszalin