Lapbook na lekcji języka niemieckiego
Lapbook to w wolnym tłumaczeniu „książka na kolanach”, własnoręcznie wykonana praca tematyczna, pełna kopertek i kieszonek wypełnionych zebranymi informacjami, skrytek z ilustracjami i schowków z ciekawostkami. Po otwarciu umożliwia jednoczesny dostęp do wszystkich informacji. Istotną rolę odgrywa wyobraźnia autora, który sam decyduje, jakie informacje i w jaki sposób (plastycznie) mają być zaprezentowane.
Z moich obserwacji i doświadczeń wynika, że uczniowie bardzo lubią nowości. Chętnie sięgają po to, co jest dla nich atrakcyjne, kolorowe, inne. Od kiedy wprowadziłam tę metodę pracy na języku niemieckim, dzieci nieustannie zadają pytania o tytuł i termin kolejnego lapbooka. Właściwie każdy temat jest dobry (np. podsumowanie pracy z czasem Perfekt, Freizeit- czas wolny, Advent und Weihnachten in Deutschland- adwent i Boże Narodzenie w Niemczech), a zaangażowanie uczniów nieporównywalnie większe, niż podczas stosowania tradycyjnych metod nauczania. Dodatkową zaletą jest również fakt, że praca nad lapbookiem jest tak samo atrakcyjna dla pierwszoklasisty, jak dla ucznia liceum, właściwie na każdym etapie nauki.
Ostatnio w mojej szkole zorganizowałam konkurs dla uczniów klas piątych i szóstych związany z wiedzą realioznawczą, zatytułowany „LAPBOOK – NIEMIECKIE MIASTO”. Jego główne cele to: popularyzacja wiedzy na temat Niemiec oraz zachęcenie młodych ludzi do kreatywności. Zainteresowanie konkursem było duże, wpłynęło 31 prac. Wszystkie lapbooki były kolorowe, oryginalne i pełne interesujących informacji. Zachwycały estetyką
i pomysłowością, uruchamiały wyobraźnię i z pewnością wzbogaciły wiedzę.
Szczerze polecam!
Dorota Maciejewska- nauczyciel języka niemieckiego w Szkole Podstawowej Nr 3 w Kołobrzegu