Projekt edukacyjny „Bohater tygodnia” w Przedszkolu Gminnym w Boninie
Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego – Renata Pietras - Pacynko
Nic bardziej nie wzmocni poczucia wartości u dziecka jak możliwość pokazania się przed innymi, „zabłyśnięcia” przez kolegami z grupy. Dlatego zaproponowałam rodzicom udział w projekcie edukacyjnym „Bohater tygodnia”. Zaletą projektu jest nabywanie wzorowych zachowań i dawanie przykładu innym.
Kolejno każde dziecko jest bohaterem. W ciągu tego tygodnia bohater jest najważniejszą osobistością grupy, ma możliwość wyróżnić się czymś szczególnym, opowiedzieć o strukturze swojej rodziny, pokazać zdjęcia.
Cele projektu to:
- uświadomienie dziecku, że jest ważne,
- nawiązanie pozytywnych relacji między dziećmi,
- tworzenie postaw prospołecznych (dzielenie się swoimi rzeczami, okazywanie uczucia innym),
- współpraca z domem rodzinnym dziecka.
Przywileje bohatera:
- nosi koronę bohatera,
- przynosi zdjęcia i wywiesza je w kąciku bohatera,
- ma prawo stać w pierwszej parze,
- ma prawo wyboru zabawy dla całej grupy,
- podczas czytania bajki, ma prawo siedzieć na tronie bohatera,
- przed każdym posiłkiem życzy dzieciom – smacznego,
- ma prawo na dywanie siedzieć koło nauczycielki,
- przez cały tydzień jest w centrum uwagi całej grupy.
Do bohatera tygodnia może przyjść z wizytą członek rodziny: może to być mama, tata, dziadek itp. Zaskoczyło mnie ogromne zainteresowanie projektem przez rodziców dzieci. Każde dziecko odwiedził członek rodziny, i tak wspólnie z rodzicami dotychczas zorganizowaliśmy zajęcia:
- z mamą Alusia i Adasia wykonaliśmy lampiony: bałwanka i dyni – zajęcia zostały połączone z nauką słów w języku angielskim – mama chłopców jest lektorką języka angielskiego,
- dzieci zapoznały się z pracą kierowcy samochodu ciężarowego – tata Huberta pozwolił dzieciom wsiąść do samochodu, pokazał jak działa winda towarowa w takim samochodzie,
- przeprowadziliśmy pogadankę o zdrowym żywieniu i z mamą Kariny wykonaliśmy sok owocowo – warzywny,
- tata Adasia opowiedział o swojej pracy w wojsku, pokazał dzieciom sprzęt wojskowy, zaprezentował jak rozpala się ogień krzesiwem,
- mama Dawida wspólnie z dziećmi wykonała pluszowe, świąteczne skrzaty – każde dziecko do domu wróciło z pluszakiem,
- Oliwier zaprosił do przedszkola tatę, dziadka i wujka – wspólnie, podzieleni na grupy wykonaliśmy karmniki dla ptaków na zimę,
- mama Adasia opowiedziała o swojej pracy wykorzystując przygotowaną prezentację multimedialną – Jak to jest być górnikiem; następnie wszyscy ozdabialiśmy świąteczne pierniki,
- zaś mama Julki zaproponowała wykonanie z dziećmi kartek świątecznych.
Zauważyłam, że udział w tym projekcie spełnia jeszcze jeden ważny cel – daje możliwość i szansę zaprezentowania się rodzicom, możliwość wykazania się pomysłowością przed innymi. Kolejni rodzice już przygotowują dla dzieci ciekawe pomysły na zajęcia.
Zachęcam wszystkie nauczycielki do realizacji tego projektu we własnej placówce. Projekt przynosi wiele korzyści, wzmacnia poczucie wartości dzieci nieśmiałych, buduje dobra samoocenę dzieci poprzez skupianie uwagi na ich umiejętnościach, sukcesach i mocnych stronach.