V 2019 Kilka słów o walorach doskonalenia zawodowego - metoda Kamishibai

mgr Agata Kaczmarek - nauczyciel mianowany z Przedszkola nr 12

Rozpoczynając pracę jako nauczycielka wychowania przedszkolnego miałam świadomość, że kolejne lata rozwoju zawodowego będą niosły za sobą konieczność ciągłego dokształcania się, samodoskonalenia. Każdy rok był nowym wyzwaniem. Na przełomie lat korzystałam z różnorodnych form podnoszenia kwalifikacji, umiejętności, dzięki czemu mogłam podnieść jakość edukacyjną placówki, uatrakcyjnić sposób prowadzenia zabaw, zajęć z dziećmi i rodzicami oraz dzielić się nabytą wiedzą z innymi nauczycielami. We wrześniu 2019 r. wzięłam udział w warsztatach pt. „Metody aktywne w krzewieniu kultury czytelniczej wśród dzieci i młodzieży”. Moją uwagę zwróciła szczególnie jedna z metoda – Kamishibai.

Według słownika - Kamishibai (Jap. kami-shibai, kami – papier, shibai – teatr, przedstawienie, dramat, sztuka) – teatr ilustracji, teatr obrazkowy, dosłownie: papierowy teatr. Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej, drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny (ekranu) o nazwie butai (scena). 

Podczas trwania warsztatów wykonałam kilka ilustracji inspirowanych dowolnym utworem literackim. Następnie zaprezentowałam go w formie przedstawienia Kamishibai. Do gustu przypadła mi prosta i atrakcyjna możliwość przekazania różnorodnych treści: opowiadań, wierszy itp. Swój entuzjazm szybko wykorzystałam na zajęciach z dziećmi. Potwierdziły się moje przypuszczenia. Skromność teatrzyku wywołała u dzieci duże skupienie uwagi i koncentracji na prezentowanej bajce.

Swoim doświadczeniem postanowiłam podzielić się z innymi nauczycielami. W listopadzie 2019 r. przygotowałam z dziećmi własne pomoce do wiersza Beaty Szumowskiej pt. „Jesienne spotkanie”. Zabawy przeprowadziłam w obecności dyrektora przedszkola, wicedyrektora, doradcy metodycznego z Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie oraz młodszych i starszych nauczycieli. Moje zajęcie spotykało się z dużą aprobatą. Niebawem nasza biblioteka powiększyła swój księgozbiór o kolejne plansze i własnoręcznie wykonany teatrzyk Kamishibai.

Kolejnym etapem wykorzystania teatrzyku było spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka. Tym razem zaproponowałam wspólne warsztaty czytelniczo – techniczne dzieci z dziadkami. Do zabaw postanowiłam użyć kreatywnego opowiadania Juliana Brudzewskiego pt. „O Panach Palcach”. Wszyscy zgromadzeni goście doskonalili sprawność manualną, czerpali radość z integracji w grupie. Nasze zabawy zakończyliśmy wspólnym ozdabianiem wełnianych rękawic, naszywając i naklejając na nie kolorowe guziki, frotki, cekiny.

Rozwój czytelnictwa, uatrakcyjnienie form pracy z dziećmi, spotkań okolicznościowych, zabaw z rodzicami, rozwój mowy, myślenia, wyobraźni, kreatywności, koncentracji, uwagi, sprawności manualnej, zasobu słownictwa, to zalety, które można wyliczać bez końca. Zapewniam o dużych walorach tej formy pracy z dziećmi młodszymi, szczególnie nadpobudliwymi.

Jak widać dzięki ciekawym warsztatom, czy szkoleniom na każdym etapie doświadczenia zawodowego można uatrakcyjniać i wzbogacać własny warsztat pracy.

Przykładowy scenariusz metodą Kamishibai

Temat: „JESIENNE SPOTKANIE”.

Data: 29.11.2018 r. Przedszkole nr 12 w Koszalinie.

Grupa wiekowa: 3 – latki. Prowadząca mgr Agata Kaczmarek.

Cele główne:

  • wykorzystanie wiedzy ze szkolenia „Metody aktywne w krzewieniu kultury czytelniczej na każdym etapie edukacji” (Październik 2018 r.) w praktyce
  • dzielenie się wiedzą ze szkolenia z innymi nauczycielami
  • promowanie czytelnictwa
  • aktywne słuchanie muzyki klasycznej
  • budzenie zainteresowania światem przyrody wśród najmłodszych dzieci
  • rozwijanie ekspresji twórczej w edukacji muzycznej, ruchowej i plastycznej

cele szczegółowe:

  • stara się skupić uwagę na krótkiej rymowance 3/8,9; 4/19
  • stara się zapamiętać zwierzęta – jeża, wiewiórkę 2/ 10,11
  • utrwala cechy charakterystyczne jesieni 4/18
  • stara się naśladować ruchy za nauczycielem 1/5,8; 2/2,4,8,9; 4/1,2,7
  • stara się zgodnie tańczyć w parze 3/1,5,7

Metody: Kamishibai;  elem. Dobrego Startu- rymowanka M. Bogdanowicz; elem. B. Strauss, elementy logorytmiki, pokaz.

Forma: zbiorowa, indywidualna, w parze.

Środki: pakiet do Kamishibai, płyta CD, worki foliowe, masa solna, orzechy, nagrania utworów na CD.

Przebieg:

  1. powitanie piosenką integracyjną Marty Bogdanowicz pt. „Witamy Was”.
  2. przedstawienie rymowanki -„Jesienne spotkanie” metodą Kamishibai.

 AUTOR: ILUSTRACJE DO WIERSZA BEATY SZUMOWSKIEJ „JESIENNE SPOTKANIE”

DZIEŃ DOBRY ANTOSIU ~CO SŁYCHAĆ? -  U MNIE CZAS SZYBKO TAK LECI.

A WIEIÓRKO BASIU - DZIECI DOROSŁY POSZŁY SOBIE W ŚWIAT. LISTY MI OD NICH PRZYNOSI PAN WIATR. – ALE CO UCIEBIE?

A JA MÓJ DROGI WŁAŚNIE ODPOCZYWAM.

TERAZ W CZAS JESIENNY? – TY ŻARTTUJESZ CHYBA!

PRZECIEŻ JESIENIĄ NA ZIMOWE CZASY MUSIMY DUŻE GROMADZIĆ ZAPASY!

E TAM ZAPASY…  PO CO MI ONE? WOLĘ SOBIE LEŻEĆ I MACHAĆ RUDYM OGONEM. CODZIENNIE ŚPIĘ DŁUGO, SKACZĘ PO DRZEWACH, CZASEM Z PTAKAMI PIOSENKĘ ZAŚPIEWAM.

A JA MAM JUŻ W SPIŻARNI NA ZIMOWĄ PORĘ SOKI MALINOWE I JABŁUSZEK WOREK. A CO ZROBISZ GDY GŁÓD CIĘ ZIMĄ ZBUDZI?

NO NIE WIEM?

BĘDZIESZ MUSIAŁA POPROSIĆ DOBRYCH LUDZI.

ALE JA NA TO NIE MAM OCHOTY

ACH BASIU ZOBACZ SPADŁ Z DRZEWA ORZECH ZŁOTY

WIDZISZ BASIENKO, TO JEST DOBRY ZNAK. LEPIEJ JESIENIĄ TROCHĘ POPRACOWAĆ,ŻEBY ZIMIĄ ODPOCZYWAĆ I NIE GŁODOWAĆ.

MASZ RACJĘ ANTOSIU, TEN PIERWSZY ORZESZEK SCHOWAM DO WORECZKA

WIDZISZ JAKA Z CIEBIE MĄDRA WIEWIÓRECZKA

DO WIDZENIA ANTOSIU- JUŻ PĘDZĘ DOP LASU, BY DO SPIŻARNI NAZBIERAĆ ZAPASÓWA.

  1. dzieci w kręgu odpowiadają na pytania:

Jakie zwierzątka występowały w teatrzyku?; Dlaczego wiewiórka musiała zbierać orzeszki?; Pomożecie wiewiórce w zbieraniu orzeszków?; policzymy orzeszki.

  1. Zabawa ruchowa w parach przy piosence „Tańczące paluszki” (nr 7 płyta).
  2. Zabawa naśladowcza „Zbieramy żołędzie” przy muzyce klasycznej ( nr 34 płyta).
  3. Zabawa plastyczna przy stolikach „Orzech dla wiewiórki” – ugniatanie, toczenie kulek, wałeczków z masy solnej, przy dźwiękach muzyki klasycznej (nr 22 płyta).
  4. Pożegnanie dzieci piosenką integracyjną wg. Marty Bogdanowicz (nr 52 płyta).
  5. Zorganizowanie wystawy.