V 2019 Projekt edukacyjny „Zaopiekuj się mną”
Izabela Janocha – doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej
Już trzeci rok szkolny w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie realizowany jest projekt edukacyjny adresowany do uczniów klas pierwszych we współpracy z klasami starszymi. Ma on na celu zapewnienie uczniom klas pierwszych bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery sprzyjających nauce i zabawie w szkole. Kolejna klasa pierwsza w naszej szkole została objęta tym programem – piątoklasiści od września na długich przerwach opiekowali się pierwszakami np.: w drodze do stołówki szkolnej, biblioteki czy szatni. W czasie realizacji tego projektu nawiązały się między starszymi i młodszymi kolegami więzi i przyjaźnie, a troska o młodszego kolegę wzbudziła w piątoklasistach wiele empatii, troski i zainteresowania wobec młodszych i słabszych.
Autorkami tego projektu są nauczycielki SP 2 w Sianowie, które zachęcają do wykorzystania i wdrożenia opracowanych materiałów w innych szkołach.
Projekt edukacyjny „Zaopiekuj się mną”
Bezpieczeństwo podstawową potrzebą dziecka
Kierując się zasadą „Bezpieczeństwo jest podstawową potrzebą dziecka”, maksymą szkoły „Każdy uczeń może odnieść sukces” opracowano projekt wspomagający wszechstronny i harmonijny rozwój uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym. Jego założeniem jest stworzenie optymalnie bezpiecznych warunków do nauki i zabawy, umożliwiających odkrywanie siebie i uzyskanie poczucia własnej wartości.
Cele główne:
- Zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków i przyjaznej atmosfery do nauki i zabawy.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy.
- Ochrona przed zagrożeniami i reagowanie na pojawiające się zagrożenia.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości, odpowiedzialności za siebie i innych.
Cele szczegółowe:
- Poznajemy siebie i swoich kolegów. Potrafimy komunikować się ze sobą.
- Zachowujemy się kulturalnie i życzliwie wobec innych.
- Potrafimy zachować się w sytuacjach trudnych, unikamy konfliktów.
- Rozumiemy, co to jest agresja i przemoc. Radzimy sobie z przemocą i agresją.
- Wiemy, o kim można powiedzieć, że zachowuje się bezpiecznie i odpowiedzialnie. Jesteśmy odpowiedzialni za swojego podopiecznego („Przyjaciel”).
- Przestrzegamy ustalonych zasad i norm społeczności szkolnej.
- Wiemy jak czuje się osoba odrzucona przez grupę. Rozumiemy pojęcie „obniżenie poczucia własnej wartości”.
- Rozumiemy konsekwencje swoich decyzji.
- Znamy swoje mocne i słabe strony. Potrafimy dokonać samooceny swojego zachowania.
- Wiemy, co to jest asertywność. Potrafimy powiedzieć NIE w sytuacjach ryzykownych.
- Znamy numery alarmowe, potrafimy udzielić pierwszej pomocy.
- Wiemy, co to jest przyjaźń i rozumiemy innch.
Planowane działania:
- Tworzenie życzliwej i przyjaznej atmosfery opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku.
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych.
- Różne formy przedstawiania się, poznawania kolegów z koasy, pozbywania się lęków i zahamowań związanych z ekspresją twórczą w grupie, wytwarzanie emocjonalnej więzi grupowej. POZNAJEMY SIĘ LEPIEJ – zaczarowana kula.
- Zapoznanie uczniów z programem „Zaopiekuj się mną”. Zabawy integrujące zespoły klasowe klasy I i V „Jesteś moim opiekunem”.
- Wspólne zabawy na przerwach – razem uczymy się i razem bawimy.
- Dbanie o zdrowie; II śniadanie przy herbatce.
- Pomoc w odrabianiu zadań domowych.
- Szkolne imprezy okolicznościowe i przedstawienia. Uczymy się od siebie.
- (. Spotykamy się nie tylko w szkole.
- Rozwijanie zainteresowań: Poczytaj mi przyjacielu.
- Warsztaty okolicznościowe: dekoracje na różne okazje.
- Bezpieczeństwo w sieci: NETYKIETA.
- Zajęcia integrujące zespoły klasowe: Wyrażamy uczucia mimiką.
- Sposoby rozwiązywania konfliktów, agresji, przemocy.
- Poczucie własnej wartości, w pełni akceptuję innych.
- Nauka udzielania pierwszej pomocy.
Metody i formy realizacji:
- Krąg uczuć.
- Scenki rodzajowe.
- Gry i zabawy.
- Przedstawienia i inscenizacje.
- Niedokończone zdania.
- Wycieczki.
- Imprezy okolicznościowe.
- Konkursy: Jestem na medal. Chcę wiedzieć więcej.
- Zajęcia w grupach.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi.
Współpraca:
- Uczniowie klas I i V
- Nauczyciele wychowawcy.
- Rodzice uczniów.
Przewidywane efekty działań:
Uczeń:
- W szkole czuje się bezpiecznie.
- Dokonuje samooceny zachowania.
- Potrafi wymienić swoje zalety i wady.
- Ma poczucie swojej wartości.
- Szanuje uczucia innych.
- W sytuacjach trudnych i konfliktowych potrafi zachować się właściwie.
- Dba o swoje zdrowie.
- Jest odpowiedzialny i asertywny.
- Zna zasady udzielania pierwszej pomocy.
- Dba i pielęgnuje nawiązane przyjaźnie.