Izabela Janocha - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej
Innowacja pedagogiczna „ Tolerancyjny przedszkolak”
W Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie, w grupie przedszkolnej sześciolatków realizowana jest innowacja pedagogiczna „ Tolerancyjny przedszkolak”. Realizacja innowacji ma na celu uwrażliwienie dzieci na potrzeby ludzi, rozbudzanie empatii i tolerancji wobec innych, budowanie postaw szacunku wobec drugiego człowieka. Adresatami działań są dzieci sześciu i siedmioletnie. Nauczycielki zaplanowały na realizację zadań dwie godziny w miesiącu.
Autorki innowacji Aleksandra Kulesza i Małgorzata Oleśkiewicz zachęcają do inspirowania się i korzystania z przedstawionej propozycji.
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 2 w Sianowie im. Bohaterów 8 Dywizji Piechoty
Adres szkoły: ul. Dworcowa 26 a 76-004 Sianów
Telefon: 94 318-52-18
Autor: Aleksandra Kulesza, Małgorzata Oleśkiewicz
Temat: „Tolerancyjny przedszkolak”
Przedmiot: Oddział przedszkolny
Rodzaj innowacji: organizacyjno-dydaktyczna
Realizator: Aleksandra Kulesza, Małgorzata Oleśkiewicz
Data wprowadzenia: październik 2019r.
Data zakończenia: czerwiec 2020r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są dzieci z grupy przedszkolnej „Biedronki”. Czas realizacji innowacji obejmuje 10.2019r. – 06.2020r. z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, minimum raz w miesiącu.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei tolerancji i szacunku do drugiego człowieka. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do niesienia pomocy każdemu człowiekowi bez względu na wiek, płeć czy kolor skóry oraz traktować innych z wyrozumiałością i tolerancją.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Tolerancyjny przedszkolak” jest naszą odpowiedzią na obserwowane oznaki braku tolerancji, szacunku do drugiego człowieka oraz obojętności na potrzeby innych.
Jest też odpowiedzią na nieumiejętne reagowanie na inność czy odmienność a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej.
Zakres innowacji:
Innowacja ma na celu nauczyć dzieci jak reagować gdy zobaczymy:
Opis innowacji:
I. Założenia ogólne
II. Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
III. Metody i formy
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji:
Dzieci poznają pojęcia: tolerancja, akceptacja, inność, odmienność. Nauczą się, że tolerancja to akceptacja drugiego człowieka. Będą potrafić odróżnić zachowania poprawne od niepożądanych. Lepiej zrozumieją świat, w którym żyją, ucząc się prawidłowych reakcji w sytuacjach dla nich innych i trudnych do zrozumienia. Nauczą się empatii, wrażliwości oraz gotowości do niesienia pomocy. Będą potrafiły dostrzec potrzeby osób niepełnosprawnych, chorych oraz zaakceptują różnice między ludźmi. Wypracują poczucie solidarności między dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ich rówieśnikami.
Ewaluacja innowacji:
Ewaluacja będzie dotyczyła całości innowacji. Zostanie dokonana na podstawie obserwacji i rozmów z dziećmi oraz ich rodzicami.
Badaniom poddana będzie użyteczność innowacji oraz trafność i efektywność przedsięwzięcia.
Sposoby ewaluacji: ankieta obrazkowa dla dzieci, rozmowa, obserwacja.