Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej
"Tacy My z II C" – warsztaty plastyczno-techniczne w Szkole Podstawowej nr 4 w Koszalinie
W listopadzie w Szkole Podstawowej nr 4 miały miejsce bardzo ciekawe, oryginalne i inne niż zwykle zajęcia plastyczno-techniczne pod hasłem "Tacy My z II C". Na zaproszenie Katarzyny Fiebiger- wychowawcy klasy II C, zajęcia specjalne przeprowadziła pani Milena Szczepańska Zakrzewska – artystka i malarka z Sianowa. To autorski warsztat polegający na wykonaniu wspólnej dużej pracy, na której wszystkie dzieci odrysowują swoje sylwetki po konturze, a następnie pracują nad indywidualnym wizerunkiem „siebie”. Format pracy jest tak dobrany, aby każda osoba musiała w mniejszym lub większym stopniu łączyć się i przenikać z obrysem innej osoby. Tylko w tej sytuacji da to zamierzony efekt integracji i współpracy między uczestnikami zajęć. W pracy uczestnicy starają się przedstawić samego siebie z dbałością i starannością, zachowując cechy osobowe przejawiające się w detalach ubioru lub akcesoriów przypisanych danej jednostce. Praca wymaga dużego nakładu pracy z uwagi na obserwacje i odniesienie do innych, którzy pracują obok, co sprzyja staraniom bycia „nie gorszym” i dając w efekcie budowanie poczucia własnej wartości z naciskiem na indywidualizm każdej osoby.
Ważnym elementem integracyjnym, który jest obecny podczas warsztatu to współegzystowanie tworzonej postaci z innymi. W sferze połączenia na przykład obu sylwetek, dzieci zmuszone są do porozumienia się ze sobą i wspólnego tworzenia siebie w oparciu o zjawisko „My”, gdzie praca przestaje być indywidualna, a staje się wspólna tylko dla tych dwóch osób. Całość natomiast tworzy niezwykle ekspresyjną formę pracy zbiorowej o zniekształconych formach przypominających postaci pełne barw, która sprawia wrażenie tworzenia sztuki abstrakcyjnej.
Praca przypomina dzieciom o indywidualności każdego z nich oraz o tym, że nikt jednak mimo tej indywidualności nie jest sam i w niektórych momentach przyjdzie czas porozumieć się ze sobą. Nie ma odwrotu od próby porozumienia J
Zajęcia plastyczno- techniczne w SP nr 4 "Tacy My z II C" – październik 2019r
Prowadząca: Milena Szczepańska-Zakrzewska
Cel ogólny
Rozwijanie zdolności wyrażania siebie przy użyciu środków plastycznych
Cele operacyjne
Poziom wiadomości ucznia:
·wyrażanie w twórczości plastycznej własnego stanu emocjonalnego rozumienie pojęć: barwy ciepłe, barwy zimne;
·rozwijanie umiejętności malarskich, głównie malowanie w oparciu o postrzeganie świata w formie abstrakcyjnej i symbolicznej
·zachęcanie do śmiałych ruchów pędzlem oraz dbałości o estetyczny wygląd pracy
Poziom umiejętności ucznia:
·potrafi dobrać odpowiednie materiały pomocnicze i ich użyć
·potrafi samodzielnie przygotować stanowisko pracy
·potrafi wykonać poszczególne etapy pracy malarskiej lub rysunkowej, łączy techniki
·potrafi uzasadnić własne wybory jakich dokonał: kadr, kolor, walor, kompozycja, struktura
·potrafi opowiedzieć o swojej pracy przy tworzeniu pracy i o niej samej jako tworze i dziele skończonym
·potrafi posprzątać stanowisko pracy
Poziom postaw ucznia:
·prawidłowo posługuje się środkami malarskimi
·wie, które barwy są ciepłe, a które zimne
·wypowiada się dłuższymi zdaniami na temat sztuki
·wie, że kolor- barwa pomieszczenia, w którym się znajdujemy może wpłynąć na samopoczucie
·pracuje samodzielnie i w grupie
·współpracuje w grupie przy przygotowywaniu pracowni do zajęć
·przestrzega zasad bezpiecznej pracy w klasie
·spróbuje zastosować w praktyce wiedzę zdobytą podczas zajęć plastycznych
·będzie reagował na uwagi nauczyciela dotyczące kolejności wykonywanych czynności
·oceni wyniki pracy
Metody pracy:
· pogadanka z omówieniem
· prezentacja
·zajęcia praktyczne
·omówienie połączone z samooceną
Formy pracy:
·praca w grupach
·indywidualna
Zasady pracy:
·indywidualizacji
·łączenie teorii z praktyką
·wzajemnej pomocy
Środki dydaktyczne:
·farby, kredki, ołówki, kartony, papiery, woda, palety pędzle, gumki, farby wodne i inne materiały artystyczne