- Sekrety morza - warsztaty przyrodników w Sarbinowie
Edukacja w ruchu Sekrety Morza - to unikalne doświadczenie, w którym każdy morski pokój kryje tajemnice oraz wyzwania. Dzięki animacjom, interaktywnym zagadkom oraz efektom specjalnym, wykorzystującym potencjał sztucznej inteligencji możesz poznać Bałtyk i jego sekrety.
- Co łączy Posejdona i Maserati?
W marcu 2024 roku wraz z klasą 1TB Zespołu Szkół nr 10 im. Bolesława Chrobrego w Koszalinie („Samochodówka”) wzięłam udział w realizacji programu The Modern Argonauts: A Multicultural Educational Programme Preparing Young People for Contemporary Challenges through an Innovative Use of Classical Mythology (Współcześni Argonauci: wielokulturowy program edukacyjny przygotowujący młodzież do wyzwań współczesności poprzez nowatorskie wykorzystanie greckiej i rzymskiej mitologii). Organizowany przez Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego projekt skierowany jest do szkół średnich z całego świata, dlatego nasza szkoła znalazła się w nim w towarzystwie placówek z Włoch, Niemiec, USA, Nowej Zelandii, Ukrainy, Austrii, Wielkiej Brytanii i Kamerunu.
- Innowacja metodyczna “Z komiksem przez Niemcy” - Szkoła Podstawowa nr 13 w Koszalinie
- I 2024 Emocje, napięcie i stres. Jak pomóc najmłodszym nazywać emocje i je wyrażać – bank pomysłów
- EXPERIENCE DURING ENGLISH LESSON. TEACHING AND LEARNING THROUGH THE SENSES
Jak uczyć dzieci, by nie powstała bariera językowa? Jak uczyć by proces nauki był niestresujący, zabawny oraz łatwo przyswajalny? Jak uczyć języka obcego by wywołać spontaniczną i naturalną reakcję językową? Jak więc uczyć języka obcego w sposób swobodny, naturalny i niewymuszony?
- Zajęcia języka angielskiego w przedszkolu w ZSP Polanów.
W październiku zostałam zaproszona na lekcję otwartą języka angielskiego jako doradczyni metodyczna. Zachęcam do zapoznania się
z zajęciami przeprowadzonymi przez nauczycielkę Zespołu Szkół Publicznych w Polanowie - Panią Martynę Ciułę.
- Dzieci ukraińskie w przedszkolu – opinie nauczycieli w badaniu on-line
Ostanie lata stawiają przed nauczycielami wiele nowych wyzwań i zadań. W 2020 r. stawialiśmy czoła pandemii. Rok szkolny 2020/ 2021 okazał się wielkim sprawdzianem dla umiejętności wykorzystywania narzędzi multimedialnych i informatycznych. Musieliśmy przeorganizować stacjonarny system nauczania na zdalny. Nauczyć się korzystać z aplikacji i programów do wideokonferencji, z komunikatorów, z platform edukacyjnych jednocześnie uwzględniając możliwości psychofizyczne i techniczne dzieci. Od 2022r. w związku z trwającą wojną na Ukrainie dajemy schronienie i wspieramy migrantów. Do przedszkoli i szkół trafiają dzieci z różnym bagażem przeżyć i doświadczeń, a my - nauczyciele zastanawiamy się m.in.: jak zbudować poczucie ich bezpieczeństwa, w jaki sposób pomóc w procesie adaptacji i integracji z grupą rówieśniczą, jak komunikować się z nimi i ich rodzicami, jak zadbać o ich potrzeby nie zaniedbując potrzeb dzieci polskich? Te i wiele innych pytań zadawali i zadają sobie nauczyciele grup przedszkolnych, do których trafiły dzieci z Ukrainy.
Głównym celem badania było poznanie, z jakimi trudności mierzyli się nauczyciele w związku z przyjęciem dzieci ukraińskich do przedszkoli oraz ich funkcjonowaniem dzieci w naszych przedszkolach w roku szkolnym 2021/2022.
- Konkurs Wiedzy o Krajach Anglo- i Niemieckojęzycznych w Szkole Podstawowej nr 13 w Koszalinie
12 maja 2023r. w Szkole Podstawowej nr 13 w Koszalinie odbył się I Konkurs Wiedzy o Krajach Anglo- i Niemieckojęzycznych.
- Metoda na słówka - rozwijanie kreatywności językowej
Rozwijanie dziecięcej aktywności twórczej to nic innego jak zachęcanie dziecka do odkrywania pokładów
wiedzy i umiejętności, które może wykorzystywać do stworzenia czegoś całkiem nowego. Dzięki teorii Noama
Chomskyego (przekonanie to pojawiło się wraz z wynikami badań Chomskyego [1977]) tłumaczącego kreatywność
języka jako „możliwość wypowiadania i rozumienia nieskończonej liczby nowych zupełnie nieznanych zdań”
przypisano i rozpowszechniono cechę języka, jaką jest jego twórczy charakter. Człowiek dopasowuje język do sytuacji,
w jakiej się znajduje. Dziecko przyswaja reguły językowe ze środowiska i według nich uczy się mówić, ale nie oznacza
to, że powtarza jedynie zasłyszane zdania, gdyż samo tworzy własne konstrukcje językowe. Na podstawie tego, co
opanowało produkuje nowe wypowiedzi Czelakowska, [1996].
Po co nam te umiejętności?
- V 2023 Przytul się do drzewa – dołącz do akcji
- V 2023 Metoda projektu w przedszkolu
Udział przedszkolaków w realizacji metody projektu angażuje emocje i umysł dziecka w nieporównywalnie większym stopniu niż którakolwiek z innych metod pracy. Metoda ta umożliwia pełne zaangażowanie dziecka w przebieg zajęć, dając mu wyraźną przewagę nad aktywnością nauczyciela. Prezentuję zmagania nauczycieli z Przedszkola nr 12 z Koszalina, które na swojej ścieżce odkryły zalety tej metody i z wielką chęcią podzieliły się swoimi działaniami.
- "Wieża liderów" jako narzędzie do integrowania zespołów klasowych
Budowanie zintegrowanego zespołu klasowego nie jest zadaniem łatwym. Jako wychowawcy poszukujemy nowych sposobów na to, by wprowadzić dzieci w świat właściwie nawiązywanych i pielęgnowanych relacji. Jest to szczególnie trudne w klasach młodszych, gdy dzieci są mocno skoncentrowane na sobie i realizacji własnych potrzeb. Dlatego serdecznie zachęcam do zapoznania się z poniższym artykułem, który prezentuje jeden z pomysłów Pani Edyty Konopackiej-Ilkiewicz na pokazanie dzieciom zalet współpracy i integrację zespołu klasowego.
Justyna Jakubczyk - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej
justynajakubczyk@cen.edu.pl
- Kolorowa ortografia
- III 2023 Projekt artystyczno - edukacyjny w Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu
- 03 2023 Nauka przez budowanie – LEGO-LOGOS w ZPSM w Koszalinie
Prace uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie na temat „Drogi Krzyżowej” metodą LEGO-LOGOS.
- Co może się stać, gdy będziesz szukać nowych inspiracji, czyli od przypadkowego spotkania do programu nauczania
Początkiem podróży w stronę stworzenia programu wychowania przedszkolnego „100 światów” był webinar, w którym uczestniczyła dyrektor Przedszkola 34 w Koszalinie Violetta Antkowiak - „Jakich inspiracji potrzeba dzisiejszej szkole” (Instytut Zwinnej Edukacji). To właśnie tam wypowiedzi pani dr hab. Barbary Bilewicz stały się inspiracją do nawiązania współpracy, która kilka miesięcy później zaowocowała odwiedzinami i szkoleniem „Praca w przedszkolu wg filozofii edukacyjnej Reggio Emilia i metody projektów”. Spotkanie to zaraziło nas pasją do filozofii Reggio Emilia i pracy metodą projektów.
- Stres w szkole - wyniki kwestionariusza ankiety w klasach II-III SP 5 w Koszalinie
Jednym z większych problemów współczesnego świata, niewątpliwie jest stres. Dzieci szczególnie narażone są na destrukcyjne działanie stresu. Istotną rolę w kreowaniu odporności młodego człowieka wobec sytuacji stresujących odgrywa rodzina i szkoła. Ta pierwsza grupa społeczna odpowiada za prawidłowy rozwój młodego człowieka. Zdrowa atmosfera domu rodzinnego wpływa na budowanie naturalnej odporności dzieci na stres. Szkoła również pełni ważną funkcję w tej kwestii, sukcesywne podejmowanie działań w sytuacjach trudnych w szkole, powinno niwelować atmosferę stresu wśród uczniów.
- 10 2022 „Pasjonująca lekcja religii” - wyróżniony scenariusz
Emilia Raczyńska, nauczyciel religii z V Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Lema w Koszalinie, przygotowała scenariusz lekcji i zdobyła wyróżnienie w II edycji konkursu "Pasjonująca lekcja religii".
Zachęcam do zapoznania się z wyróżnionym scenariuszem i zastosowaniem go w swoim warsztacie nauczycielskim.
- 06 2022 Czytanie na trawie
- W zdrowym ciele zdrowy duch - innowacja programowo- metodyczna realizowana w internacie SOSW w Sławnie
W XXI wieku bardzo ważne jest, by uświadomić dzieci i młodzież, jak bardzo ważne jest jedzenie warzyw i owoców oraz aktywność fizyczna. Powinniśmy zapewnić młodym członkom naszego społeczeństwa możliwość przyswojenia wiedzy na temat aktywności fizycznej oraz ilości witamin, jakie warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi. W pędzie dnia codziennego dzieci zapominają, jak ważna jest troska o własne zdrowie. Jedzenie warzyw
oraz owoców odgrywa ogromną rolę, dostarczają one organizmowi witamin i składników odżywczych koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stan zdrowia zależy w 80% od stylu życia, jaki jest prowadzony oraz od ilości dostarczanych naszemu organizmowi witamin.
Dziecko, które je warzywa, owoce i dostarcza organizmowi ruchu, jest zdrowe i chętne do działania, ma więcej energii, jest mniej podatne na wirusy. Zdrowe odżywianie pozwoli mu także szybciej przyswoić wiedzę , nowe umiejętności oraz aktywniej spędzać czas. Powyższa innowacja „W zdrowym ciele - zdrowy duch” dostosowana jest do możliwości i predyspozycji wychowanków internatu. Innowacja posiada charakter otwarty, czyli jej zakres może być rozszerzany w zależności od zainteresowań wychowanków. Znajdujące się w niej treści są adekwatne do poziomu intelektualnego dzieci.
- Innowacja metodyczno-programowa W ŚWIECIE DOBRYCH MANIER
Ważną rolę w życiu społecznym pełni przestrzeganie przyjętych reguł w różnych sytuacjach. Ponadto właściwe zachowanie to wyraz szacunku dla innych i dla siebie. Pomaga lepiej żyć i zjednuje sympatię otoczenia. Dobre maniery to praktyczna i bardzo przydatna umiejętność właściwego zachowania się. Każde pokolenie tworzy własny kodeks dobrych manier. Bez względu na to w jakich czasach żyjemy wzajemne stosunki powinny opierać się na poszanowaniu godności człowieka, uprzejmości i życzliwości. Głównym celem innowacji pt: „W świecie dobrych manier ”, jest przybliżenia młodzieży znajomości zasad dobrego zachowania. Wychowankowie będą uczestniczyć w zajęciach dotyczących stosowania określonych zasad obowiązujących we wzajemnych relacjach społecznych, prawidłowego odżywiania oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Innowacja była realizowana w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sławnie.
- VI 2022 Teledysk jako nowoczesna forma budowania relacji w zespole klasowym
- Młodzież w czasie pandemii
Każdy człowiek chciałby żyć w spokoju, bez lęku, cierpienia, bez jakichkolwiek trudnych emocji. Niestety jest to niemożliwe ponieważ lęk i strach są częścią naszego życia. Jestem nauczycielem od ponad 20 lat i większość czasu pracowałam z nastolatkami. Temat lęku przewijał się w wielu rozmowach z młodzieżą.
Do stworzenia i przeprowadzenia ankiety o lęku skłoniła mnie obserwacja sytuacji, w jakiej znalazł się cały świat, a szczególnie młodzież.
Pandemia COVID-19 to sytuacja kryzysowa, w której młodzi ludzie doświadczali silnego lęku przed zakażeniem się lub zakażeniem innych osób, szczególnie osób najbliższych. Potencjalnym źródłem niepokoju nastolatków była również nietypowa sytuacja związana z zamknięciem szkół, brakiem kontaktów z rówieśnikami, z dystansem społecznym. Dodatkowo kwarnatanna w domu, brak aktywności na świeżym powietrzu, duże obciążenia nauką powodowały większe obciążenie psychiczne i emocjonalne.
- Garść pomysłów na Dzień Bezpiecznego Internetu
Z inicjatywy Komisji Europejskiej w pierwszej połowie lutego obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu. Przedsięwzięcie ma na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.
Chciałbym podzielić się moimi pomysłami na organizację tego dnia.
- Piątki z eksperymentem
- Zabawy wspierające naukę języka angielskiego na poziomie przedszkolnym
Rola zabawy w procesie nauczania i uczenia się ma kluczowe znaczenie. Dzięki niej dzieci tworzą pozytywne skojarzenia z aktywnościami proponowanymi przez nauczyciela, odczuwają radość i zainteresowanie. Przyswajają sobie różne zwroty, polecenia, słowa i inne struktury w sposób nieświadomy i mimowolny. Dlatego też ważne jest, aby zabawy i aktywności były różnorodne, dostosowane do możliwości percepcyjnych i poznawczych dzieci.
- Metoda kolorowych dźwieków w przedszkolu
METODA KOLOROWYCH DŹWIĘKÓW to innowacyjna, nowatorska metoda nauki grania utworów muzycznych na podstawie kolorowych i różnorodnych figur geometrycznych.
W realizacji tej metody pomocna jest mata klawiszowa tzw. „Kolor Piano”.
Autorami Metody Kolorowych Dźwięków są Urszula i Adam Misior- nauczycielka i muzyk.
- V 2021 I Wiosenny Przegląd Artystyczny dla dzieci 3 – 4 letnich
- V 2021 Zabawy z figurami geometrycznymi
- Arteterapia w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Koszalinie
- ZAJĘCIA SENSORYCZNE W PRZEDSZKOLU
- TYDZIEŃ O DINOZAURACH, czyli pracujemy metodami aktywizującymi
- Uczniowie uczniom - TIK na TAK
Zapraszam do skorzystania z propozycji lekcji kulturoznawczej z języka niemieckiego związanej z tradycjami wielkanocnymi.
- VALENTINSTAG IN DEUTSCHLAND - praca z TIK na lekcji języka niemieckiego
Lekcje realioznawcze to doskonała „odskocznia” od „typowej” pracy nad gramatyką i leksyką języka obcego. W lutym podczas zajęć języka niemieckiego moi uczniowie mieli okazję poznać bliżej zwyczaje walentynkowe oraz tradycje towarzyszące świętu zakochanych w Niemczech. Najbardziej zaskakującym i budzącym najwięcej emocji u dzieci faktem było umieszczanie wizerunku … świni, obok serduszek na kartach walentynkowych.
- 27.01.2021 Drzwi otwarte w pięciolatkach - Kalendarze
- XII 2020 KONCEPCJA POZYTYWNEJ DYSCYPLINY
- KAHOOT- APLIKACJA UWIELBIANA PRZEZ UCZNIÓW (i nauczycieli)
W marcu bieżącego roku podczas nauczania zdalnego odkryłam KAHOOT- aplikację do tworzenia quizów. Wystarczy wejść na stronę www.kahoot.com i zarejestrować się np. przez konto Google. Jej podstawowa wersja jest bezpłatna, przeznaczona do wykorzystania praktycznie na każdym przedmiocie oraz intuicyjna i łatwa w obsłudze. Przygotowując test można wykonać go według autorskiego pomysłu lub skorzystać z wersji już stworzonej, na przykład dokonując jej modyfikacji.
- Rola nauczyciela współorganizującego kształcenie - przykład ewaluacji wewnętrznej
Jaka jest rola i zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Pewnie jest tyle odpowiedzi, ilu nauczycieli. Jest to zagadnienie zdefiniowane w prawie oświatowym, ale też bardzo różnie interpretowane. W Zespole Szkół Publicznych w Polanowie przeprowadzono ewaluację wewnętrzną na ten temat i zapraszam Państwa do zapoznania się z bardzo ciekawym raportem.
- VI 2020 Udział w projekcie „Młody inżynier programista”
- Wykorzystanie narzędzia Padlet na języku niemieckim
Padlet to wirtualna tablica, która umożliwia porządkowanie różnych zasobów i umieszczanie ich w sieci. Bezpłatna, fantastyczna forma, wprost nieoceniona w czasach kształcenia na odległość. Jest przystosowany do pracy na wszystkich urządzeniach mobilnych, które mają dostęp do Internetu. Moi uczniowie uwielbiają pracę z Padletem.
- IV 2020 Innowacja pedagogiczna ”Dzieci łamią przepisy”
- IV 2020 Czytające Przedszkole - propagowanie czytelnictwa w czasie kwarantanny
- IV 2020 Kodowanie w codziennej pracy z dziećmi
- IV 2020 Freblowskie zabawy z literami
- III 2020 Detektyw Pozytywka praca z lekturą inaczej niż zwykle. Projekt edukacyjny do wykorzystania dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej
- III 2020 MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY
- Lapbook na lekcji języka niemieckiego
Lapbook to w wolnym tłumaczeniu „książka na kolanach”, własnoręcznie wykonana praca tematyczna, pełna kopertek i kieszonek wypełnionych zebranymi informacjami, skrytek z ilustracjami i schowków z ciekawostkami. Po otwarciu umożliwia jednoczesny dostęp do wszystkich informacji. Istotną rolę odgrywa wyobraźnia autora, który sam decyduje, jakie informacje i w jaki sposób (plastycznie) mają być zaprezentowane.
- I 2020 „PRZELEW ŻYCIA”
- XI 2019 "Tacy My z II C" – warsztaty plastyczno-techniczne w Szkole Podstawowej nr 4 w Koszalinie
- XI 2019 Innowacja pedagogiczna „Tolerancyjny przedszkolak” w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie, w grupie przedszkolnej sześciolatków
- X 2019 Sianowska „Dwójka” przedstawia dobre praktyki: „KAPSUŁA CZASU”
- X 2019 „Bursztynkowe kodowanie” w Przedszkolu nr 9 w Koszalinie – inicjatywa podjęta w ramach Europe Code Week
- IX 2019 Kolorowe boisko w SP2 w Sianowie
- KOMPETENCJE KLUCZOWE W CZWÓRCE
Kształtowanie kompetencji kluczowych to hasło przewodnie realizowanych w Szkole Podstawowej 4 im. Zdobywców Kosmosu w Koszalinie projektów edukacyjnych. Jest to również przykład wspomagania realizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie. Zapraszamy do lektury!
- V 2019 Kilka słów o walorach doskonalenia zawodowego - metoda Kamishibai
- V 2019 Projekt edukacyjny „Zaopiekuj się mną”
- V 2019 Innowacje pedagogiczne w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie realizowane w roku szkolnym 2018/2019
- IV 2019 Projekt edukacyjny realizowany w roku szkolnym 2017/2018 przez uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 18 im. Jana Matejki w Koszalinie przy współpracy Muzeum w Koszalinie
- IV 2019 Edukacja patriotyczna i regionalna inaczej w Przedszkolu nr 12 w Koszalinie
- TURNIEJ Mistrz głosek
- XI 2018 Sposoby na efektywną naukę uczniów klas I –III i nie tylko…
- XI 2018 METODA SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA W PRZEDSZKOLU
- SZKOLNEGO KONKURSU CZYTELNICZEGO DLA KLAS III Czy znasz książkę Czesława Centkiewicza pt. "Anaruk, chłopiec z Grenlandii"?
Pani Iwona Maciejewska ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Koszalinie jest autorką Szkolnego Konkursu Czytelniczego Czy znasz książkę Czesława Centkiewicza pt. "Anaruk, chłopiec z Grenlandii"? Przygotowała wszystkie materiały: test, karty pracy, krzyżówkę, zadania dla zespołów. Zapraszam do korzystania z ciekawie opracowanego konkursu czytelniczego dla klas III.
- Korytarzowy kącik czytelniczy w SP 7 w Koszalinie
Propagowanie postaw czytelniczych jest ważnym działaniem szkoły, wpisanym wielokrotnie w priorytety MEN. Wiele zapisów z podstawy programowej kształcenia ogólnego wskazuje, ze każdy nauczyciel powinien rozwijać kompetencje czytelnicze uczniów. Pani Iwona Maciejewska ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Koszalinie zorganizowała KORYTARZOWY KĄCIK CZYTELNICZY. Zapraszam do lektury.
- Przygoda z matematyką
- Quiz „Z książką za pan brat” w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie
- Cykliczne spotkania z naturą – „Cztery pory roku” w Przedszkolu nr 12 w Koszalinie
- Technologie informacyjno-komunikacyjne w Szkole Podstawowej nr 2 w Sianowie
- Spotkania z ekspertami w przedszkolu
- Poranki freblowskie
- Kodowanie na chuście animacyjnej
- Projekt edukacyjny „Bohater tygodnia” w Przedszkolu Gminnym w Boninie
- Świąteczne klimaty - kilka pomysłów dla nauczycieli klas I –III i nie tylko…
- Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia w SP 2 w Sianowie
- Edukacja globalna w przedszkolu w Rosnowie
- VI 2016 Cała Polska czyta dzieciom
Autorka ukazuje działanie związane z akcją Cała Polska czyta dzieciom, które zorganizowała w swoim przedszkolu
- Dlaczego tak ważne jest czytanie i jak zachęcić dzieci do czytania?
- Przykład realizacji innowacyjnego programu "Tablit" w Miejskim Przedszkolu w Karlinie
Pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu stworzyli innowacyjny program wychowania przedszkolnego Tablit. Autorzy programu zaproponowali czterotygodniowe projekty edukacyjne realizowane w ciągu całego roku przedszkolnego. Każdy projekt, mimo że ma stałe elementy, pozwalające dzieciom na podejmowanie samodzielnych działań, a nauczycielom na doskonalenie umiejętności związanych z jego wprowadzeniem, obfituje w różnorodne propozycje zadań dla dzieci, z których nauczyciel musi wybrać to, co dla jego grupy będzie najbardziej wartościowe. Możliwość elastycznej realizacji propozycji zawartych w programie pozwala nauczycielowi na twórczą i refleksyjną pracę.
- Realizacja innowacji pedagogicznej „Przedsiębiorczość już od przedszkola” w Przedszkolu Gminnym w Boninie
Zgodnie z powiedzeniem "Czego Jaś się nie nauczył – tego Jan nie będzie umiał" nauczyciele z Przedszkola Gminnego w Boninie proponują rozwijanie przedsiębiorczości już w przedszkolu, by w coraz bardziej wymagającym świecie dzieci były zaradne i skuteczne w swoich działaniach od najmłodszych lat.
- Międzynarodowy Projekt Edukacyjny pt.: ”Barwy harfy”- malowanie do muzyki dla każdego
Przykładem dobrych praktyk obcowania dzieci z muzyką był udział podopiecznych z Przedszkola nr 35 w Koszalinie w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym pt.”Barwy Harfy”. Projekt ten został zainicjowany przez miasto partnerskie Koszalina - Gladsaxe z Danii. Najmłodsi uczestnicy projektu mogli poznać brzmienie celtyckiej harfy, nauczyć się wyrażać swoje emocje inspirowane muzyką poprzez malowanie, obcowali z artystami, poznali nowe techniki malarskie, uczestniczyli w niecodziennych wydarzeniach kulturalnych na skalę międzynarodową.
- Realizacja koncepcji edukacji wg planu daltońskiego w Przedszkolu nr 8 w Koszalinie
Przykładem dobrych praktyk jest wdrażanie idei daltońskich przez nauczycieli Przedszkola nr 8 w Koszalinie. Prezentowany poniżej materiał, to przedstawienie wybranych elementów wprowadzania koncepcji planu daltońskiego w grupie 3- latków w roku szkolnym 2014/2015 oraz jej kontynuację w 4 - latkach w roku szkolnym 2015/2016. Dodatkowo w ramach dzielenia się dobrą praktyką nauczyciele prezentują swoje refleksje i towarzyszące temu spostrzeżenia.
- Edukacja wg planu daltońskiego w Przedszkolu Nr 34 w Koszalinie
Certyfikat, który otrzymało Przedszkole nr 34, to duże wyróżnienie, a dla nauczycieli, potwierdzenie, że ich działania zmierzają w dobrym kierunku. Mam nadzieję, że przedstawiona poniżej koncepcja edukacyjna realizowana w Przedszkolu nr 34 zachęci również inne przedszkola i szkoły w naszym regionie do zainteresowania się planem daltońskim i upowszechnieniem go w swoich placówkach.