Podstawa programowa przyrody i biologii wymaga od nauczyciela planowania zajęć terenowych. Ponadto, współczesne problemy klimatyczne, zagrożenia dla bioróżnorodności wymagają od nauczycieli przyrodników konieczność uwrażliwiania uczniów na naturę i podejmowania działań związanych z szeroko rozumianą edukacją ekologiczną. Zajęcia o takiej tematyce najlepiej sprawdzają się w środowisku naturalnym, tj.: w lesie, na łące, w parku, w zoo, na wydmach itp. Wysoce efektywne jest wykorzystanie przygotowanych przez specjalistów już ścieżek edukacyjnych. Nauczyciele i wychowawcy uczestniczący w majowych i listopadowych warsztatach botanicznych dostrzegli ogromne możliwości Ogrodu Botanicznego w Niegoszczy oraz pasję jego właściciela pana Pawła Kaźmierskiego. Między innymi na ich prośbę polecam wykorzystanie tego miejsca na realizację treści kształcenia biologicznego. Zajęcia przy niesprzyjającej aurze mogą odbyć się przy lub na terenie szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych. Poniżej karty pracy i prezentacje do zajęć botanicznych.