• Scenariusz lekcji "Jak ratować przyrodę" (9.01.2025)
    Ochrona środowiska jest w dzisiejszych czasach niezbędna. Człowiek zniszczył już wiele walorów przyrody i robi to nadal. Zwracajmy uwagę na zmianę świadomości w społeczenstwie.
  • Przesilenie zimowe 19.12.2024
    Najdłuższa noc w roku dnia 22 grudnia - w tym roku, dokładnie o godzinie 10:21 czasu środkowoeuropejskiego - nastąpi przesilenie zimowe, czyli początek astronomicznej zimy; gdy słońce w południe góruje w zenicie najdalej na południe... Na Zwrotniku Koziorożca. 
  • Jeśli nie praca domowa to co, czyli o motywacji uczniów i narzędziach do pracy 28.11.2024
    Wykorzystanie zainteresowań i pasji uczniów Zachęcanie uczniów do przeprowadzania własnych eksperymentów i badań naukowych związanych z ich zainteresowaniami motywuje ich do pogłębiania wiedzy i rozwijania kreatywności. Umożliwienie uczniom czytania książek, artykułów i materiałów powiązanych z ich pasjami pozwala na pogłębienie wiedzy i rozbudowanie kompetencji w interesujących ich obszarach. Zachęcanie uczniów do realizacji projektów artystycznych, muzycznych lub konstruktorskich opartych na ich zainteresowaniach rozwija ich kreatywność i umiejętności praktyczne. Umożliwienie uczniom prezentowania swojej wiedzy i pasji przed klasą lub rodzicami pozwala im rozwijać umiejętności komunikacyjne i dzielenia się swoimi zainteresowaniami.
  • Sekrety morza - warsztaty przyrodników w Sarbinowie 21.11.2024
    Edukacja w ruchu Sekrety Morza - to unikalne doświadczenie, w ​którym każdy morski pokój kryje tajemnice oraz ​wyzwania. Dzięki animacjom, interaktywnym ​zagadkom oraz efektom specjalnym, ​wykorzystującym potencjał sztucznej inteligencji ​możesz poznać Bałtyk i jego sekrety.
  • Uczniowskie działania dla klimatu (31.10.2024)
    Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotował publikację poświęconą projektom uczniowskim o ochronie klimatu. Artykuł Roberta Zawadzkiego uświadamia i utwierdza w przekonaniu, że tylko osobistym zaangażowaniem nauczyciela i uczniów w działania na rzecz klimatu, możemy uwrażliwiać młode pokolenie na zmiany środowiska. Autor wskazuje przykłady ogólnopolskich projektów szkolnych, w które można włączyć uczniów, np. „Klimat dla Młodych”, „Młodzieżowi Aktywiści Klimatyczni”. Przedstawia również szereg korzyści wynikających z włączenia uczniów w działania proekologiczne.
  • 32. zjazd PSNPP 14-16 marca 2025 Wrocław (26.10.2024)
    14-16 marca 2025 r. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych zaprasza wszystkich aktywnych Nauczycieli na wyjątkowy 32. zjazd! Wydarzenie pełne będzie aktywności związanych z metodyką nauczania, nowościami w dydaktyce, praktycznymi radami, planowaniem i wykonywaniem doświadczeń. Całość dopełni piękno Wrocławia i dodatkowe atrakcje “okołonaukowe”.
  • Jak skutecznie przygotować uczniów do matury z geografii 2025 w obliczu zmian? - (17.10.2024)
    W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na: • sprawdzanie umiejętności złożonych, w tym analizowania i wyjaśniania współzależności elementów lub procesów w środowisku geograficznym oraz związków przyczynowo- -skutkowych i funkcjonalnych • analizowanie wydarzeń, zjawisk i procesów, które zachodzą współcześnie w środowisku geograficznym • analizowanie problemów istniejących w środowisku geograficznym, w skali od lokalnej do globalnej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski • interpretację i przetwarzanie informacji na podstawie różnorodnych materiałów źródłowych zamieszczonych w arkuszu (w tym wykonanych z wykorzystaniem narzędzi GIS), np. mapy szczegółowej, map tematycznych, map przeglądowych, wykresów, tabel statystycznych, tekstów źródłowych, zdjęć, w tym lotniczych i satelitarnych oraz schematów, profili i przekrojów. Większość materiałów źródłowych zostanie przedstawiona w postaci barwnej.
  • Analiza wyników egzaminu maturalnego z geografii 2024 (10.10.2024)
    Średnie wyniki egzaminów na poziomie rozszerzonym (formuła 2023): geografia: 41% (46% liceum, 32% technikum) Najczęściej wybierane przedmioty na poziomie rozszerzonym na maturze 2024: język angielski – 183 688 osób (tj. 69,8% absolwentów 2024 r.) matematyka – 72 614 osób (tj. 27,6% absolwentów 2024 r.) geografia – 61 788 osób (tj. 23,5% absolwentów 2024 r.) Najczęściej wybierane przedmioty dodatkowe (liceum): język angielski – 75% matematyka – 30% język polski – 27% geografia – 24% biologia – 23% Najczęściej wybierane przedmioty dodatkowe (technikum): język angielski – 62% matematyka – 25% geografia – 21%
  • Hydropolis - centrum wiedzy o wodzie 2.05.2024
    Centrum wiedzy o wodzie we Wrocławiu łączy walory edukacyjne z nowoczesną formą wystawienniczą. Hydropolis jest także wyjątkowym przykładem rewitalizacji obiektu poprzemysłowego. Ekspozycja poświęcona wodzie mieści się w XIX-wiecznym podziemnym zbiorniku wody czystej.
  • Młodzieżowy projekt filmowy - 11.04.2024
    Jak zachęcić młodzież do docenienia unikatowych gatunków roślin i zwierząt oraz malowniczych krajobrazów Waszej okolicy? Na przykład poprzez zaangażowanie ich w młodzieżowy projekt filmowy. Skorzystaj z karty pracy „Gramy okolicę", która krok po kroku przeprowadzi Was przez proces tworzenia spotu (krótkiego filmu) promującego wasz obszar. Wystarczy Wam telefon komórkowy z funkcją kamery, komputer, darmowy program do montażu filmów i dostęp do internetu
  • Podcasty podróżnicze -11.04.2024
    Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej Uniwersytetu Szczecińskiego udostępnia na stronie internetowej cykl podcastów pod tytułem „Wyspa skarbów”. Autor podcastów Adam Stecyk opowiada w nich o wybranych krajach jako destynacjach turystycznych. Są to: Peru, Kambodża, Malawi, Kuba, Uganda, Mongolia i inne. Stecyk skupia się na praktycznych wskazówkach w podróżowaniu po poszczególnych krajach, o najciekawszych atrakcjach turystycznych i o bezpieczeństwie podczas podróżowania.
  • Uczeń ze spektrum autyzmu na lekcjach geografii (7.03.2024)
    Jednym z wyzwań procesu kształcenia jest dostosowanie go do potrzeb dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym dla uczniów z autyzmem. Uczniowie ci mają szansę na naukę zarówno w szkołach ogólnodostępnych (w oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym lub specjalnym) lub w szkołach specjalnych czy ośrodkach szkolno-wychowawczych. W jaki sposób powinno zatem przebiegać kształcenie geo- graficzne takich osób?
  • Ocenianie kształtujące na lekcjach geografii - 29.02.2024
    Jednym z podstawowych celów edukacji, w tym edukacji geograficznej, było i nadal jest tworzenie warunków, aby uczeń mógł osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości. Aby te cele mogły zostać spełnione, należy właściwie interpretować role i funkcje oceny. Ocenianie jest kompetencją trudną i złożoną. Jej wielowymiarowość wiąże się z umiejętnościami nauczyciela oraz jego znajomością celów i zasad oceniania. We współczesnej edukacji, w tym geograficznej, coraz częściej spotykamy się z ocenianiem kształtującym. Jest to rodzaj oceniania, w ramach którego zarówno uczeń, jak i nauczyciel otrzymują informację zwrotną na temat swoich postępów w nauce. Na tej podstawie oceniany jest proces nauczania i uczenia się. Tego rodzaju ocenianie pozwala na bardziej efektywną i efektywniejszą edukację.
  • Czasopismo geograficzne 22.02.2024
    Czasopismo Geograficzne jest periodykiem wydawanym od 1923 r. Jego Wydawcą jest jedno z najstarszych towarzystw naukowych w Polsce – Polskie Towarzystwo Geograficzne. Od marca 2021 roku siedzibą Redakcji Czasopisma jest Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Czasopismo Geograficzne jest recenzowanym, interdyscyplinarnym periodykiem naukowym o otwartym dostępie ukazującym się obecnie jako kwartalnik. Publikowane są w nim m.in. opracowania z dyscyplin: Geografia Społeczno-Ekonomiczna i Gospodarka Przestrzenna oraz Nauki o Ziemi i Środowisku.
  • Wpływ zmiennych warunków pogody na gospodarkę z zastosowaniem kodów QR 25.01.2024
    Kody QR (z ang. QR Code czyli Quick Response Code) to kody kreskowe pozwalające na zapisanie dużej ilości danych. Ilość danych możliwa do zapisania w jednym kodzie jest zmienna. W przypadku znaków alfanumerycznych wynosi ona 4296 znaków. Modułem w kodzie jest kwadrat mogący przybierać jeden z dwóch kolorów (ciemny lub jasny). Większa ilość modułów tworzy tzw. słowa kodowe, w których zapisana jest informacja o poszczególnych znakach. Wymiar modułu nie jest ściśle określony i zależy od możliwości urządzeń odczytujących i zapisujących. W związku z tym również wymiary całego kodu są zmienne. Zależą one dodatkowo od wybranej wersji kodu, która jest zależna od przyjętego poziomu korekcji błędów oraz ilości zapisanych danych. Tworzenie kodu jest bardzo proste. Wystarczy wejść na jedną ze stron służących do generacji QR https://www.qrcode-monkey.com Tam wpisujemy w odpowiednie miejsce dowolny tekst/zadanie, klikamy „generuj kod”, wybieramy format obrazka, a następnie zapisujemy na komputerze. Dużo aplikacji na telefon jest darmowych. Wystarczy więc ściągnąć apkę, zainstalować i sprawdzić czy działa. Wi-Fi na lekcji nie będzie potrzebne.
  • Lekcja geografii w Morskim Centrum Nauki w Szczecinie 17.01.2024
    W Morskim Centrum Nauki znajdziecie ponad 200 eksponatów, które pozwolą Wam zgłębić wiedzę między innymi na temat aspektów życia na wodzie, pod wodą i na statku. Wszystko można nie tylko zobaczyć, ale tez dotknąć, a wszystko dzięki oryginalnym interaktywnym eksponatom. Sercem Morskiego Centrum Nauki jest wystawa składająca się w przeważającej większości z interaktywnych, samoobsługowych eksponatów umożliwiających samodzielne przeprowadzanie doświadczeń. Elementami wspomagającymi przekaz i zwiększającymi atrakcyjność i różnorodność wystawy są obiekty oryginalne – części jednostek pływających i ich wyposażenie, narzędzia i przyrządy związane z żeglugą i różnymi pracami na morzu, modele i makiety oraz pamiątki marynistyczne.
  • Rachuba czasu na Ziemi (16.11.1023)
    Prezentacja i film dotycząca rachuby czasu na Ziemi.
  • Praca z uczniem zdolnym na lekcjach geografii i zajęciach pozalekcyjnych (5.10.2023)
    Praca z uczniem zdolnym, szczególnie zainteresowanym przedmiotem jest jednym z aspektów pracy nauczyciela i stanowi ważny element w indywidualizacji nauczania.
  • Budzenie ciekawości świata metodą eksperymentu w geografii
    Obserwacja zjawisk przyrody pozwala dostrzegać rządzące nią prawa, uczy szacunku dla różnych form życia, rozwija umiejętność krytycznego myślenia, wiedzę i postawy potrzebne we współczesnym świecie. Inspiruje też do stawiania pytań i budzi ciekawość, która nieraz towarzyszy nam przez całe życie. Uczeń jest głównym bohaterem procesu uczenia się i najlepiej przyswaja wiedzę, którą zdobędzie sam, nie gotowe rozwiązania.