Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
  • Instagram
  • Facebook
  • ePUAP
  • E-learning
  • Zapisy on-line
  • Dostępność
  • Strona główna
  • Biblioteka Pedagogiczna CEN
  • Oferta szkoleniowa CEN
  • Informacja pedagogiczna
  • "eduFocus"-zeszyty metodyczne
  • O nas
  • BIP
  • Doradztwo metodyczne
  • Pracownia Przedmiotów Matematyczno - Przyrodniczych i Zawodowych
  • Fizyka
  • Materiały metodyczne
Bezpłatny newsletter CEN. Zapisz się.
Wypisz
  • Rozważania dotyczące matury
    Uważam, że egzamin maturalny w przyszłości powinien ulec zmianie, ponieważ obecna forma nie w pełni odpowiada współczesnym realiom edukacyjnym i wymaganiom rynku pracy.
    Czytaj więcej
  • Refleksje dotyczące wzmocnienia motywacji ucznia do uczenia się.
    Motywacja odgrywa kluczową rolę w procesie edukacyjnym. To właśnie ona napędza ucznia do podejmowania wysiłku, zdobywania wiedzy oraz pokonywania trudności napotykanych w trakcie nauki.
    Czytaj więcej
  • PORTAL ZAPYTAJ FIZYKA
    Bardzo Państwa zachęcam do korzystania z portalu ZAPYTAJ FIZYKA, znaleźć tu można szereg ciekawych wykładów i odpowiedzi na wiele pytań z całego zakresu fizyki, łącznie z możliwością zadawania własnych pytań na szereg nurtujących nas zagadnień, na które nie zawsze możemy znaleźć odpowiedzi w ogólnie dostępnych zasobach.
    Czytaj więcej
  • Refleksje dotyczące indywidualizacji pracy z uczniem
    Indywidualizacja to uwzględnienie w systemie dydaktyczno-wychowawczym różnic indywidualnych między uczniami i stosowanie takich zabiegów pedagogicznych, które (przy uwzględnieniu owych różnic) sprzyjają maksymalnemu rozwojowi osobowości uczących się
    Czytaj więcej
  • Fizyka sportu
    Żaden sportowiec jeszcze nie żałował, że uczył się fizyki, a fizyk, że uprawiał sport.
    Czytaj więcej
  • Proste doświadczenia fizyczne do przeprowadzenia w domu.
    Czytaj więcej
  • Praca z uczniem bez prac domowych
    W ostatnich latach widać wzrastającą popularność podejścia edukacyjnego rezygnującego z tradycyjnych prac domowych, wobec tego proponuję parę refleksji dotyczących tego zagadnienia.
    Czytaj więcej
  • Raport z matury z fizyki w roku szkolnym 2024
    Czytaj więcej
  • Zmiany w podstawie programowej od września 2024
    Czytaj więcej
  • Zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej w zakresie fizyki
    Czytaj więcej
  • Zintegrowana Platforma Edukacyjna
    Czytaj więcej
  • Ciekawostki fizyczne do wykorzystania na lekcji 1
    Ciekawe fakty ze świata fizyki i astronomii w krótkich pytaniach i odpowiedziach.
    Czytaj więcej
  • Propozycje wyjazdów edukacyjnych dla uczniów zainteresowanych fizyką
    Czytaj więcej
  • Matura z fizyki 2023
    Podstawowe informacje dotyczące egzaminu maturalnego z fizyki w roku 2023. Informacje statystyczne i analiza zadań maturalnych
    Czytaj więcej
  • Zjawiska z pogranicza chemii i fizyki
    Czyli trochę fizyki i trochę chemii
    Czytaj więcej
  • Refleksje dotyczące systemu oceniania i propozycje z tym związane - Henryk Kaźmierski
    Artykuł w ramach dzielenia się swoimi refleksjami przez nauczycieli fizyki, napisany przez nauczyciela z kilkudziesięcioletnim stażem na różnych etapach kształcenia. Pan Henryk Kaźmierski jest obecnie nauczycielem I LO w Kołobrzegu i chciałby podzielić się z Państwem swoim doświadczeniem w kwestii oceniania, która zawsze rodzi dużo kontrowersyjnych opinii i niech będzie źródłem do naszych dalszych rozważań na ten temat. Chciałbym jedynie zaznaczyć, że autor pod pojęciem programu nauczania ma myśli podstawy programowe, które obowiązują od 2017 roku.
    Czytaj więcej
  • Zjawiska z pogranicza biologii i fizyki
    W przyrodzie, która nas otacza podział na obszary fizyki, biologii i chemii nie ma większego znaczenia, gdyż tutaj dziedziny te się wzajemnie przenikają i uzupełniają. Chciałbym parę z takich zjawisk przedstawić w tym artykule.
    Czytaj więcej
  • Ciśnienie atmosferyczne
    Zaobserwować skutki działania ciśnienia atmosferycznego i dokonać pomiaru jego wartości.
    Czytaj więcej
  • Zajęcia pozalekcyjne dla uczniów wybitnie zdolnych
    Podstawową formą pomocy w rozwoju zainteresowań uczniów wybitnie uzdolnionych z fizyki są koła przedmiotowe. Chodzi o koła poszerzające i pogłębiające szkolną wiedzę oraz służące realnemu rozwojowi uczniów.
    Czytaj więcej
  • Przykłady zadań na sprawdzian z elektrostatyki. III Etap edukacyjny zakres rozszerzony.
    Czytaj więcej
  • Przykłady prostych doświadczeń ilustrujących siłę tarcia.
    Poznanie natury zjawiska i siły tarcia, towarzyszącego naszym codziennym działaniom w prostych przykładach.
    Czytaj więcej
  • Domowe laboratorium termodynamiczne.
    Proste doświadczenia z termodynamiki, możliwe do przeprowadzenia w domu.
    Czytaj więcej
  • Pomiary fizyczne - niepewność pomiarowa.
    Czytaj więcej
  • Podstawowe informacje dotyczące egzaminu maturalnego z fizyki od 2023 roku
    Podstawowe informacje dotyczące egzaminu maturalnego z fizyki w nowej formule przygotowanej na rok 2023.
    Czytaj więcej
  • Prawo Archimedesa
    Prawo Archimedesa
    Czytaj więcej
  • Wyznaczanie współczynnika tarcia kinetycznego
    Czytaj więcej
  • Linki do apletów, do przykładowych doświadczeń zgodnych z III etapem edukacyjnym w 4 letnim liceum ogólnokształcącym oraz 5 letnim technikum. Zakres Rozszerzony.
    Czytaj więcej
  • Linki do apletów i przykładowych doświadczeń, zgodnych z III etapem edukacyjnym : 4- letnie liceum ogólnokształcące oraz 5- letnie technikum. Zakres Podstawowy.
    Czytaj więcej
  • Wyznaczanie współczynnika załamania światła za pomocą pryzmatu.
    Wyznaczanie współczynnika załamania światła w pryzmacie dla przejścia symetrycznego, przy najmniejszym kacie odchylenia biegu promienia światła monochromatycznego.
    Czytaj więcej
  • Siła elektrodynamiczna - scenariusz zajęć.
    Scenariusz zajęć - Siła elektrodynamiczna ( Z wykorzystaniem apletów do pracy zdalnej )
    Czytaj więcej
  • Siła Lorentza - scenariusz lekcji.
    Scenariusz lekcji do wprowadzenia siły Lorentza.
    Czytaj więcej
  • II Prawo Kirchhoffa - scenariusz lekcji.
    Scenariusz lekcji do II Prawa Kirchhoffa.
    Czytaj więcej
  • Fale mechaniczne
    Propozycja scenariusza lekcji będącej wstępem do fal mechanicznych.
    Czytaj więcej
  • Prawa Keplera - scenariusz lekcji.
    Scenariusz lekcji - Prawa Keplera
    Czytaj więcej
  • Polaryzacja światła - scenariusz lekcji.
    Scenariusz lekcji dla zakresu rozszerzonego - Polaryzacja światła.
    Czytaj więcej
  • Refleksje dotyczące rozwiązywania zadań z fizyki.
    Ucząc fizyki nietrudno zauważyć, że najważniejszym elementem utrwalania wiedzy i jej późniejszego sprawdzania są zadania z treścią. Warto dlatego zastanowić się jak takie zadania powinny wyglądać, aby były ciekawe i uczniowie chętnie je rozwiązywali. Podaje tutaj parę moich przemyśleń dotyczących tego zagadnienia.
    Czytaj więcej
  • Praktyczne wnioski dotyczące fizyki zderzeń.
    Praktyczne uwagi jakie należy uwzględniać przy rozwiązywaniu zadań z fizyki zderzeń.
    Czytaj więcej
  • O staczaniu się brył obrotowych bez poślizgu.
    Analiza przyspieszenia liniowego środka masy brył obrotowych. Wykazanie, że wszystkie jednorodne kule staczają się bez poślizgu po równi pochyłej z takim samym przyspieszeniem. W przypadku jednorodnych walców również promień podstawy przekroju poprzecznego nie ma znaczenia, jeżeli chodzi o przyspieszenie liniowe.
    Czytaj więcej
  • Propozycja pytań do testu diagnostycznego po szkole podstawowej.
    Uważam , że po każdym etapie edukacji wskazane jest przeprowadzenie testów diagnostycznych. Tu przygotowałem kilkanaście pytań do wykorzystania w teście po szkole podstawowej dla uczniów klas pierwszych szkoły ponadpodstawowej. Szczególnie zalecam aby takie testy były przeprowadzane w klasach gdzie będzie realizowana fizyka w zakresie rozszerzonym. Wynik powinien być procentowy i nie wliczany do ocen, z których będzie wystawiana ocena roczna.
    Czytaj więcej
  • Aplikacja LearnigApps.org
    LearningApps.org jest aplikacją Web 2.0 wspierającą proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów. Istniejące moduły mogą być bezpośrednio wykorzystywane w nauczaniu lub można je modyfikować i tworzyć nowe . Celem jest zebranie aplikacji wielokrotnego użytku i udostępnienie ich publicznie. Aplikacje nie zawierają zatem żadnych specjalnych ram lub konkretnego scenariusza lekcji: są ograniczone wyłącznie do interaktywnej części. Aplikacje nie stanowią zatem jednostki lekcyjnej, lecz muszą być osadzone w odpowiednim scenariuszu nauczania.
    Czytaj więcej
  • Wykorzystanie quizów na lekcjach fizyki
    Ucieczka od rutyny i wprowadzanie nowych atrakcyjnych sposobów prowadzenia zajęć, aby nauka była super.
    Czytaj więcej
  • Interaktywne doświadczenia fizyczne w berlińskim Spectrum - przykład wyjazdu edukacyjnego
    Wyjazdy, które inspirują i zachęcają młodych ludzi do nauki fizyki
    Czytaj więcej

Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie

Ruszczyca 16, 75-654 Koszalin, fax.347-67-15
centrala (94) 347-67-10 | sekretariat (94) 347-67-20
Biblioteka Pedagogiczna w Koszalinie
Piłsudskiego 62, 75-525 Koszalin, tel./fax. (94) 345-45-05
...
Zwiększ czcionkę
Zmniejsz czcionkę
Rozmiar domyślny
Kontrast
Tryb szarości
Zamknij menu