Informacja zwrotna – próbny egzamin ósmoklasisty

Informacja zwrotna zachęca do nauki i pomaga się uczyć

Wielu z nas ma problem z udzielaniem uczniom  konstruktywnej oceny zwrotnej, a zwłaszcza w klasach starszych, gdzie często brak nam czasu na przygotowanie indywidualnej oceny dla każdego ucznia, a chcemy naszych uczniów porządnie przygotować do rozwiązywania egzaminu ósmoklasisty. Niestety rozwiązując testy próbne często  odnosimy się do pracy ucznia za pomocą oceny lub punktów. Należy sobie zadać pytanie: Z czego powinna składać się efektywna informacja zwrotna dla ucznia?

Według Oceniania Kształtującego efektywna IZ zawiera cztery elementy:  Wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia; Odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia; Wskazówki – w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę; Wskazówki – w j jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej

Informacja zwrotna  ma na celu przekazanie uczniowi konkretnych wskazówek wspierających proces uczenia się.

Chciałabym się podzielić z Państwem, swoim pomysłem na dokonanie zbiorowej informacji zwrotnej przy pomocy formularza google.  Wybieram dowolny arkusz egzaminacyjny udostępniony przez wydawnictwa edukacyjne i informuję swoich uczniów, ze rozwiązujemy test w celu analizy poszczególnych zadań, określenia naszych mocnych i słabych stron oraz pozyskaniu wskazówek do dalszej pracy. Rozwiązujemy taki test w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych, następnie uczniowie wpisują mi swoje odpowiedzi, włącznie z zadaniami otwartymi na wcześniej przygotowaną przeze mnie kartę odpowiedzi w formularzu google. Po odesłaniu formularz automatycznie sprawdza zadania zamknięte, dla mnie pozostają zadania otwarte oraz komentarz do pracy pisemnej (e-mail, blog). Po uzyskaniu odpowiedzi od uczniów i sprawdzeniu wszystkich zadań otwartych, poświęcam lekcje na anonimowy komentarz do wszystkich zadań, omawiamy wszystkie błędne odpowiedzi oraz wszystkie odpowiedzi dopuszczalne. Dzięki tej analizie uczniowie wiedzą na co powinni położyć większy nacisk i jakie jeszcze umiejętności doskonalić, a czego musza się jeszcze nauczyć.

Zapraszam do zapoznania się z materiałami, jak przygotować formularz google i przeprowadzić analizę egzaminu próbnego na platformie moodle w sieci współpracy dla zalogowanych http://elearning.cen.edu.pl/moodle/course/view.php?id=361

 

Oraz wykorzystanym przeze mnie testem  wydawnictwa Egis oraz przykładową, przygotowana przeze mnie kartą odpowiedzi  w formularzu google

https://egis.com.pl/pl/egzaminosmoklasistyzestawpierwszy

https://forms.gle/ZoVccBfXAfYKPMj66