Kryteria oceniania pracy pisemnej na Egzaminie Ósmoklasisty i informacja zwrotna.

W swojej praktyce pedagogicznej napotykałam na wiele wyzwań spowodowanych różnymi sytuacjami, często niezależnymi ode mnie (pandemia, nauczanie zdalne, etc.). Jednym z nich było w czasie pandemii przygotowanie uczniów do pisania e-maila i bloga na Egzamin Ósmoklasisty, kiedy wszyscy byliśmy w swoich domach, a kontakt między nami był bardzo utrudniony. Zadawałam sobie pytania, jak powinnam ich przygotować do pisania i jak oceniać ich wypowiedź, żeby wiedzieli jasno i klarownie, jakie są wymagania, którym muszą sprostać, żeby odnieść sukces na egzaminie. Zaczęłam przygotowywać moich uczniów, podając im  obowiązujące na egzaminie kryteria i stosować indywidualnie dla każdego z nich informację zwrotną. Podczas edukacji zdalnej pracowaliśmy na platformie TEAMS tworząc zespoły dla poszczególnych klas i grup. Założyłam w każdym zespole osobne foldery przeznaczone na wypowiedź pisemną, wymagana na Egzaminie Ósmoklasisty. Poleciłam uczniom, aby zamieszczali tam swoje prace pisemne, a ja w łatwy i szybki sposób mogłam je oceniać i wstawiać komentarze. Z pomocą przyszła mi Ocenianie Kształtujące, które wyraźnie podkreśla zalety informacji zwrotnej w nauczaniu. Warto przyjrzeć się zasadom oceniania i zastanowić nad zaletami tej metody. Uważam, że ocena ustna lub pisemna przy pomocy informacji zwrotnej jest dużo ważniejsza i bardziej konstruktywna od oceny sumującej, ponieważ sam stopień nie daje uczniowi informacji o tym, jakie robi postępy, co powinien podprawić, czy czego musi się jeszcze nauczyć. Ważne jest również, żebyśmy zawsze informowali ucznia o kryteriach oceniania przed wykonaniem przez niego zadania, aby miał jasno wyjaśnione, dlaczego uzyskał taki, a nie inny wynik. A komentując prace ucznia, należy robić to w taki sposób, żeby miał on zawsze świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz potrzeby doskonalenia.

Każda wypowiedź na egzaminie jest oceniana przez egzaminatora w następujących kryteriach:

• treść  -  4 pkt

 • spójność i logika wypowiedzi   - 2 pkt

• zakres środków językowych  - 2 pkt

• poprawność środków językowych – 2 pkt.

W ocenie treści najpierw bierze się pod uwagę do ilu podpunktów polecenia uczeń się odniósł w swojej wypowiedzi, a następnie ile z tych podpunktów rozwinął w zadowalającym stopniu. Za wypowiedź przyznaje się od 0 do 4 punktów, zgodnie z poniższą tabelą[1].

TABELA I

Ocena treści pracy ucznia

Do ilu podpunktów uczeń się odniósł?

Ile podpunktów rozwinął?

3

3

2

1

1

2

4

3

2

1

1

 

2

1

0

0

 

 

1

0

 

Przed pisaniem polecam uczniom zawsze zaznaczać w poleceniu dwoma haczykami każdy z jego podpunktów– pierwszy haczyk w momencie, gdy się odniósł do danego punktu, a drugi jeżeli rozwinął swoją wypowiedź, czyli udzielił dodatkowych informacji. W ten sposób uczeń ma pewność, żeby spełnił wszystkie wymogi odnośnie treści.

W kryterium spójność i logika zwracamy uwagę, aby uczniowie budowali sensownie zdania, uważali na następstwa czasów oraz ładne wyrażenia spójnikowe.

W zakresie środków językowych wyczulam piszących na popisywanie się dużym zasobem słownictwa oraz konstrukcjami gramatycznymi, sugeruję nauczenia się na pamięć zwrotów, które zawsze da się wykorzystać: If I were you…, Would you like to…, etc.

Jeżeli chodzi o poprawność środków językowych, aby zachęcić nawet najsłabszego ucznia do pisania, zawsze podkreślam, że w tym kryterium mogą stracić jedynie dwa punkty. Zawsze oceniam na korzyść ucznia i podkreślam, żeby starali się w miarę zrozumiale i w znany im sposób przekazać informacje.

Ważne jest również to, aby zapytać ucznia czy wie, co powinien w swojej pracy poprawić i czy wie, jak to zrobić. Wtedy wiem, że mogę z moimi uczniami pójść dalej, lub otrzymuję komunikat, co powinnam z nimi powtórzyć.

Reasumując: ocenianie jest częścią nauczania, jest ono potrzebne zarówno uczniowi, jak i nauczycielowi. Nie jest to osobny proces – to proces, który prowadzi ucznia do sukcesu.

 

Przykładowe prace moich uczniów:

 

 

!!!Attentioneveryone!!! 

 

Yesterday, when I was returning to the housenext to schoolon Moniuszki Street, my backpack with all my belongings was stolen. The backpackiswhite with red dots and is of medium size. Inside the backpackarebooks, a key to my house and a blackwallet. 

 

thesuspectis a tallman with blackhair. The man was dressed in graytracksuits and a graysweatshirt, he alsohadbluesportsshoes. When I sawhimhe rantowards me and then he took my backpack. 

 

 

Ifyouhaveanyinformationwhere my backpackcould be currentlylocated, pleasecontactusat 654789087. As a reward, I amoffering a cashprize of 500 zł. Thankyou for yourhelp. 

 

Olu, 

Ładny tekst, ale było kilka błędów i kilkakrotnie niewłaściwie zastosowany czas i konstrukcje gramatyczne:

In the street, 

It is medium size, 

Therewerebooks 

Początek zdania wielka litera 

A tracksuit 

He was running 

  • treść – 4 punkty  
  • spójność i logika – 2 punkty  
  • zakres środków językowych – 1 punkty  
  • poprawność językowa – 1 punkty 

8/10, ocena 4+ 

 

 

ATTENTION EVERYONE! 

                       Yesterdaysomeone stole my backpack. There was in the park, near my shool. My backpackismade of blackmaterial, from the company Champion. Inside therewere : kays of my home, somebooks,  art..pancilecase and handphones 

                        The suspectis a tallyoungmen, in hiseighteen. He was wearingblue jeans, art..redjacket, blacktraines and sunglasses. He haddarkhair. I sawhimwhen he was runningaway 

                         Ifyouhaveanyinformationabout the suspector the backpack, pleasecontactthe /mynumer telephone 986 543 256. I would be verygratefulifyoucouldhelp mefinf my backpack. 

         Many thanks for yourhelp!! 

Kaja, 

Ładny tekst, ale miałaś opisać skradzione przedmioty 

It was, nie there was 

Zapominasz o articles- ostatnia lekcja 

Headphones, 

Men – to mężczyźni, liczba mnoga 

Albo the, albo my – at my telephonenumber (kolejność wyrazów) 

  • treść – 3 punkty  
  • spójność i logika – 2 punkty  
  • zakres środków językowych – 1 punkty  
  • poprawność językowa – 1 
  • 7/10 

 

ATTENTION EVERYONE! 

There was a thief in the park nearourschoolyesterday  and ithink he stole my bag and my friend’shoodie. The missing bagismade of denim with artgoldenclasp. In art. bagtherewas/were a phone,  art. purse and notebooksinside.Art..Pursehasgotpinkpattern. The missing hoodie was green with blackinscriptions on the back. 

 

The suspectis a tall and wellbuildmen. I think he mayhavebeen 25 with brownshorthair . He was wearing a blacksweatshirt and jeans. He had a hood on hisheadsoionlysaw a bit of his face but iknow he had a beard. Whenisawhim, he ran away on a skateboard and ran across the streets of Sosnowa. 

 

Ifyouhaveanyinformationabout the suspector the things. Pleasecontact me or my friendJulia.Iwill be grateful for anyinformation, ifyoucanhelp me in looking for it . Thankyou in advance for anyhelp 

Madziu, 

Ładna praca, ale uważaj I – piszemy zawsze wielką literą, brakuje articles w l. poj (ćwiczyliśmy to na ostatniej lekcji), jak coś się gdzieś znajduje- mówimy there was/ therewere, 

men to liczba mnoga – a man  

 

  • treść –  4 punkty 
  • spójność i logika –   2 punkty 
  • zakres środków językowych –   2 punkty 
  • poprawność językowa – 0 punkty. 

 

8/10 ocena 4+ 

Attentioneveryone!  

There was a thief in a park nearourschoolyesterday and I think he stole my backpack. The missing backpackismade of red polyester. Inside, there was a pencilcase, somebooks, a wallet and a whitebreakfastbox. The walletismade out of fabric. 

 

The suspectis a tall, well-builtman in histhirties. He’sbald and has a beard. He was wearing a blackhoodie and blue jeans. He was carrying a gray and bluebackpack. When I sawhim, he was runningthrough the street. 

 

Ifyouhaveanyinformationabout the location of the suspect and my backpack, pleasecontact the police. It would be verygratefulifyoucouldhelpcatch the thief.  

Thankyou in advance for yourhelp! 

 

Tymek, 

Super napisana praca 

  • treść –  4 punkty 
  • spójność i logika –   2 punkty 
  • zakres środków językowych –   2 punkty 
  • poprawność językowa – 2 punkty. 
  • 10/10 ocena 6 

                               

                                                        !! Attentioneveryone !!   

There was a thief in a park nearourschoolyesterday and ithink he stole my backpack. The missing backpackismade of grayleather and it’s medium size. Inside ittherewereheadphones and a wallet. The walletisblack and ithaswhitedots on it. Inside the walletwere 20 pounds and my legitimation. 

 

The suspectis a man. He isfat and medium height. He has fair shorthair. On hishand he has a tattoo. He was wearing a black T-shirt and blue jeans. He was carrying a big bag in hishand. The bag was made of blackleather. Whenisawhim, he was runningawayacross the bank. 

 

Ifyouhaveanyinformationabout the suspector the backpack, pleasecontact to me. I left my phonenumber in my backpack. Youcancontact to my headteachertoo. I would be verygratefulifyoucouldhelp me find my backpack. 

Many thanks for yourhelp! 

 

 

 

Asiu, 

Bardzo ładny tekst, ale pamiętaj I piszemy zawsze wielką literą, zamiast legitimation, mówimy ID card 

  • treść –  4 punkty 
  • spójność i logika –   2 punkty 
  • zakres środków językowych –   2 punkty 
  • poprawność językowa – 1 punkty. 

9/10