Smartfon – atrakcyjna pomoc dydaktyczna

Trudno uciec od urządzeń multimedialnych w świecie coraz bardziej cyfrowym, a sięganie po nowoczesne technologie przez uczniów jest nieuniknione. Smartfon jest urządzeniem, które młodzi ludzie dobrze znają. Jeśli korzystanie z niego jest zabronione w szkole, tym bardziej staje się ono elementem „drugiego życia”, które może się rozgrywać poza wiedzą nauczycieli. Poprzez wprowadzenie go na listę pomocy dydaktycznych nauczyciel ma szansę wpłynąć na podejście ucznia do korzystania z tego urządzenia i pokazać, że ma ono swój potencjał edukacyjny.

Szkoły zamiast zakazywać korzystania z nich powinny się zastanowić – jak można wykorzystać telefon aby wspierać efektywne uczenie się? Pamiętając, że wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, jeżeli przebiega prawidłowo, podnosi efektywność i zwiększa skuteczność zajęć.

Warto rozważyć zastosowanie „mobilnego nauczania” na zajęciach i  spróbować czegoś nowego. Użyjcie telefonów komórkowych jako kreatywnej metody uczenia się i nauczania, aby zachęcić swoich uczniów do koncentracji i pobudzić ich do nauki.

Podzielę się z Wami swoim pomysłem wykorzystania telefonu na lekcji z klasą ósmą, z którą ćwiczyliśmy konwersacje – zachęcanie do wzięcia udziału w jakimś przedsięwzięciu szkolnym oraz zareagowaniu na propozycje. Na początku moi uczniowie mówili, że to nudne lub, że nie wiedzą jak to zrobić. Zapytałam ich, czy nigdy nie zapraszali swoich przyjaciół do kina lub do wspólnej gry na Messengerze lub sms’em. Powiedzieli, że o co innego. Pomyślałam,  że warto im pokazać, że to somo. Poprosiłam, żeby wyjęli swoje telefony i wysłali wiadomość do koleżanek i kolegów z grupy. Nie musiałam dwa razy powtarzać. Nawet najsłabsi uczniowie zaangażowali się w pisanie i wysyłanie wiadomości do swoich kolegów i koleżanek, przepisywali zwroty, wyszukiwali słówka w słowniku budowali swoje zdania. Niektórzy zostali jeszcze na przerwie, żeby móc odpisać do koleżanek.

Okazało się, że zastosowanie telefonu podniosło atrakcyjność moich zajęć, zwiększyło motywację do nauki oraz zainteresowanie tematem lekcji. Użyj telefonów komórkowych jako kreatywnej metody uczenia się i nauczania, a na pewno zauważysz pozytywny wpływ na ten proces. Jeśli nie wszyscy uczniowie w klasie mają telefon komórkowy, można utworzyć grupy z jednym urządzeniem przypadającym na grupę.