Witaj szkoło! Propozycja gier i zabaw integracyjnych na początek roku szkolnego z nowym zespołem klasowym.

Witaj szkoło! Propozycja gier i zabaw integracyjnych na początek roku szkolnego z nowym zespołem klasowym.

Powrót do szkoły to czas, który budzi w nas dużo emocji i obaw. Zarówno my jak i nasi uczniowie zdajemy sobie pytanie, jaki będzie ten rok i  czy sobie poradzę. Rzeczywistość szkolna nakazuje nam na pierwszej lekcji przedstawić kryteria i zasady oceniania, ale czy nie lepiej byłoby zacząć od kilku zabaw integracyjnych, szczególnie jeżeli mamy nową klasę i nie znamy jeszcze naszych uczniów. Sprawmy, żeby lody zostały przełamane i żebyśmy choć trochę poznali się nawzajem i co ważne, abyśmy poznali imiona naszych uczniów. Dlatego zaproponuję lub przypomnę Państwu kilka zabaw typu Icebreak, które wykorzystałam ze swoimi nowymi uczniami i polecam na powitanie.

Jakim jesteś zwierzątkiem

Zabawa idealna, żeby zapamiętać imiona swoich nowych uczniów. Uczniowie mają za zadanie wymyślenie, jakimi są zwierzątkami. Nazwa zwierzęcia musi się zaczynać na tę samą literę, co imię dziecka. Uczeń mówi Kasia- kot, powtarzamy to do momentu, aż każde dziecko się przedstawi. Staramy się zapamiętać imiona. W następnej kolejce dziecko mówi już tylko zwierzę, a nauczyciel odgaduje imię ucznia.

Skacz, skacz, skacz.

To zabawa która angażuje dzieci poprzez ruch i pozwala lepiej je poznać. Potrzebujemy kilka kartek, mazaków i taśmy klejącej. Należy wcześniej przygotować listę pytań, które chcemy zadać naszym uczniom (np. How old are you? What animal do you like? What is your favourite animal? What is your favourite colour?

Na kartkach zamieszczamy odpowiedzi do wymyślonych przez siebie pytań (mo,żna je narysować, zapisać, wydrukować). Przyklejamy kartki na podłodze. Dzieci ustawiają się w linii. Zadajesz pierwszemu dziecku pytanie: What’s your name?. Następnie wypowiadasz przygotowane przez siebie pytania, a dziecko wskakuje na odpowiednią odpowiedź (pamiętaj, żeby stworzyć nie więcej niż 304 odpowiedzi do każdego pytania). Po zakończonym skakaniu siadamy z dziećmi i sprawdzamy swoja pamięć. Zadajemy pytania: How old is Kasia? What animal does Kuba like? What colour does Lena like, itd. Uczniowie usiłują sobie przypomnieć na jakie odpowiedzi wskakiwali ich choledzy i koleżanki.

Pokaż mi, co lubisz

Bawimy się z uczniami w kalambury. Celem jest lepsze poznanie upodobań naszych uczniów. Zadaniem uczniów jest pokazywanie czegoś, co lubią. Ustalamy kategorie: ulubione jedzenie, sport, czynność. Pozostali uczniowie odgadują co to jest.

Autoportret

Tę zabawę wykorzystałam na swoim pierwszym spotkaniu z moimi wychowankami i szczególnie ją polecam, jeżeli chcemy zintegrować zupełnie nowy zespół klasowy.

Rozdajemy dzieciom kartki i prosimy, żeby na środku narysowały swoją karykaturę, a w czterech rogach napisały lub narysowały cztery rzeczy, które lubią. Następnie poinformuj dzieci, ze będziemy opowiadać o sobie. Prezentacje zaczynamy od siebie: Look, this is me. I like pizza and coffee, I like walking and dancing. Dzięki tej zabawie udało mi się uzyskać mnóstwo interesując informacji na temat moich przyszłych wychowanków, które ułatwily mi przełamaanie lodów i nawiazanie z nimi bliskich relacji.

Więcej pomysłów na  zabawy i ćwiczenia na pierwsza lekcje  znajdziecie na stronach

 

Bibliografia:

https://myclassroom.pl/pomysly-na-powrot-do-szkoly-i-pierwsze-lekcje/

https://www.macmillan.pl/images/stories/kursy2012/Pierwsza_lekcja_4_klasa.pdf

 

 

Opublikowano:7.09.2022