Jak uczyć dzieci, by nie powstała bariera językowa? Jak uczyć, by proces nauki był niestresujący, zabawny oraz łatwo przyswajalny? Jak uczyć języka obcego by wywołać spontaniczną i naturalną reakcję językową?Jak więc uczyć języka obcego w sposób swobodny, naturalny i niewymuszony?
Moim zdaniem warto spróbować dać szansę uczniom doświadczać języka obcego. tak by stał się mniej obcy. Pozwalać doświadczać im poprzez zmysły. Mowa tutaj o uczniach na etapie przedszkolnym, wczesnoszkolnym, którzy bardzo szybko przyswajają nowo poznawany język obcy. Nauka słówek i zwrotów gramatycznych powinna być bezbłędna, ponieważ powstałe w tym czasie błędy językowe ciągną się przez wiele lat.
Experience during English lesson, oznacza doświadczanie z uczniami poznawanego języka w sposób jak najbardziej zbliżony do uczenia języka ojczystego. Należy stwarzać sytuacje, w których uczeń zapomina, że jest uczniem na lekcji, a odnajduje się w naturalnej rzeczywistości i sytuacjach podczas zajęć. Pozwólmy więc dzieciom doświadczać oraz pobudzać jak najwięcej zmysłów.
Niech dzieci smakują podczas poznawania nazw smaków, tworzą kanapki i niech nazewnictwo związane z przygotowaniem posiłków oraz nazwy produktów w praktyczny sposób będą przyswajane. Jeśli potrawa dziecku zasmakuje – łatwiej zapamięta nazwy produktów i czynności, nie zasmakuje - to tym bardziej zapamięta:)
Podczas nauki nazw ubrań warto stworzyć „kosz ubrań do przymiarek”, niech dzieci zrobią pokaz mody, nazywają ubrania, które składają, przymierzają. Nauczenie zwrotów I am wearing…
I am not wearing… She is wearing… nie jest trudne i dzieci w sposób naturalny będą mogły powtarzać je na zajęciach i również z rodzicami w domu. Pamiętamy przecież, iż powtórka powtórki to sposób na zapamiętywanie słówek.
Jeśli poznajemy nazwy kolorów, fantastycznym sposobem jest doświadczenie polegające na mieszaniu farb oraz nazywanie powstałych kolorów. Aby nazwy kolorów się utrwaliły, warto wprowadzić zabawy ruchowe, np. rzucanie kolorowymi kłębkami wełny, papierowymi kulkami, wykorzystywanie kolorowej chusty animacyjnej, tekturowych krążków do skakania.
Jak uczyć dzieci by nie powstała bariera językowa? Jak uczyć by proces nauki był niestresujący, zabawny oraz łatwo przyswajalny? Jak uczyć języka obcego by wywołać spontaniczną i naturalną reakcję językową?
Jak więc uczyć języka obcego w sposób swobodny, naturalny i niewymuszony?
Gdy uczymy się o pogodzie, wyjdźmy na dwór z uczniami, niech doświadczą warunków pogodowych, nie z kart pracy lecz na własnej skórze. Poczują wiatr, deszcz bądź słońce. Pozwoli łatwiej zapamiętać zwroty: It is snowing , it is cold, it isn`t sunny.
Kiedy uczymy emocji, weźmy lusterko ze sobą na lekcję. Każdy kto zobaczy własną minę w lustrze szybciej i chętniej nauczy się nazw takich jak: I am angry, I am happy, bądź minę koleżanki: She isn`t scared.
Na lekcjach wprowadzających słownictwo z zakresu zakupów (shopping) stosuję grę karcianą, podczas której uczniowie tworzą wybrane sklepy oraz używają wszystkich zwrotów
w języku angielskim. Celem gry jest zbudowanie wybranego sklepu, który składa się z 6 części. Uczniowie używają zwrotów:
I am going shopping,
Can I buy …?
Can I have
Can I get
I would like…
How much is it?
It’s 3 pounds…
It costs …
Zwrotów jest o wiele więcej a uczniowie zapamiętują je migiem, ponieważ nauce towarzyszą emocje związane z zabawą.
Nauka liczebników w wieku wczesnoszkolnym może być łatwa i przyjemna. Między innymi stosuję zabawy z patyczkami. Wtedy liczenie w języku angielskim łączy umiejętności językowe oraz matematyczne. Również gra w bingo do nauki liczebników w języku angielskim jest wspaniała!
Pomysłów naprawdę jest wiele, podaję tylko kilka przykładów, do paru tematów. Nauka języków poprzez doświadczanie go różnymi zmysłami jest jedną z najskuteczniejszych metod nauczania. Pomyślmy o tym, jak naturalnie nauczyliśmy się języka ojczystego. Dajmy podobną szansę na swobodne uczenie się języka angielskiego, niemieckiego w naszych szkołach, zwłaszcza tym najmłodszym.
Natalia Barej