W marcu bieżącego roku podczas nauczania zdalnego odkryłam KAHOOT- aplikację do tworzenia quizów. Wystarczy wejść na stronę www.kahoot.com i zarejestrować się np. przez konto Google. Jej podstawowa wersja jest bezpłatna, przeznaczona do wykorzystania praktycznie na każdym przedmiocie oraz intuicyjna i łatwa w obsłudze. Przygotowując test można wykonać go według autorskiego pomysłu lub skorzystać z wersji już stworzonej, na przykład dokonując jej modyfikacji.
Moi uczniowie niewyobrażalnie polubili tę aplikację. Również po powrocie do szkoły bardzo często prosili mnie o to, aby przygotować im na lekcję taką formę utrwalenia czy sprawdzenia wiedzy. Wyświetlałam wówczas na tablicy multimedialnej przygotowany quiz. Wcześniej pojawiał się specjalnie wygenerowany kod PIN, który dzieci wpisywały w swoje komórki.
W Kahoot uczniowie dostrzegają same zalety: możliwość „legalnego” korzystania z telefonu podczas zajęć, elementy multimedialnej gry (muzyka budująca napięcie, punkty otrzymywane na bieżąco podczas rejestracji prawidłowych odpowiedzi, możliwość porównywania z kolegami swoich osiągnięć). Bezpośrednio po skończeniu pracy widzą efekty swoich wyborów oraz miejsce w rankingu klasy. Wiele entuzjazmu i pozytywnych emocji budzi podium, które na koniec zapisuje się nazwiskami konkretnych uczniów.
Muszę przyznać dzieciom rację. Z pasją zaczęłam tworzyć kolejne „kahooty”. Sama czuję i obserwuję, że lekcja z ich wykorzystaniem staje się atrakcyjniejsza i bardziej dynamiczna. Ponadto z punktu widzenia nauczyciela istnieje jeszcze jeden bardzo ważny element przemawiający na korzyść tej aplikacji: prace uczniów same i do tego błyskawicznie się sprawdzają! W każdej chwili mogę wydrukować raport poprawnych i błędnych odpowiedzi każdego ucznia.
Dziś znów pracuję zdalnie i z wielką przyjemnością tworzę kolejne quizy na lekcje języka niemieckiego. Nie tylko na sprawdziany, Kahoot jest również doskonałym narzędziem do utrwalania nowych słówek i zwrotów podczas zajęć. W domu tablicę multimedialną zastępuje ekran komputera. Udostepniam go uczniom na platformie Teams, a dzieci w swoich domach klikają w telefony komórkowe. Co najważniejsze, mam wrażenie że one w ogóle nie traktują tego jako nauki, raczej widzą z w tym ciekawą grę! Nawet najbardziej oporni uczniowie zawsze z entuzjazmem grają w Kahoot.
Na koniec dodam, że ta niezwykła aplikacj,a idąc z duchem czasu, umożliwia nauczycielowi generowanie wyzwania dla uczniów (tzw. challenge). Wysyłam moim dzieciakom link i daję zadanie do wykonania w określonym dniu i o konkretnej godzinie. Efekt wow gwarantowany!
Poniżej link do przykładowego quizu, wykonanego przeze mnie na bazie podobnego testu
https://create.kahoot.it/share/berufe/4ce92ace-7c7d-4a3e-8b98-1b250a67249c
Polecam również:
Filmik instruktażowy:
https://www.youtube.com/watch?v=0iGWb0vANeg
Instrukcja krok po kroku:
https://www.npseo.pl/data/various/files/szkolenie_DZS_XXIw/Kahoot+Quiz+instrukta%C5%BC.pdf
Dorota Maciejewska, nauczyciel języka niemieckiego,
Szkoła Podstawowa nr 3 w Kołobrzegu