Katarzyna Sieruga Przedszkole Miejskie nr 10 Kołobrzeg
Odkrywanie pojęć z zakresu geometrii przez dziecko jest bezpośrednio związane z jego codziennym życiem. W tym okresie dziecko w poznawanych przez siebie płaskich figurach geometrycznych akceptuje jedynie te, których kształty odzwierciedlają znane mu przedmioty, a więc przede wszystkim koło, kwadrat, trójkąt. Te właśnie figury geometryczne poznały dzieci z grupy trzylatków podczas zajęć w przedszkolu. Celem tych zajęć było rozwijanie intuicji geometrycznych, poznawanie nazw i wyglądu podstawowych figur geometrycznych oraz rozwijanie kreatywności. Zajęcia łączyły w sobie różnorodne formy aktywności. Jedną z nich było kodowanie figur geometrycznych. Poprzez udział w różnych aktywnościach i zabawach przedszkolaki utrwaliły pojęcia i umiejętności matematyczne związane z figurami geometrycznymi.
Poniżej przedstawiam różne zabawy i aktywności, które wykorzystałam podczas wprowadzania dzieci w świat figur geometrycznych:
„Koła, kółeczka” – wspólne zabawy kształtujące umiejętność rozpoznawania kół wśród innych figur geometrycznych. Aktywności dzieci:
Mogą być cztery,
|
„Kwadrat” – wspólne zabawy kształtujące umiejętność rozpoznawania i nazywania kwadratów wśród innych figur. Aktywności dzieci:
„KWADRAT” Kwadrat cztery boki ma. Rozpoznacie go raz dwa, Bo wygląda jak pudełko, Czekoladka lub okienko. Kiedy najdzie was ochota Z kilku kwadratów zróbcie robota. On wam pomoże przyjrzeć się światu I znaleźć przedmioty w kształcie kwadratu.
|
„Trójkąt” – wspólne zabawy kształtujące umiejętność rozpoznawania i nazywania trójkątów. Aktywności dzieci:
„TRÓJKĄT” Trójkąt - figura to jest odlotowa! Ze wszystkich figur najbardziej bajkowa. Z trójkątów można zrobić rakiety, Choć nie polecą w kosmos, niestety. Lecz trójkąt może być także koroną! Czapką spiczastą, z papieru zrobioną, Kawałkiem pizzy, serkiem, lodami... Trójkąty wszędzie wokół są z nami!
|
Podsumowaniem i utrwaleniem poznanych figur w grupie trzylatków było przeprowadzenie gry planszowej z wykorzystaniem kostki oraz planszy z figurami: gra planszowa „Kto pierwszy” – na dużym arkuszu papieru ułożone są figury geometryczne oraz kostka z figurami geometrycznymi. Zadaniem dziecka jest wskazanie figury wyrzuconej na kostce oraz przesunięcie się o jedno pole (figurę) do przodu, wygrywa osoba, która pierwsza przejdzie dane figury.
Wszystkie zabawy i aktywności z wykorzystaniem figur geometrycznych były chętnie podejmowane przez dzieci. Z dużym zainteresowaniem przedszkolaki wykonywały wszelkie zadania związane z kodowaniem. Myślę, że poprzez cykl zajęć udało mi się wprowadzić najmłodsze przedszkolaki w świat figur geometrycznych.