Barbara Sałacka - doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
Już kolejny rok bierzemy udział w akcji Cała Polska czyta dzieciom. Przed świętami Wielkanocnymi uczestniczyłam z pięciolatkami w zajęciach bibliotecznych. Tym razem słuchaliśmy wierszy o wiośnie, poznawaliśmy tradycje związane ze Świętami. Bawiliśmy się jajkami, tworzyliśmy wspólną pisankę. Rodzice przygotowali stół wielkanocny z mazurkiem, babą wielkanocną, barankiem, pisankami.
Przebieg spotkania:
- Powitanie z panią bibliotekarką.
- Słuchanie wiersza Jana Brzechwy Przyjście wiosny połączone z przechodzeniem od jednej ilustracji do drugiej.
- Zadanie dla dzieci wyszukiwanie wiosennych kwiatów nazywanie ich (przebiśnieg, krokus, tulipan)
- Rozmowa na temat Świąt Wielkanocnych :nazywanie elementów stołu wielkanocnego.
- Słuchanie wiersza: Agnieszki Szóstyk Wielkanocna bajka w skorupce z jajka.
- Degustacja pokarmów wielkanocnych słuchanie wierszy recytowanych przez panią bibliotekarkę: Świąteczny Baranek, Baba Wielkanocna, Mokry zwyczaj.
- Zabawy z jajkiem - dzieci ustawione w dwóch rzędach naprzeciwko siebie każdy ma papierowe jajko, przebieg zabaw:
- Tak potocz jajko,ażeby się zderzyło z jajkiem kolegi.
- Każde dziecko otrzymuje łyżeczkę - połóż swoje jajko na łyżeczkę i przenieś je na wyznaczone miejsce.
- Stukanie się jajkami w parach.
- Zabawa w parach masażyk relaksacyjny - jajko sobie drogą szło palce wędrują po szyi i głowie - napotkało patelnicę - głaskanie po głowie otwartą dłonią - upst, udaje jajecznicę uderzenie delikatnie pięścią w głowę i otwieranie się palców.
- Wspólne śpiewanie piosenki Pisanka.
- Ozdabianie wybranego dziecka kolorowymi kropeczkami, tworzenie wspólnej pisanki przy muzyce M. Ziaber Wielkanocna piosenka.
- Wspólny taniec z pisanką.
- Zabawa plastyczna ozdabianie tekturowego jajka kolorowymi papierkami wg własnego pomysłu.
- Śpiewanie piosenki My jesteśmy zającami.
- Pożegnanie z panią bibliotekarką.
Zachęcam nauczycieli do systematycznej współpracy z bibliotekami. Głośne czytanie czy recytowanie wierszy jest skutecznym sposobem kształtowania zainteresowań czytelniczych dzieci, to znakomity sposób rozwijania dzieciecego umysłu oraz budzenia motywacji do nauki czytania i pisania.