Warsztat młodego nauczyciela prowadzącego zajęcie w języku ukraińskim.
Warsztat pracy nauczyciela – to celowe dobrane procedury postępowania, sposoby i metody działania, dokumenty prawne i planistyczno-organizacyjne, czyli opisane decyzje nauczyciela dotyczące działań jego i uczniów w czasie roku szkolnego.
W skład warsztatu pracy nauczyciela wchodzą źródła wiedzy i środki materialno- techniczne , które służą uczniom do uczenia się, a nauczycielowi do nauczania, wychowania i opieki oraz doskonalenia własnej pracy zawodowej.
Program szkolny ma przybliżyć uczniom wiedzę o człowieku, o świecie przyrody i techniki. Na tej zasadzie powstały przedmioty szkolne, których uczyli nauczyciele -specjaliści przedmiotowi.
Ważnym elementem warsztatu pracy nauczyciela jest wiedza przedmiotowa, którą posiada nauczyciel oraz specyfika przedmiotu, czyli to co odróżnia daną dyscyplinę naukową od innych.
Ważnym elementem jest metodyka prowadzenia zajęć, na którą składa się własna klasyczna wiedza, poradniki i czasopisma metodyczne.
Obudowa prawna warsztatu pracy nauczyciela:
-to dokumentacja prawna związana ze stanowiskiem pracy oraz czynnościami zawodowymi, wykonywanymi przez nauczyciela na tym stanowisku. Są to ustawy o systemie oświaty „ Karta Nauczyciela” o utworzeniu urzędu MEN.
Przypisy są publikowane w „Dzienniku Ustaw”, „Monitorze Polskim” i „Dzienniku Urzędowym MEN”. Zestaw przepisów prawnych, które towarzyszą nauczycielowi w codziennym życiu zawodowym:
-dotyczące bezpieczeństwa uczniów,
- program nauczania ,
-wykaz podręczników, środków dydaktycznych,
- przepisy: dotyczące przyjmowania uczniów do szkoły,
-oceniania, klasyfikowania, egzaminowania i promowania,
- dotyczące innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela.
Dokumentacja planistyczno-organizacyjna . Są to opisane decyzje nauczyciela dotyczące działań jego i uczniów w czasie roku szkolnego. Na dokumentację tą składa się:
- roczny plan pracy dydaktycznej (rozkład materiału nauczania ),
-terminarz zadań i wydarzeń z planu pracy szkoły i kalendarza szkolnego,
- struktura organizacyjna uczniów w klasach.
Źródła wiedzy: podręczniki , podstawowe źródła informacyjne. Podręcznik powinien pełnić funkcję informacyjną, badawczą, praktyczną oraz samokształceniową. Kwestie podręczników reguluje MEN.