Warsztat młodego nauczyciela.

Warsztat młodego nauczyciela prowadzącego zajęcie w języku ukraińskim.

Warsztat pracy nauczyciela – to celowe dobrane procedury postępowania, sposoby i metody działania, dokumenty prawne i planistyczno-organizacyjne, czyli opisane decyzje nauczyciela dotyczące działań jego i uczniów w czasie roku szkolnego.

W skład warsztatu pracy nauczyciela wchodzą źródła wiedzy i środki  materialno- techniczne , które służą  uczniom  do uczenia się, a nauczycielowi do  nauczania, wychowania i opieki oraz doskonalenia własnej pracy zawodowej.

Program szkolny ma przybliżyć uczniom wiedzę o człowieku, o świecie przyrody i techniki. Na tej zasadzie powstały przedmioty szkolne, których uczyli nauczyciele -specjaliści  przedmiotowi.

Ważnym elementem warsztatu pracy  nauczyciela jest wiedza przedmiotowa, którą  posiada nauczyciel oraz specyfika  przedmiotu, czyli to co odróżnia daną dyscyplinę naukową od innych.

Ważnym elementem jest metodyka prowadzenia  zajęć, na którą składa się  własna klasyczna  wiedza, poradniki i czasopisma metodyczne.

Obudowa  prawna warsztatu pracy  nauczyciela:

-to dokumentacja prawna  związana  ze stanowiskiem pracy oraz czynnościami zawodowymi, wykonywanymi przez nauczyciela na tym stanowisku. Są to ustawy o systemie oświaty „ Karta Nauczyciela” o utworzeniu urzędu MEN.

Przypisy  są publikowane w „Dzienniku Ustaw”, „Monitorze  Polskim” i „Dzienniku Urzędowym MEN”. Zestaw przepisów  prawnych, które  towarzyszą nauczycielowi w codziennym życiu zawodowym:        

-dotyczące bezpieczeństwa uczniów,

- program nauczania ,

-wykaz podręczników, środków dydaktycznych, 

- przepisy: dotyczące przyjmowania  uczniów do  szkoły,

-oceniania, klasyfikowania, egzaminowania i promowania,

- dotyczące  innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zadań, uprawnień i odpowiedzialności  nauczyciela.

 Dokumentacja planistyczno-organizacyjna . Są  to opisane  decyzje nauczyciela dotyczące działań  jego i uczniów  w czasie  roku  szkolnego. Na  dokumentację tą  składa się:

- roczny plan pracy dydaktycznej (rozkład materiału nauczania ),

-terminarz zadań i wydarzeń z planu pracy szkoły i kalendarza szkolnego,

- struktura organizacyjna uczniów w klasach.

Źródła  wiedzy: podręczniki , podstawowe źródła informacyjne. Podręcznik powinien pełnić funkcję  informacyjną, badawczą, praktyczną oraz samokształceniową. Kwestie podręczników reguluje MEN.