Wykorzystanie quizów na lekcjach fizyki

      Praca z młodymi ludźmi dostarcza nam coraz większych wyzwań. Wymaga to ciągłego szukania nowych i atrakcyjnych sposobów przekazywania wiedzy. Nie będzie wielkim odkryciem, jeżeli napiszę, że nauczanie każdego przedmiotu w szkole będzie efektywniejsze w sytuacji, gdy u uczniów pojawią się pozytywne emocje oraz motywacja wynikająca z przekonania, że omawiane problemy dotyczą ich bezpośrednio a wiedza z danej dziedziny będzie przydatna. Ta pozytywna energia, o której wspominam, na pewno pojawia w sytuacji, kiedy uczniowie będą osiągać sukces.

      Z tego powodu będę zachęcał Państwa do wprowadzenia i stosowania quizów, gdyż dobrze jest moim zdaniem w procesie nauczania stawiać możliwie proste pytania, które będą dawały uczniom radość i satysfakcję płynącą z udzielania trafnych odpowiedzi. Wprowadzenie quizów do pracy dydaktycznej nauczyciela podnosi atrakcyjność lekcji i daje szansę na uzyskanie wielu pozytywnych efektów.

     Aby przygotować taki quiz można po uprzednim zalogowanu się skorzystać np. z platformy  https://kahoot.com     lub        https://socrative.com. Platformy te są bezpłatne.

     Budowa kilkunastu pytań trwa przy odrobinie wprawy pół godziny i niewiele się różni czasowo niż wtedy, gdy pisalibyśmy tradycyjnie sprawdzian. Do pytań testowych można dołączać wykresy, rysunki, zdjęcia, wzory i inne.

     Gdy taki quiz jest już przez nas opracowany, uczniowie logują się na adres internetowy oraz wpisują pin (podany przez nas) a następnie swój nick. Do przeprowadzenia testu można  z powodzeniem zastosować i-pady, jeśli szkoła nimi dysponuje, ale również sprawdzą się smartfony uczniów.  Pytania będą wyświetlane na ekranie z naszego komputera, gdzie możemy w przypadku trudniejszych pytań ustalić dłuższy czas.

      Na koniec quizu np. w kahoocie wyświela nam się czołowa trójka w bardzo ładnej szacie graficznej. W trakcie quizu uczniowie mają możliwość po każdym pytaniu zobaczyć czołową piątkę, co ich jeszcze bardziej dopinguje do pełnego zaangażowania się w udzielanie odpowiedzi.

      Ostatecznie wyniki można przenieść do Excela i je przeanalizować zwracając szczególnie uwagę na pytania, gdzie liczba poprawnych odpowiedzi jest niewielka. Wyniki można również przesłać elektronicznie do uczniów.

      Taki sposób sprawdzania wiedzy sprawia, że spora grupa uczniów mając perspektywę uczestniczenia w takiej formie rywalizacji bardzo chętnie uczy się chcąc osiągnąć dobry wynik.

       Zachęcam Państwa do wprowadzenia takiej formy na swoich zajęciach. W przypadku szczegółowych pytań chętnie podzielę się swoim doświadczeniem w tej dziedzinie.

 

       witoldgrabowski@cen.edu.pl , a także na dyżurach w CEN w Koszalinie