Gra miejska z polszczyzną w tle. Od czego zacząć?

W wielu miastach coraz częściej można spotkać się z taką formą spędzenia czasu z rodziną, najbliższymi. Dlaczego nie wykorzystać tego do stworzenia własnej gry – polonistycznej.

Od czego zacząć?

  1. Określenie celu gry. Wybór należy do Was. Ważne abyście jasno sprecyzowali cel, ponieważ łatwiej będzie wtedy wymyślić fabułę gry.
  2. Do kogo gra jest skierowana? W grach miejskich udział biorą zwykle zespoły (co najmniej dwuosobowe).
  3. Wymyślenie fabuły gry. Każda gra miejska powinna opierać się na określonym motywie przewodnim. Może to być np. fabuła książki lub komiksu, legenda albo motyw filmowy. Świetnie sprawdzają się także uniwersalne motywy, takie jak poszukiwanie skarbów, podróż, tajemnica lub ratowanie świata przed kataklizmem.
  4. Określenie zasad gry. Najważniejsze, aby jasno i konkretnie ustalić zasady obowiązujące w grze. Jaka jest minimalna i maksymalna liczebność drużyn? Co drużyny muszą zrobić, aby zaliczyć grę? Czy wygrywa tylko jedna drużyna, czy też każda, która wykona poprawnie zadania? Czy do wygranej wystarczy wykonanie określonej liczby zadań, czy trzeba zaliczyć wszystkie konkurencje? A może trzeba zrobić coś dodatkowego, np. odgadnąć hasło finałowe? Czy liczy się czas wykonania zadań czy tylko poprawność ich wykonania? Kto decyduje o zaliczeniu zadań? O której godzinie gra się kończy? Na jakim terenie się toczy? Zasady muszą być spisane i przedstawione.
  5. Napisanie scenariusza gry. Scenariusz gry to nic innego jak dokładny opis wydarzenia. Ważne, aby w opisie zawrzeć odpowiedzi na poniższe pytania: Z ilu stacji będzie składać się gra? Czy uczestnicy i uczestniczki otrzymają mapę z zaznaczonymi punktami gry czy będą musieli sami je odnaleźć? Jakie zadania będą czekać na graczy?
  6. Lista potrzebnych zasobów. Ile osób potrzebnych jest do obsługi gry? Jakie rekwizyty trzeba przygotować? Jakie przedmioty potrzebne są do wykonania zadań? Co powinni otrzymać uczestnicy i uczestniczki na początku gry (zazwyczaj jest to karta do gry i mapa terenu gry)? Co trzeba wcześniej wydrukować? Co będzie nagrodą w grze? Czy potrzebne są przebrania? Gdzie będą poszczególne stanowiska gry? Od kogo potrzebujecie zgody na wykorzystanie danego miejsca?
  7. Podział zadań w zespole.
  8. Rekrutacja uczestników i uczestniczki gry.
  9. Przeprowadzenie gry. To najprzyjemniejszy moment całego procesu. Zobaczycie efekty swojej pracy. Miejcie świadomość, że mogą się wydarzyć rzeczy nieprzewidziane – to normalne. Ważne, aby nie stracić wtedy głowy i na bieżąco reagować.
  10. Dokonanie ewaluacji gry. Gra powinna się zakończyć podsumowaniem, w którym uczestnicy i uczestniczki będą mieć okazję podzielenia się własnymi odczuciami i spostrzeżeniami. Pamiętajcie także o podziękowaniu (najlepiej w formie pisemnej) wszystkim osobom, które pomogły wam w organizacji gry (opiekunom, sponsorom, gospodarzom miejsc, w których usytuowane były stanowiska gry itd.).

Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam miłej gry i pozytywnych  doświadczeń!