OK zeszyt na języku polskim

Zeszyt w szkole był zawsze obecny. Nauczyciele zawsze sprawdzali czy systematycznie je prowadzimy, czy mamy notatki i prace domowe. Za ich brak otrzymywaliśmy oceny niedostateczne. Ponadto na sprawdzianach czy kartkówce a należało pisać słowo w słowo z tego co nauczyciel podyktował. Zeszyt zawsze był obłożony w kolorowy papier, pismo było czytelne i staranne. 

Ok zeszyty nie są czymś nowym. A sam pomysł „odrodzenia się” takich zeszytów powstał w grudniu 2015 r. Danuta Sterna stwierdziła, że zeszyt w szkole przestał istnieć. Zgadzam się z nią w zupełności. 

OK zeszyt

Nazwa OK zeszyt sięga do skrótu oceniania kształtującego i wskazuje, że prowadząc z uczniami OK zeszyt czerpiemy i idei tego sposobu nauczania. Jednak należy zaznaczyć, że chcąc prowadzić taki zeszyt nie musimy mieć zbyt dużego doświadczenia w stosowaniu oceniania kształtującego. Można wręcz zacząć od zeszytu i zdobywać doświadczenie w tym sposobie pracy.

Jak prowadzić OK zeszyt? 

Niczego nie narzucamy uczniom. To oni powinni być autorami swoich notatek. Muszą nauczyć się, że są odpowiedzialni za swój proces nauki a zarazem muszą dokonywać samodzielnie selekcji wiedzy. Rolą nauczyciela w tym procesie jest wspieranie, zachęcanie i proponowanie takich sposobów, aby mogli wybierać typy notatek i tego co w ich zeszytach się znajdzie.

Format zeszytu

A5, A4 , skoroszyt z wpinanymi kartkami - a tak naprawdę jaki sobie chcemy i jaki uczniowie wybiorą, by mogli się z nich uczyć.

Cele i kryteria sukcesu

Bez celów nie byłoby żadnej lekcji. Na lekcji z OK taki cel musi być podany uczniom i sformułowany w taki sposób, by uczniowie go rozumieli. Muszą być realistyczne i możliwe do osiągnięcia w założonym czasie. Do każdej lekcji cel powinien być zapisany w zeszycie, a także kryteria, czyli wskazówki, po których uczniowie poznają czy zrealizowali cel.

Informacja zwrotna

Każda okejowa IZ składa się z czterech elementów:

- co uczeń zrobił dobrze,

- co i jak można poprawić,

- nad czym jeszcze musi popracować,

- wskazówki dotyczące tego jak uczeń może następnym razem poprawić swoją pracę,

W OK nie łączymy IZ ze stopniem.

Polecam literaturę, która w jasny, czytelny sposób pomoże przybliżyć nam to zagadnienie: OK Zeszyt Rok wydania: Warszawa, 2021; 

W szkole jest OK. Ocenianie kształtujące w praktyce i UCZĘ (SIĘ) W SZKOLE (Danuta Sterna). 

Zachęcam do pracy z OK. i OK. zeszytem. Uczniowie są bardzo zadowoleni z takiej formy pracy, wiedzą czego się uczyć i zeszyt należy do nich a nie do nauczyciela.

O zeszycie można też obejrzeć filmik dotyczący OK zeszytu:

https://www.facebook.com/zarskarysuje/videos/414278716669169