Planowanie i osiąganie wyznaczonych celów – pomysł na lekcję

 

Tendencja do planowania czy podsumowań jest czymś, co towarzyszy człowiekowi w wielu momentach życia. Koniec a także początek roku to czas na refleksję i mobilizację do nowych działań. Postawiłam przeprowadzić lekcję dotyczącą postanowień noworocznych. Takie zajęcia pozwalają  uczniom na twórcze myślenie, współpracę w grupach oraz wypracowanie konkretnych celów. Każda okazja jest dobra, by ćwiczyć poprawność językową. Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji, który pozwoli na taką właśnie aktywność.

Temat lekcji: Postanowienia noworoczne - praca w grupach

Klasa: 5-6

Cel główny:

Rozwijanie umiejętności pisania postanowień noworocznych oraz umiejętności pracy w grupach. Poprawne budowanie zdań.

Czas trwania:45 minut

Metody:

- dyskusja

- praca w grupach

- prezentacja grupowa

Środki dydaktyczne:

- tablica lub ekran do prezentacji

- papier i długopisy dla uczniów

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie:

   - Powitanie uczniów i omówienie tematu lekcji.

   - Krótka dyskusja na temat znaczenia postanowień noworocznych. Co to są? Dlaczego ludzie je tworzą?

2. Wyjaśnienie celów i zadań:

   - Przedstawienie celów lekcji.

   - Omówienie zasad pracy w grupach i podział uczniów na kilka grup.

3. Praca w grupach - formułowanie postanowień:

   - Każda grupa otrzymuje zadanie stworzenia listy postanowień noworocznych.

   - Próba przedstawienia ich w formie wizualizacji (duże arkusze papieru)

   - Uczniowie wspólnie dyskutują i tworzą realistyczne i konkretnie sformułowane postanowienia dotyczące różnych sfer życia (np. edukacja, zdrowie, hobby).

   - Nauczyciel podchodzi do grup, udziela wskazówek i pomaga w formułowaniu postanowień.

4. Prezentacja grupowa:

   - Każda grupa prezentuje wybrane postanowienia.

   - Uczniowie uzasadniają, dlaczego wybrali konkretne cele i jak zamierzają je osiągnąć.

   - Pozostałe grupy mogą zadawać pytania lub udzielać opinii na temat prezentowanych postanowień.

5. Podsumowanie i refleksja:

   - Krótka rozmowa na temat doświadczeń podczas pracy w grupach.

   - Nauczyciel podkreśla ważność konkretności i realizmu w postanowieniach oraz zachęca uczniów do trzymania się ich w ciągu roku.

- Praca indywidualna na lekcji: spisanie swoich postanowień noworocznych.

6. Zakończenie:

   - Podziękowanie uczniom za udział w lekcji i zachęta do konsekwentnego realizowania postanowień.