Tendencja do planowania czy podsumowań jest czymś, co towarzyszy człowiekowi w wielu momentach życia. Koniec a także początek roku to czas na refleksję i mobilizację do nowych działań. Postawiłam przeprowadzić lekcję dotyczącą postanowień noworocznych. Takie zajęcia pozwalają uczniom na twórcze myślenie, współpracę w grupach oraz wypracowanie konkretnych celów. Każda okazja jest dobra, by ćwiczyć poprawność językową. Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji, który pozwoli na taką właśnie aktywność.
Temat lekcji: Postanowienia noworoczne - praca w grupach
Klasa: 5-6
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności pisania postanowień noworocznych oraz umiejętności pracy w grupach. Poprawne budowanie zdań.
Czas trwania:45 minut
Metody:
- dyskusja
- praca w grupach
- prezentacja grupowa
Środki dydaktyczne:
- tablica lub ekran do prezentacji
- papier i długopisy dla uczniów
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie:
- Powitanie uczniów i omówienie tematu lekcji.
- Krótka dyskusja na temat znaczenia postanowień noworocznych. Co to są? Dlaczego ludzie je tworzą?
2. Wyjaśnienie celów i zadań:
- Przedstawienie celów lekcji.
- Omówienie zasad pracy w grupach i podział uczniów na kilka grup.
3. Praca w grupach - formułowanie postanowień:
- Każda grupa otrzymuje zadanie stworzenia listy postanowień noworocznych.
- Próba przedstawienia ich w formie wizualizacji (duże arkusze papieru)
- Uczniowie wspólnie dyskutują i tworzą realistyczne i konkretnie sformułowane postanowienia dotyczące różnych sfer życia (np. edukacja, zdrowie, hobby).
- Nauczyciel podchodzi do grup, udziela wskazówek i pomaga w formułowaniu postanowień.
4. Prezentacja grupowa:
- Każda grupa prezentuje wybrane postanowienia.
- Uczniowie uzasadniają, dlaczego wybrali konkretne cele i jak zamierzają je osiągnąć.
- Pozostałe grupy mogą zadawać pytania lub udzielać opinii na temat prezentowanych postanowień.
5. Podsumowanie i refleksja:
- Krótka rozmowa na temat doświadczeń podczas pracy w grupach.
- Nauczyciel podkreśla ważność konkretności i realizmu w postanowieniach oraz zachęca uczniów do trzymania się ich w ciągu roku.
- Praca indywidualna na lekcji: spisanie swoich postanowień noworocznych.
6. Zakończenie:
- Podziękowanie uczniom za udział w lekcji i zachęta do konsekwentnego realizowania postanowień.