Poezja zaciemniająca, blackout poety w szkole

            Poezja zaciemniająca, znana powszechnie pod angielską nazwą blackout poety, to wyjątkowa forma artystycznej ekspresji, która polega na tworzeniu poezji poprzez selektywne zaciemnianie lub usuwanie słów z istniejącego tekstu, takiego jak artykuł w gazecie, strona książki lub czasopismo. Pozostałe widoczne słowa tworzą wiersz, często nabierając nowego znaczenia lub kontekstu.

Aby stworzyć poezję zaciemniającą, poeta zazwyczaj używa markera lub długopisu, aby przekreślić lub zaciemnić słowa, których nie chce umieszczać w końcowym wierszu. Manipulując tekstem i podkreślając określone słowa lub frazy, przekształcają oryginalne źródło w nową kompozycję. Powstały wiersz może wywoływać emocje, przekazywać przesłanie lub eksplorować tematy, wykorzystując dostępne słowa jako budulec kreatywności.

            Poezji Blackout często towarzyszą elementy wizualne, takie jak rysunki, ilustracje lub projekty, które dodatkowo poprawiają ogólną prezentację artystyczną. Zestawienie pozostałych słów i elementów wizualnych może przyczynić się do oddziaływania i interpretacji utworu.

         Piękno poezji zaciemnionej tkwi w ograniczeniach, jakie narzuca. Pracując w ramach ograniczeń istniejącego tekstu, poeci stają przed wyzwaniem znalezienia sensu i stworzenia czegoś nowego, często odkrywając nieoczekiwane powiązania lub narracje. Jest to forma twórczej ekspresji, która zachęca do eksperymentowania i zachęca czytelników do zaangażowania się zarówno w oryginalny tekst, jak i powstały wiersz w świeży i pomysłowy sposób.

Poezja Blackout może być kreatywnym i wciągającym zajęciem dla uczniów w środowisku szkolnym. Oto kilka sposobów, w jakie można go włączyć:

1.   Analiza literacka: uczniowie mogą używać poezji zaciemnionej jako narzędzia do analizy i interpretacji istniejących dzieł literackich. Mogą wybrać fragment z powieści, opowiadania lub wiersza i stworzyć z niego wiersze zaciemniające. Koncentrując się na określonych słowach lub wyrażeniach, uczniowie mogą zagłębić się w nieoczywiste znaczenia i tematy oryginalnego tekstu.

2.   Rozwój słownictwa: poezja zaciemniająca może być skutecznym sposobem na wzmocnienie umiejętności leksykalnych. Uczniowie mogą otrzymać listę słów związanych z określonym tematem lub dziedziną i mogą tworzyć wiersze, używając tych słów.

3.   Kontekst historyczny: poezja Blackout może być wykorzystana jako środek do badania wydarzeń historycznych lub głównych dokumentów źródłowych. Uczniowie mogą wybrać artykuł z gazety, przemówienie lub wpis do pamiętnika z określonego okresu i stworzyć z niego wiersze zaciemniające. Ta aktywność pozwala uczniom angażować się w teksty historyczne w wyjątkowy i pomysłowy sposób.

4.    Ekspresyjne pisanie: poezja Blackout daje uczniom możliwość wyrażenia własnych myśli, emocji i doświadczeń. Mogą tworzyć zaciemniające wiersze na podstawie osobistych refleksji, wpisów do dziennika, a nawet własnych kreatywnych tekstów. Ta aktywność zachęca do wyrażania siebie i może być terapeutycznym wyjściem dla uczniów do odkrywania swoich uczuć i pomysłów.

5.   Wspólne projekty: poezję Blackout można włączyć do projektów grupowych lub klasowych. Uczniowie mogą współpracować, aby stworzyć obszerny wiersz. Takie oparte na współpracy podejście promuje pracę zespołową i komunikację.