Rok 2022 został ogłoszony Rokiem Polskiego Romantyzmu.
Najważniejsze założenia tej epoki – czyli romantyzmu – to:
Przedstawiam Państwu propozycję lekcji, która nawiązuje do epoki.
Scenariusz lekcji języka polskiego w szkole podstawowej
2 jednostki lekcyjne
Klasa 8
Temat: Tęsknota…
Cele kształcenia:
Treści nauczania zawarte w podstawie programowej
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) (…) wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji;
(…)
8) określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich;
9) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi i dokonuje ich hierarchizacji;
10) wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze; 11) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, społeczny;
(…)
12) określa tematykę oraz problematykę utworu;
(…)
20) wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
(…)
6) określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury;
7) znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
(…)
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;
IV. Samokształcenie. Uczeń:
(…)
8) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.
Metody pracy: praca w parach, indywidualna, dyskusja
Środki dydaktyczne: karty Dixit, tablica multimedialna, komputer z dostępem do internetu, głośniki
Przewidywany czas zajęć: 2 x 45 min.
Proponowany przebieg zajęć:
Część 1: część wprowadzająca
Nauczyciel wita się z klasą i przedstawia cel lekcji oraz kryteria sukcesu w języku zrozumiałym dla ucznia. Zapisuje temat na tablicy, a następnie prosi uczniów o zapisanie go w zeszytach. Przykład:
Temat: Tęsknota…
Cel:
- poznanie życia i twórczości Juliusza Słowackiego
-poetycka wędrówka i tęsknota w utworach romantycznego poety Juliusza Słowackiego
Kryteria sukcesu:
Część 2:
przygnębienie załamanie
tęsknota ból
smutek
rozpacz cierpienie
„Wspomnienie”
Słowa: Julian Tuwim; muzyka: Marek Sart; śpiew: Czesław Niemen
Mimozami jesień się zaczyna
Złotawa krucha i miła
To Ty to Ty jesteś ta dziewczyna
Która do mnie na ulicę wychodziła
Od Twoich listów pachniało w sieni
Gdym wracał zdyszany ze szkoły
A po ulicach w lekkiej jesieni
Fruwały za mną jasne anioły
Mimozami zwiędłość przypomina
Nieśmiertelnik żółty październik
To Ty to Ty moja jedyna
Przychodziłaś wieczorem do cukierni
Z przemodlenia z przeomdlenia senny
W parku płakałem szeptanymi słowy
Młodzik z chmurek prześwitywał jesienny
Od mimozy złotej majowy
Ach czułymi przemiłymi snami
Zasypiałem z nim gasnącym o poranku
W snach dawnymi bawiąc się wiosnami
Jak tą złotą jak tą wonną wiązanką
Źródło: LyricFind
https://www.youtube.com/watch?v=7mVggh9IMyQ [dostęp: 02.11.2022 r.]
Słowa: Juliusz Słowacki; muzyka i śpiew: Sanah
https://www.youtube.com/watch?v=WxtseR03lzY [dostęp: 02.11.2022 r.]
Nawiązanie do Grand Tour – podróży życia, przeżywania jej w epoce romantyzmu (nie głowa/rozum, ale emocje).
Grand Tour – typ podróży w jaką wyruszali młodzi arystokraci i intelektualiści europejscy, w celu dokształcenia się, zdobycia wiedzy o świecie i kulturze, poszerzenia swych horyzontów myślowych a także wyrobienia u siebie gustu artystycznego i nabrania dobrych manier. Zwyczaj ten pochodzący z Anglii był szczególnie popularny w drugiej połowie XVII wieku i w ciągu całego wieku XVIII, a także nieco potem aż po lata kolejnictwa i masowego transportu (około 1830). Tzw. Gap year jest czasem uważany za kontynuację Grand Tour. Niemcy często używają określenia „Kavalierstour”.
(https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Tour) [dostęp: 02.11.2022 r.]
Część 3:
Podsumowanie lekcji. Na koniec prezentujący powraca do celów i kryteriów sukcesu, by sprawdzić, czy zostały osiągnięte.
Ewaluacja:
Przedstawienie w formie plastycznej wyobrażenia tęsknoty, smutku (praca dla chętnych uczniów do domu).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z epoką polskiego romantyzmu, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.
Katarzyna Jacewicz - doradca metodyczny języka polskiego (szkoły podstawowe)
CEN Koszalin
07.12.2022 r.